آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 9 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 9 فروردین 1403
چهار شنبه 20 مرداد 1395
کد خبر: 1809
تعداد بازدید: 1126

استاندار: باغ موزه دفاع مقدس خوزستان احداث شود

استاندار: باغ موزه دفاع مقدس خوزستان احداث شود












استاندار خوزستان گفت:باغ موزه دفاع مقدس این استان باید هر چه زودتر احداث شود و در این زمینه می توان یکی از شهرهای سوسنگرد، آبادان و خرمشهر را برای ایجاد این باغ موزه انتخاب کرد.

 
به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی سه شنبه شب در سومین نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس تصریح کرد: مطالعات ایجاد شهر موزه باید به طور کامل انجام شود و سپس عملیاتی شود.
وی با تاکید بر تامین اعتبارات این طرح از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: همچنین طرح دانشنامه دفاع مقدس باید در خوزستان اجرا شود.
وی گفت: برای برگزاری کنگره ملی نقش زنان در دفاع مقدس نیز کارها در حال انجام است و این کنگره بزودی برگزار خواهد شد.
او با اشاره به ضرورت تجلیل از رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس در مناسبت های مختلف ملی و استانی گفت: 26مرداد سالروز بازگشت آزادگان به کشور است و بزرگداتشت این روز نیز باید به خوبی انجام شود
به گزارش ایرنا معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان نیز در این نشست گفت: 16 یادمان در خوزستان داریم که اکثرا زیرساختهای آنها وضعیت مناسبی ندارد.
احمد سیاحی اظهار کرد: نسبت به ایجاد باغ موزه و مراکز فرهنگی خیلی عقب هستیم و بارها اشاره شده باتوجه به این که استان خوزستان کانون دفاع مقدس است این وضعیت مناسب استان نیست.
وی افزود: طرح ایجاد باغ موزه توسط استاندار قبل نیز تایید شد و اقدامات خوبی نیز در این زمینه انجام شد ولی تا کنون به مرحله اجرا در نیامده است
بگفته وی برای باغ موزه در پارک شهروند 10 هکتار زمین اختصای داده شد و نیز یک مشاور برای این طرح انتخاب شد تا طرح های مختلف طراحی برای آن اجرا شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان توضیح داد: برای طرح باغ موزه از نقطه نظرات همه مسئولان کشور که در هشت سال دفاع مقدس بودند استفاده می کنیم.
وی گفت : احیاء نخلستان در باغ موزه یکی دیگر از برنامه هایی است که می تواند موثر باشد.
او گفت: جمع آوری آثار باقی مانده از هشت سال دفاع مقدس در حال پیگیری است و تشکیل کارگروهی از افراد نظامی، هنری و معماری توسط مشاور در دست اقدام است.
سیاحی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر احداث باغ موزه در اهواز توضیح داد: رهبر انقلاب یک ساعت و نیم برای آن طرح باغ موزه وقت گذاشتند و تاکید داشتند که این باغ موزه حتما باید ملی و فراتر از باغ موزه های استانی باشد. 
وی گفت: اعتباری بالغ بر 30 میلیارد ریال برای آن پیش بینی کرده ایم که بعد از نهایی شدن طرح در سایت باغ موزه به نمایش درمی آید تا اگر مردم نقطه نظری دارند در این باره ارایه دهند.
وی با اشاره به تکمیل یادمان های شهدا توضیح داد: 36نقطه اساسی و 16یادمان دراستان داریم که اکثر این یادمان ها دارای زیرساخت های نامناسب هستند برای همین تقاضا داریم از همه ظرفیت ها برای تامین اعتبار این یادمان ها استفاده شود.
او با بیان این که پژوهشکده دفاع مقدس با 82 درصد پیشرفت فیزکی و با 10 میلیارد ریال تکمیل خواهد شد ادامه داد: در سال 93 یادمان ها را براساس میزان پیشرفت فیزیکی اولویت بندی کردیم اما در سال 93و 94 حتی یک ریال اعتبار به آن ها اختصاص داده نشد و شاهد از بین رفتن آن ها بودیم.
سیاحی تصریح کرد: مشاور پروژه، جلساتی با محسن رضایی و آیت الله هاشمی رفسنجانی که در دفاع مقدس نقش داشته اند برگزار کرده است و در استان خوزستان نیز با مسئولان استانی در خصوص باغ موزه جلسات مختلفی برگزار شده است.
به گزارش ایرنا معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان هم در این نشست با اشاره به تامین اعتبار یادمان های دفاع مقدس گفت: فرمانداران برای تامین اعتبار طرح های نیمه تمام یادمان های شهدا و مراکز فرهنگی دفاع مقدس فقط نگاهشان به منابع دولتی نباشد و از امکانات غیر دولتی برای آن بهره گیرند.
فرج اله خبیر بیان کرد: لازم است در خصوص وضعیت یادمان های نیمه تمام شهدا و مراکز فرهنگی دفاع مقدس در حال احداث تصمیم گیری شود تا اعتبارات پروژه های نیمه تمام را تامین کرد.
وی با اشاره به باغ موزه دفاع مقدس تصریح کرد: اعتبارات احداث باغ موزه باید تامین شود تا پس از تمام شدن طراحی آن عملیات اجرایی باغ موزه آغاز شود.
معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به برگزاری کنگره نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس گفت: برگزاری این کنگره به ریاست استاندار تشکیل و همزمان یک ستاد اجرایی نیز برای آن در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به نقش دولت در هشت سال دفاع مقدس بیان کرد: اسناد و آثار دوران دفاع مقدس در دستگاه های اجرایی استان خوزستان و صدا و سیما جمع آوری شود تا نقش دولت نیز دیده شود.
خبیر در پایان توضیح داد: بازارچه های صنایع دستی در یادمان ها برپا شود تا صنعتگران در یادمان ها حضور یابند.
همچنین سردار محمد علی پور، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خوزستان با اشاره به اهمیت حفظ خاطرات هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: باید در حوزه حفظ و آثار دفاع مقدس بتوانیم به استان هایی که در این زمینه از ما جلوتر افتاده اند برسیم.
او ادامه داد: استان ما به عنوان پایتخت دفاع مقدس باید مطالبه گر این فرهنگ باشد چرا که استان ما بعد از 30 سال هنوز درگیر مسایل هشت سال دفاع مقدس است و هنوز از ظرفیت های آن کاملا استفاده نکرده ایم.
وی با اشاره به مغفول ماندن نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس توضیح داد: قرار است یک کنگره ملی با عنوان نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس در سال 95 اجرا و عملیاتی کنیم.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب