آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
دوشنبه 01 تیر 1394
کد خبر: 1267
تعداد بازدید: 2939

دکترسلطانی فر درگذشت پروفسور شهریار عدل را تسلیت گفت

معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با صدور پیامی درگذشت پروفسور شهریار عدل باستان شناس پیشکسوت ایرانی را تسلیت گفت.
دکتر سلطانی فر درگذشت پروفسور عدل را تسلیت گفت











معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با صدور پیامی درگذشت پروفسور شهریار عدل باستان شناس پیشکسوت ایرانی را تسلیت گفت.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری پیام تسلیت دکتر مسعود سلطانی فر به مناسبت درگذشت پروفسور شهریار عدل به شرح زیر است:

" خبر در گذشت پروفسور شهریار عدل باستان شناس دلسوز ، وطن دوست و  پیشکسوت کشورمان قلب دوستداران آن فقید فرهیخته را به درد آورد و جامعه باستان شناسی کشور را در ماتمی عمیق فرو برد. او که بی هیچ توقعی عمر گران بهای خویش را در راه اعتلا و سربلندی ایران مصروف نمود ، هم او که با پیگیری و تلاشی خستگی ناپذیر در راه معرفی میراث فرهنگی این مرز و بوم  ثبت جهانی آثار تاریخی ایران را رقم زد ، او که یونسکو به پاس کوشش های بی بدیلش در عرصه میراث فرهنگی نشان فرهنگ جهانی ۵ قاره را تقدیمش نمود ، او از میان ما رفت ، اما دستاوردهای ارزنده اش بسان نام و یادش ، جاودانه خواهد ماند. درگذشت آن باستان شناس بزرگ و افتخار ماندگار کشورمان را به تمامی دوستدارانش و به ویژه خانواده محترم ایشان تسلیت می گویم و برای روح آن مرحوم علو درجات و رحمت واسعه الهی مسئلت می نمایم".

گفتنی است مرحوم شهریار عدل در سال ۱۳۲۲ در تهران به دنیا آمد. او در سال ۱۳۳۸ برای ادامه تحصیل به پاریس رفت و تحصیلات دانشگاهی خود را در مدرسه عالی علوم تاریخی در سوربن و همچنین در رشته تاریخ عمومی هنر، باستان‌شناسی مشرق‌زمین و تاریخ هنرهای دوره اسلامی در مدرسه موزه لوور به پایان رساند.

مرحوم عدل در سال ۱۹۷۶ به عضویت مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه (CNRS) بزرگترین سازمان علمی- پژوهشی فرانسه درآمد. وی هم‌چنین ریاست کمیته بین‌المللی تدوین تاریخ آسیای میانه در یونسکو را برعهده داشت. آن مرحوم نقش عمده‌ای در ثبت جهانی تخت جمشید، چغازنبیل و میدان نقش جهان اصفهان در فهرست میراث جهانی یونسکو داشت و در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۸۸ مدیر کل یونسکو مدال فرهنگ جهانی یونسکو موسوم به پنج قاره را به وی اهدا کرد.
پروفسور شهریار عدل صبح یکشنبه ۳۱ خرداد به دلیل ایست قلبی در شهر پاریس درگذشت.



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب