آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
یک شنبه 25 تیر 1396
کد خبر: 2214
تعداد بازدید: 1380

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان اهم اقدامات انجام گرفته در شهرستان شوشتر را تشریح کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان اهم اقدامات انجام گرفته توسط اداره‌کل میراث فرهنگی استان در راستای حفاظت از میراث فرهنگی در شهرستان شوشتر طی دوسال اخیر را تشریح کرد.

در راستای طرح برخی مطالب انتقادی در مورد رسیدگی به آثار تاریخی شوشتر؛

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان اهم اقدامات انجام گرفته در شهرستان شوشتر را تشریح کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان اهم اقدامات انجام گرفته توسط اداره‌کل میراث فرهنگی استان در راستای حفاظت از میراث فرهنگی در شهرستان شوشتر طی دوسال اخیر را تشریح کرد.

 

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، شهرستان شوشتر نمونه‌ای بی‌نظیر از نمایش تاریخ و فرهنگ این سرزمین است. جاذبه‌های تاریخی، آداب و رسوم غنی و بسیاری داشته‌های دیگر مواردی هستند که سبب شده تمام دوستداران میراث فرهنگی به این دیار ببالند و حفاظت از مواریث کهنش را وظیفه و رسالت خویش بدانند. اداره‌کل میراث فرهنگی، اداره‌ی میراث فرهنگی شهرستان و پایگاه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر نیز خود را از این قاعده مستثنی ندانسته و به نیکی بر رسالت بزرگ خود مبنی بر حفاظت از این آثار ارزشمند آگاه هستند و تاکنون اقدامات بسیاری نیز در این زمینه انجام شده است اما در روزهای اخیر مطالبی در برخی رسانه‌ها مطرح شد که نشان از بی‌خبری از برخی از واقعیات موجود بوده‌است. برهمین اساس، مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان اهم اقدامات صورت گرفته در شهرستان شوشتر طی مدت اخیر را تشریح نمود.

 خسرو نشان در این رابطه، اظهار کرد: از جمله ارزشمندترین آثار کهن شوشتر، مجموعه‌ی بی نظیر سازه‌های آبی هستند که به عنوان دهمین اثر از کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. آثاری که چشم هر بیننده‌‌ای را به خود خیره کرده و لزوم حفاظت از این مجموعه‌ی ارزشمند را به خوبی بر همگان آشکار کرده‌است. از همین رو همکاران ما در مجموعه‌ی میراث فرهنگی استان نیز  از پای ننشسته و اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام گرفته که از آن جمله می‌توان به مرمت کامل پل شاه‌علی، به پایان رساندن یک فاز حفاظتی در شادروان، مرمت بند شرابدار و مرمت بخش اعظم آسیاب‌ها اشاره کرد.

وی با بیان این‌که اداره‌ی میراث فرهنگی و پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی تنها به انجام وظایف خود اکتفا نکرده و گام‌های خود را بسیار فراتر گذاشته، تصریح کرد: به عنوان نمونه لایروبی رودخانه و یا پاکسازی آن از وظایف اداره‌ی میراث فرهنگی و یا پایگاه میراث جهانی به شمار نمی‌رود اما در راستای حفاظت از این مجموعه تاکنون اقدامات از این دست نیز توسط همکاران ما به صورت مکرر انجام شده است. از جمله‌ی این موارد می توان به لایروبی حجم زیادی از جبهه‌ی جنوبی بند میزان، پاکسازی بند بلیتی از بوته‌ها و نی‌ها، نی‌زدایی و نخاله‌زدایی بند خاک، نخاله‌برداری برج عیار در دفعات مختلف، پاکسازی دهانه‌ی سه‌کوره از نی، زباله، تنه‌های درخت و... با همکاری شهرداری بعد از ده سال، پاکسازی شادروان از نی‌ها و نخاله‌برداری اشاره نمود که البته علاوه بر این موارد  پاکسازی محوطه‌های آثار به صورت دوره‌ای نیز انجام می‌پذیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، نصب تابلوهای راهنمای مسیر سازه‌های آبی از سمت شوش و اهواز، در مبادی شهر و نیز در مجاورت خود آثار، محصور سازی محدوده‌ای به طول 600 تا 650 متر به دلیل  وجود نقاط حادثه‌خیز، اجرای مسیر بازدید مجموعه‌ی آسیاب‌ها و آبشارها که بخش غربی دو سال پیش انجام شد و بخش شرقی در سال جاری صورت خواهد گرفت، را از دیگر اقدامات صورت گرفته برشمرد.

وی با اشاره به قلعه‌ی سلاسل به‌عنوان بخش بسیار مهمی از این مجموعه‌ی جهانی، افزود: برای این قلعه نیز اقدامات مختلفی صورت پذیرفت که از آن جمله می توان به طراحی مسیر بازدید، پاکسازی و آماده‌سازی محوطه‌های مجاور، برداشتن اندوده‌ی سیمان موجود در دیواره‌ی تاریخی قلعه، ایجاد مسیر دسترسی به قلعه‌ی سلاسل از بند میزان، تثبیت کامل دیواره‌ی شمالی و رفع خطر از آن اشاره کرد.

نشان ادامه داد: در آینده‌ی نزدیک اقدامات مشابه دیگری برای این مجموعه‌ی ارزشمند انجام می‌شود که مرمت برج کلاه فرنگی و ساماندهی مجموعه‌ی آبشارها و آسیاب‌هااز این دست هستند.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان شوشتر علاوه بر سازه‌های آبی، مجموعه‌ای پربار از دیگر آثار و ابنیه‌ی تاریخی را در دل خود جای داده که حفاظت از آن‌ها نیز لازم و ضروری است. در همین راستا، در طی روزهای اخیر مرمت بخش دیگری از مسجد جامع شوشتر صورت گرفت. تخصیص اعتبار برای مرمت ساباط‌ها و مرمت بافت تاریخی، تأمین اعتبار برای مرمت قلعه‌ی حسین‌خان افشار، خانه‌ی گازر، خانه‌ی مهدی‌پور و چشمه سوزنگر و اقدامات مرمتی گوناگون دیگر از این دست هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، در پایان تأکید کرد: حفاظت از آثار تاریخی ارزشمند استان وظیفه‌ی ذاتی این اداره‌کل است که با تمام توان خود به آن رسیدگی می‌نماییم اما برخی توقعاتی که مطرح می‌شود به هیچ وجه در حیطه‌ی اختیارات و وظایف این مجموعه نیست و امیدواریم با همکاری همه‌ی دستگاه‌های مرتبط، مردم و تشکل‌های مردم‌نهاد، بتوانیم گام‌های بهتری در راستای حفاظت از فرهنگ و تاریخ سرزمینمان برداریم.

 



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب