آخرین به روز رسانی: جمعه 31 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 31 فروردین 1403
دوشنبه 05 مرداد 1394
کد خبر: 1305
تعداد بازدید: 3229

دستور ویژه استاندار خوزستان برای نجات‌بخشی کوشک صدساله حمیدیه

کوشک خشتی حمیدیه وارد فاز دوم مرمت و احیا می‌شود. این خبر را مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در حالی داد که عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان، برای مرمت و احیای کوشک تاریخی حمیدیه دستوری ویژه صادر کرده است.
















کوشک خشتی حمیدیه وارد فاز دوم مرمت و احیا می‌شود.
این خبر را مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان در حالی داد که عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان، برای مرمت و احیای کوشک تاریخی حمیدیه دستوری ویژه صادر کرده است.

این دستور پس از آن صادر شد که مقتدایی از عمارت‌های کوشک حمیدیه دیدن کرد و نماز عید فطر را با مردم شهرستان حمیدیه در این مجموعه تاریخی و فرهنگی اقامه کرد.
کوشک حمیدیه که یکی از فرزندان شیخ خزعل آن را بنا نهاده، محل حکمرانی شهر حمیدیه در شمال غرب اهواز بوده و یکی از نمونه‌های کم‌نظیر کاخ‌های دوره قاجاریه در خوزستان محسوب می‌شود. این مجموعه تاریخی 6 هکتاری که چهار عمارت تاریخی را در خود جای داده، دهم مهر 1380 با شماره 3980 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید اما بعدها مورد تعرض و بهره‌برداری‌های شرکت‌های عمرانی قرار گرفت. در نهایت پس از پیگیری‌های حقوقی و مذاکرات اداره میراث‌فرهنگی خوزستان با سازمان آب و منطقه‌ای این استان، مالکیت کوشک حمیدیه به‌صورت رایگان و به‌مدت ۳ سال به اداره میراث‌فرهنگی داده شد.
به گفته حیدری، مدیر کل میراث خوزستان، کوشک حمیدیه پس از مرمت بر اساس قوانین مرمت و احیا، با طرح مصوب به موزه مردم‌شناسی تبدیل خواهد شد.
حیدری تاکید کرد: کوشک حمیدیه متعلق به مردم حمیدیه و مردم خوزستان است و باید این بنای ارزشمند که یکی از نفایس معماری استان است، احیاء شود. در این زمینه از همه ظرفیت‌های قانونی موجود استفاده خواهیم کرد.

او ادامه داد: با دستور ویژه استاندار محترم خوزستان، فاز دوم پروژه مرمت و احیای کوشک حمیدیه در هفته پیش رو آغاز می‌شود.

فاز اول مرمت مجموعه تاریخی كوشك حمیدیه خردادماه سال جاری با برداشتن نخاله‌های موجود در این بنا و خواناسازی ورودی و زیرزمین آن آغاز شده بود.



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب