آخرین به روز رسانی: شنبه 1 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: شنبه 1 اردیبهشت 1403
سه شنبه 24 اسفند 1395
کد خبر: 2093
تعداد بازدید: 344

هنرمندان نباید تسلیم موانع شوند/ظرفیت های استان خوزستان را باور کنیم

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان بیان کرد:
هنرمندان نباید تسلیم موانع شوند/ظرفیت های استان خوزستان را باور کنیم

خسرو نشان (مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان) در گفتگو با روابط عمومي موزه‌ی هنرهای معاصر آبادان در رابطه با ظرفیت های استان خوزستان در خصوص فعالیت های فرهنگی و هنری اظهار کرد: وقتی از ظرفیت و فعالیت فرهنگی صحبت می کنیم باید ببینیم این فعالیت در چه بستر و محیطی اتفاق می افتد. استان خوزستان استانی است که پیشینه و تاریخ و فرهنگ و تمدن دیرینه ای دارد. چغازنبیل در واقع دارای پیشینه ی سه هزار و چهارصد ساله دارد. معماری چنین بنایی حاصل دانش و هنر و اندیشه بشر در آن زمان است. این را می توان تعمیم داد به بخش وسیعی از استان خوزستان.
او ادامه داد: بعد از پیشینه ی تاریخی باید به دوره ی معاصر توجه کنیم. خوزستان استانی است که در طی یک صده ی اخیر نقش مهمی در اقتصاد این کشور داشته است. ورود نفت شاید سرآغاز این دوره ی جدید بوده ولی صنایع دیگر هم در استان به مرور زمان شکل گرفته که ناشی از مزیت های اقتصادی این استان بوده است. هرکدام از این صنایع که وارد استان خوزستان شدند و به طور خاص نفت، تنها یک مقوله ی فرهنگی نبوده بلکه تبعات اقتصادی آن منجر به تبعات اجتماعی و فرهنگی شده است و تقریبا می توان گفت نهادهای مختلف فرهنگی که در استان خوزستان شکل گرفته است مناطق نفت خیز بوده و بعد به جاهای دیگر سرایت کرده است.
خسرونشان اضافه کرد: این تحولات اقتصادی و در نتیجه تحولات اجتماعی پدید آورنده ی منابع انسانی گسترده ای هم بوده است. ما گروه بسیار بزرگی با خیل بسیار عظیمی از نویسندگان در طول دهه های اخیر داشتیم. فیلمسازان در استان خوزستان بهترین نمونه های آن هستند و ما تعداد زیادی کارگردان های تأثیرگذار در کشور داریم که از استان خوزستان برخواستند. آن نسل هم منقطع نشده و امروزه می بینیم که آن روند به نوعی جریان دارد. همه ی این ها که در کنار هم قرار بگیرند یعنی مولفه های تاریخی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی می تواند زمینه ساز یک جریان مهم فرهنگی در استان و در ابعاد ملی و بلکه در ابعاد منطقه ای باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان با اشاره به اینکه مسئله مهم باور کردن این ظرفیت هاست گفت: گاهی اوقات در مقام حرف این عناصر را بیان می کنیم اما بیشتر به آن افتخار می کنیم نه چیزی که به عنوان جریان می تواند در سال های آینده توسعه پیدا کند. بارها و بارها جرقه هایی زده شده با حرکت های فرهنگی و هنری در استان که این خودباوری را ایجاد کرده اما متاسفم که بگویم که هیچوقت این جریان استمرار پیدا نکرده و دلیل آن نبود یک عزم جدی است. نمایشگاه بیژن بصیری که در موزه ی هنرهای معاصر آبادان برپا شده است؛ حرکتی است که از چغازنبیل به عنوان پیشینه ی آن شروع شد به شکلی که به نظرم در وضعیت فعلی یک کار شگفت انگیز و خارق العاده است. چه تضمینی وجود دارد که بازهم تکرار شود.
وی اضافه کرد: یک اراده ی جمعی وجود ندارد یک فرد می آید آغازگر یک جریانی می شود اما بعدا تداوم پیدا نمی کند. به عبارت دیگر گسستی که همواره پیش می آید و ناشی از صدها موانعی است که برای کار کردن وجود دارد، باعث می شود که این رویدادها شکل پایداری پیدا نکنند. معمولا رویدادها تاثیرات آنی و مقطعی دارند و یا تاثیرات دامنه دار و پایدار. از قبل این رویدادهایی که در استان خوزستان شکل گرفته است تاثیرات مقطعی خوبی ایجاد کرده اما برای تاثیرات ماندگار باید از استمرار پدید آید و متاسفانه به نظرم این حالت هیچوقت شکل نگرفته است. از سویی خوشحالم که امروز در آبادان، در جایی که کسی فکر نمی کرد که چنین اتفاقی بیفتد، بیژن بصیری ثابت کرد و از این قابلیت استفاده کرد. امیدوارم هنرمندان این مسیر را منقطع انجام دهند و استمرار پیدا کند.                      
نشان با اشاره به فضای استان خوزستان برای انجام فعالیت های فرهنگی اظهار کرد: استان خوزستان با توجه به پیشینه هایی که گفتم، نسبت به سایر استان ها بازتر است. اما طبیعی است که گه گاهی موانعی می آید اما اگر اراده ی جدی وجود داشته باشد موانع نمی توانند چندان تاثیرگذار باشند. هنرمندان باید اینجا را بپذیرند و حضور پیدا کنند و تابع شرایط نشوند. برای این رویدادی که ایجاد شد می توانستیم موانع زیادی تصور کنیم. می توانستیم احتمال دهیم که ریزگردها و غبارها وجود دارد و تسلیم این شویم که در محیط ما اتفاق خوبی نمی افتد اما دیدیم که این مانع نشد. می توانستیم تصور کنیم کسانی احتمالا می آیند و مانع می شوند و الحمدالله زمینه ای برای این کار وجود نداشت. می شد تصور کرد که این کار چه ارزش مادی ای برای تک تک ما پدید می آید که به زحمتش بی ارزد اما اینگونه اندیشیده نشد. مدیرکل میراث و صنایع دستی استان خوزستان  در پایان سخنان خود افزود: گمان می کنم برداشت موانع، از ادامه حاصل می شود. در یک شکل خوشبینانه باید بگوییم امیدواریم که مسئولان و مدیران فرهنگی و حتی غیر فرهنگی و صاحبان صنایع، همانطور که از سایر فعالیت های اجتماعی استقبال می کنند؛ برای ورزش کشور و تیم داری هزینه ی زیادی می دهند، بخشی از این هزینه را یا زائد بر آن را صرف امور فرهنگی کنند. اگر اتفاق بیفتد خیلی خوب است و اگر نیفتد نباید تسلیم شد.



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب