آخرین به روز رسانی: چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
چهار شنبه 03 خرداد 1396
کد خبر: 2181
تعداد بازدید: 798

چهارمین نشست علمی ـ پژوهشی اداره‌ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر برگزارشد.

چهارمین نشست علمی - پژوهشی اداره ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خرمشهر به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر و آخرین روز از هفته‌ی میراث فرهنگی در دانشگاه علوم و فنون دریایی این شهرستان برگزار شد.

هم‌زمان با سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر و آخرین روز از هفته‌ی میراث فرهنگی؛
چهارمین نشست علمی ـ  پژوهشی اداره‌ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر برگزارشد.
چهارمین نشست علمی - پژوهشی اداره ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خرمشهر به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر  و آخرین روز از هفته‌ی میراث فرهنگی در دانشگاه علوم و فنون دریایی این شهرستان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان؛ رئیس اداره‌ی میراث فرهنگی خرمشهر در این نشست که بررسی موضوعاتی نظیر کنوانسیون لاهه (جنگ و میراث فرهنگی) و چرایی و چونگی حفظ آثار ارزشمند باقیمانده از جنگ را در دستور کار خوداشت، اظهار کرد: معاهده‌ی لاهه در سال ۱۹۵۴ه.ش. با هدف حفظ اموال فرهنگی در شرایط برخورد مسلحانه (جنگ) توسط یونسکو در شهر لاهه ی کشور هلند به تصویب رسیده است. این معاهده کاملترین و معتبرترین کنوانسیون در زمینه ی حفاظت از اموال فرهنگی در شرایط برخورد مسلحانه است.
سجاد پاکگهر ضمن اشاره به آثار جنگ‌های جهانی اول و دوم و بر روی بافت‌ها و بناهای تاریخی موجود در کشورهای مختلف افزود: بعداز جنگ جهانی دوم، یونسکو کنوانسیون لاهه را برای حفاظت از بافت‌ها و بناها به تصویب رساند.
وی همچنین در خصوص چرایی و چگونگی حفظ آثار ارزشمند بجای مانده از شهداء توضیحاتی ارائه داد و تصریح کرد: باید  مهمترین عوامل آسیب‌رسانی را که در فرسایش اشیاء، نقش اصلی را باز می‌کنند شناخت تا در این زمینه پیشگیری‌های لازم به عمل آید. از جمله این عوامل آسیب‌رسان می‌توان به دما، رطوبت، نور و آلودگی های موجود در هوا اشاره کرد.
در ادامه‌ی این نشست نجلا درخشانی، کارشناس ارشد مرمت بافت و بناهای تاریخی، به چرایی و چگونگی حفاظت از بناهای ارزشمند باقی مانده از جنگ در شهرستان خرمشهر و رویکردهای برخورد با این آثار اشاره کرد و افزود: حفظ آثار كهن و ارزشمند نه تنها به عنوان پديده‌هاي نمادين، بلکه به دلایلی چون شناخت سير تحول و تكامل تاريخ، شهرسازي و تمدن شهرنشيني، آشنایی با تکنیک‌ها و روش‌های پیشینیان در خلق آثار ارزشمند، حفظ هويت و اصالت شهري، تبيين حيات شهري بر اساس شواهد و مدارك علمي موجود مهم و ضروری است.
وی ضمن بیان این‌که، بهترین روش حفاظت از بناهای ارزشمند، احیاء با حفظ ارزش‌ها و احترام به شان، منزلت و اصالت بنا است، یک هدف مهم از حفاظت و مرمت را استفاده از بناها در حوزه‌ی اهداف گردشگری و رسیدن به گردشگری پایدار عنوان کرد.
در پایان این نشست، نمونه‌هایی از  بناهای کشورهایی که درگیر جنگ بوده اند، به نمایش درآمد و نحوه ی برخورد با آن‌ها و رویکرد مداخله در آن‌ها در این کشورها بررسی شد. همچنین تعدادی از بناهای شناسایی شده در شهرستان خرمشهر که واجد ارزش حفظ و احیاء بوده و می‌توانند در محور گردشگری جنگ قرار بگیرند، معرفی شد.



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب