آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
یک شنبه 27 تیر 1395
کد خبر: 1791
تعداد بازدید: 2499

خراطی و هنرمندی صاحب نام با نشان اصالت یونسکو

اگر هنر خراطی در دزفول آوازه جهانی پیدا کرده و نشان اصالت یونسکو بر آن حک شده حاصل تلاش هنرمندی است که آثار منحصربفرد وی اینک آوازه جهانی پیدا کرده اند.
خراطی و هنرمندی صاحب نام با نشان اصالت یونسکو












 اگر هنر خراطی در دزفول آوازه جهانی پیدا کرده و نشان اصالت یونسکو بر آن حک شده حاصل تلاش هنرمندی است که آثار منحصربفرد وی اینک آوازه جهانی پیدا کرده اند.
2 مهر اصالت یونسکو و 10 نشان مرغوبیت ملی از سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری از جمله افتخارات استاد عبدالرحیم فروتن هنرمند خراط دزفولی است.
مهر اصالت یونسکو با هدف حمایت از صنایع دستی و اشتغال زایی به مهمترین طرح ارائه شده در جهان در زمینه صنایع دستی اهدا می شود. 
فروتن با 54 سال سن حدود 40 سال است که در رشته خراطی مشغول به فعالیت است و این صنعت را از اجداد خود به ارث برده است. 
هشت اثر خراطی این صنعتگر دزفولی در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است که شاخص ترین آن ظرفی سه طبقه ساخته شده از چوب با طراحی منصربفرد است که در سال 2011 میلادی به عنوان طرح برتر یونسکو شناخته شد. 
عبدالرحیم فروتن در اقدامی تحسین برانگیز ساخت منبرهایی زیبا و منحصر بفرد برای مساجد کشور را آغاز کرده است.
این هنرمند دزفولی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ساخت منبر با استفاده از هنر زیبای خراطی را از 15 سال پیش آغاز کرده گفت:در اقدامی نو هنر خراطی و نجاری را با هم تلفیق کرده و اثری زیبا خلق شده که با استقبال مردم روبرو شده است.
وی افزود:پیش از این منبر از سوی نجاران با اندکی هنر خراطی ساخته می شد ولی اکنون با ترکیب 50 درصدی خراطی و نجاری منبرهای زیبایی ساخته شده که در مساجد و حسینیه ها مورد استقبال مردم قرار گرفته اند.
دارنده مهر اصالت یونسکو با اشاره به اینکه این منبرها به صورت سفارشی برای مساجد و حسینیه ها ساخته می شوند گفت:سالانه بیش از 10 منبر با ترکیب خراطی و نجاری ساخته و بین مساجد و حسینیه های شهرهای دزفول ، اهواز ، شوش ، شوشتر و دهلران توزیع شد.
وی اظهار کرد:منبر ساخته شده خراطی به میراث فرهنگی خوزستان معرفی شد تا در فهرست آثار ملی به ثبت برسند. 
فروتن همچنین از ساخت یکی از نمادهای ماه محرم با تلفیقی از هنر خراطی و نجاری نام برد و گفت:این اثر برای ثبت ملی به سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری معرفی می شود.
سرپرست اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول نیز به ایرنا گفت: هنرمند دزفولی برای ساخت منبر سفارشی از چوب درختان جغ ، کنار و گردو استفاده کرده است که این منبر دارای پنج پله می باشد و در طول یک ماه ساخته شده است.
یعقوب زلقی افزود:منبر ساخته شده 2،8 متر ارتفاع ، 2،5 متر طول و 85 سانتی متر عرض دارد که به دنبال ارائه این اثر جهت ثبت ملی هستیم . وی گفت:منبر ساخته شده کاری بسیار زیبا و منحصر بفرد است که تلفیقی از هنر خراطی و نجاری است و در شهرهای مختلف از آن استقبال شده و ساخت آن سفارش شده است. 
در گذشته حدود 60 نوع حرفه دستی در دزفول وجود داشته که در ۵۰۰ کارگاه توسط دو هزار استاد کار صنعتگر تولید فعالیت داشتند. 
بافندگی ، نمدمالی، سفالگری،ساخت زیورآلات ، سنگ تراشی، کاشی، خراطی، محصولات حصیری ، فرآورده های چرم و پوست، بافتنی، قلم زنی، معرق کاری و چاپ سنتی از جمله صنایع دستی دزفول بوده که برخی منسوخ شده است. 
خراطی هنر شکل دادن و طراحی روی چوب است و پیشینه آن در دزفول تا 400 سال نیز تخمین زده می شود. 
انواع کاسه ، قندان و گلدان و نیز منبر و ضریح چوبی توسط هنرمندان خراط دزفولی تولید می شود. 
دزفول در شمال خوزستان از ظرفیت بالایی در زمینه صنایع دستی برخوردار است به طوریکه برخی صنایع دستی این شهرستان قابل عرضه در بازارهای جهانی است. 

ایرنا


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب