آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 9 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 9 فروردین 1403
دوشنبه 12 مرداد 1394
کد خبر: 1312
تعداد بازدید: 1471

کشف نشانه هایی از سکونتگاه 9هزار ساله در بهبهان

تایج به دست آمده از عملیات گمانه زنی و کاوش در تپه مهتاج بهبهان در برگیرنده قدیمی ترین مدارک مربوط به کشاورزی و دامپروری نشان از وجود یک سکونتگاه 9 هزار ساله و قبل از زمان تولید سفال در دشت بهبهان دارد.
درخوزستان صورت گرفت:
کشف نشانه هایی از سکونتگاه 9هزار ساله در بهبهان












نتایج به دست آمده از عملیات گمانه زنی و کاوش در تپه مهتاج بهبهان در برگیرنده قدیمی ترین مدارک مربوط به کشاورزی و دامپروری نشان از وجود یک سکونتگاه 9 هزار ساله و قبل از زمان تولید سفال در دشت بهبهان دارد. 
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ حجت دارابی سرپرست هیأت گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و کاوش در تپه مهتاج شهر بهبهان خوزستان با اعلام این خبر تصریح کرد: تپه مهتاج طی پژوهشهای باستان شناسی سال گذشته توسط عباس مقدم برای نخستین بار به عنوان یک محوطه نوسنگی بدون سفال ثبت شد.
این باستان شناس گفت: در پی اهمیت بالای تپه مهتاج به منظور تکمیل گاهنگاری استقرار انسان در دشت بهبهان و نیز نظر به تخریب های بسیار زیاد در آن، با تلاش عباس مقدم برنامه تعیین عرصه و حریم آن مورد توجه و تصویب اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان قرار گرفت. 
دارابی خاطر نشان کرد: علاوه بر تعیین عرصه، گمانه ای برای مطالعه لایه های استقراری تپه مهتاج و بررسی وضعیت معیشت ساکنان منطقه در محوطه ایجاد شد.
وی با اشاره به اینکه تپه مهتاج در شمالغرب شهر بهبهان خوزستان قرار دارد تصریح کرد : متأسفانه تمام سطح محوطه تسطیح شده و تنها بقایای بسیار کمی از لایه های تحتانی استقرار در آن به جای مانده است.
سرپرست هیأت گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و کاوش در تپه مهتاج افزود:هرچند حجم کاوش در تپه مهتاج بسیار کم است، اما نتایج اولیه نشان از وجود یک استقرار حدوداً 9 هزار ساله و قبل از زمان تولید سفال در دشت بهبهان دارد. 
وی گفت: یافته های محوطه اغلب شامل صنایع و ادوات سنگی از قبیل سنگ هاون، سنگ ساب و دسته هاون است که بر این اساس به نظر می رسد تولید و فرآوری غذاهای گیاهی در معیشت ساکنان تپه مهتاج نقش مهمی داشته است. 
این باستان شناس خاطرنشان کرد: تپه مهتاج می تواند قدیمی ترین مدارک مربوط به کشاورزی و دامپروری در دشتهای نزدیک به سواحل خلیج فارس را در دسترس قرار دهد.
وی گفت :امیدواریم با تلاش مسوولان ذیربط در صیانت از چنین محوطه های باستانی گامهای عملی موثری برداشته شود تا بتوان اطلاعات دقیق و علمی از ساختارهای مختلف زندگی اجداد و نیاکان خود به دست آوریم. 
دارابی تصریح کرد: بدیهی است که این امر نیازمند آسیب شناسی و برنامه ریزی بلندمدت پژوهشی در سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری، کشور است.
گفتنی است، گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و کاوش در تپه مهتاج شهرستان بهبهان استان خوزستان که در تاریخ 16 تیر ماه با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شروع شده است تا 16 شهریور سالجاری ادامه دارد .


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب