دوشنبه 02 مرداد 1396
کد خبر: 2235
تعداد بازدید: 522

میراث فرهنگی خوزستان از موقعيت ويژه‌اى در كشور و جهان برخوردار است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به تاریخچه میراث فرهنگى، گردشگری و صنایع دستی و اهمیت آن اظهار كرد: میراث فرهنگی خوزستان در كشور و جهان از جايگاه ممتاز و موقعيت ويژه‌اى برخوردار است، این در حالی است كه اين ميراث كمتر مورد توجه اذهان عمومى قرار مى‌گيرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ایسنا:

میراث فرهنگی خوزستان از موقعيت ويژه‌اى در كشور و جهان برخوردار است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به تاریخچه میراث فرهنگى، گردشگری و صنایع دستی و اهمیت آن اظهار كرد: میراث فرهنگی خوزستان در كشور و جهان از جايگاه ممتاز و موقعيت ويژه‌اى برخوردار است، این در حالی است كه اين ميراث كمتر مورد توجه اذهان عمومى قرار مى‌گيرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا ـ منطقه خوزستان، دکترخسرو نشان روز گذشته (یکشنبه) با حضور در تحریریه ایسنای خوزستان با توضيح در خصوص نحوه ثبت و تخریب بناهای تاریخی افزود: می‌توان گفت میراث فرهنگی خوزستان در جایگاه نخست کشور قرار دارد. با وجود این که بناهایی به ثبت ملی رسیدند ولی دارای مالک خصوصی هستند ولی مالکین به دلیل این که نمی‌توانند بنا را از ثبت خارج کنند، تصمیم به تخریب بنا می‌گیرند. بارها اعتباری کنار گذاشته تا مرمتی صورت گیرد ولی لحظه‌های آخر مالک رضایت نداده و به همین دلیل بناها در حال تخریب هستند. در شهر اهواز این بناها در مرکز شهر واقع شده‌اند که ممکن است از نظر مالک اهمیت چندانی نداشته باشد ولی برای ما ارزش میراثی بالایی دارد. 

کاوش‌های باستان‌شناسی ادامه دارد  

وی همچنين گفت: طی دو سال گذشته چهار فصل کاوش در مناطق استان خوزستان توسط اداره میراث فرهنگی صورت گرفت که هر کدام دارای اهمیت ویژه‌ای هستند. از جمله این کاوش‌ها در منطقه ایذه و چغاسفلی زیدون بهبهان انجام شد و یافته‌های بسیار ارزشمندی به دست آمد.

او ادامه داد: در آخرین کارگروه گردشگری که در استانداری تشکیل شد به این نتیجه رسیدیم که مناطق مذكور از ظرفیت طراحى و اجراى يک سايت موزه برخوردار هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان به ساير دستاوردهاى اين كاوش‌ها اشاره كرد و گفت: نمونه دیگرى از اين اكتشافات بعد از قریب 40 سال در شهر تاريخى جندی شاپور صورت گرفت که در کنار آن نيز كاوش‌هاى ديگرى در منطقه هفت تپه انجام شد.

|

خروج بنای ثبت ملی شده حریم ثبت ملی را می‌شکند 

نشان خاطرنشان كرد: مکان‌های تاریخی از لحاظ مالکیت به دو بخش دولتى و خصوصى تعلق مى‌گيرند. در صورتی که مالک يک بنا دولتى باشد براى ثبت ملى آن نيازى به اجازه سازمان مربوطه نيست اما اجازه مالک براى بناهايى كه در اختيار مالک خصوصى قرار دارند الزامی است.

او تاكيد كرد: اگر بنایی به ثبت ملی برسد ديگر امکان خروج آن از ثبت وجود ندارد چون در اين صورت حریم ثبت ملی شکسته مى‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: در سطح استان و كشور پروژه‌های بزرگی در حال انجام است كه از آن‌ها با عنوان توسعه نام برده مى‌شود. اين پروژه‌ها در برخى موارد با پروژه‌هاى ميراث فرهنگى تداخل پيدا می‌كنند. به طور مثال در زمینه راه و شهرسازی پروژه‌هایی وجود دارد كه احتمال مى‌رود در حريم بنا و محوطه‌های تاریخی اجرا شوند. در این صورت احتمال خروج آن‌ها از ثبت ملی به وجود می‌آيد که البته ميراث فرهنگى تلاش دارد از بروز اين اتفاقات جلوگیری كند.

و ى با اشاره به پروژه عمرانی پل نظام مافی شهرستان شوش ادامه داد: با وجود اين كه بخشی از اين پروژه انجام شده بود، ميراث فرهنگى توانست از ادامه آن جلوگیری کند.بنابراین پاى اين قضيه ايستاده‌ايم كه بناهاى تاريخى با پروژه‌هاى عمرانى از بين نروند.

نشان با اشاره به قوانین سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: میراث فرهنگی از قوانین محکمی برخوردار است و در برخی مواقع قانون مجازات اسلامی بر آن حاکم است تا از تخلف‌ها جلوگیری کند. اگر کسی تخلفی مرتکب شود قابل پیگیری است و برای متخلف مجازات تعیین می‌شود.

ثبت جهانی ایذه در حال بررسی است 

وی همچنین درباره پرونده‌های ثبت جهانی در دست اجرای استان خوزستان توضیح داد: بعد از ثبت جهانی چغازنبیل، هفت تپه و سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر و نیز محوطه‌های باستانی شهر شوش زمینه آماده است تا ایذه نیز به ثبت جهانی برسد و به صورت جدی در حال بررسی‌ پرونده آن هستیم.

نشان به شهرستان دزفول و بهبهان نیز اشاره کرد و ادامه داد: در دزفول شهر قدیم جندی شاپور و همچنین شهر قدیمی ارجان در بهبهان قابلیت ثبت جهانی را دارند ولی هنوز وقت پیگیری آن‌ها نرسیده است.

وی همچنین با بیان این که هیچ سازمانی به تنهایی توانایی‌ این را ندارد که دست به حفظ میراث فرهنگی بزند گفت: انتظار می‌رود که هر سازمان حداقل برای حفظ هویت خود از آثار مربوط به خود مراقبت کند و آنها را به ثبت برساند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان ‌درباره ظرفیت گردشگری استان خوزستان اظهار داشت: بر خلاف آن که در زمینه میراث فرهنگی استان خوزستان جایگاه نخست را در کشور دارد ولی در مقوله گردشگری این طور نیست و این امر می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد.

|

مجری تور گردشگری دزفول مجوز نداشت  

وی همچنین از حادثه دلخراش غرق شدن گردشگران در رودخانه دز ياد كرد و توضیح داد: حادثه فوق این نگرانی را به وجود آورد که در اين زمينه کم کاری صورت گرفته است اما شهرستان دزفول براى اين منظور از پيش ساماندهی شده بود و مسؤولان شهرستان برخی از سکوها و قایق‌ها در حاشیه رودخانه را كه استاندارد نبودند از رده خارج كرده بودند.

نشان ادامه داد: سه سکو باقی مانده بود که در همین زمینه پيگيرى و تاکید کردیم در آن مناطق تور غیرمجاز برگزار نشود. از سال گذشته تا اردیبهشت امسال جلوى برگزارى۲۰ تور غیر مجاز در محدوده ی مورد نظر گرفته شد. متاسفانه مجرى تور در اين حادثه مجوز نداشت و يكى از مسيرهاى بسيار خطرناک را انتخاب كرد كه توسط مسئولين تاييد نشده بود.

دانشکده سه گوش تبدیل به موزه شود 

نشان با اشاره به اهميت دانشکده ادبیات سه گوش بیان کرد: پيش از اين كه اين دانشکده تخلیه شود یک بنای سرپا بود. در زمان شروع اولیه مرمت متوجه شدیم اين بنا تا حدی که فکر می‌کردیم آسیب ندیده است؛ هرچند در معرض خطر جدى قرار داشت. متاسفانه از زمانی که دانشکده به ساختمان جدیدش در دانشگاه چمران منتقل شد اين بنا نيز به حال خود رها شد و تمام وسايلى كه در آن جا بود از بين رفت.

وی درباره آسیب‌های وارد شده به دانشکده سه گوش اظهار کرد: به نظر من بنا از دو جهت آسیب دید؛ حجم زیاد دانشجویانی که در دانشکده ادبیات رفت و آمد می‌کردند و فضای بیشتری كه دانشكده براى برگزاری کلاس‌ها نیاز داشت. متاسفانه به همين دلايل تعدادى از كلاس‌ها در پشت بام دانشکده داير شده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در اين باره اضافه کرد: در حال حاضر ملحقاتی که در پشت بام دانشکده قرار داشت و به ساختمان فشار وارد می‌کرد به کلی برداشته شد. در طبقه اول نيز اقدامات لازم صورت گرفت و مرمت شد.

|

وی افزود: دانشکده دارای اتاق‌های بسیار بزرگ است که می‌توان از آن‌ها برای ایجاد گالری یا موزه استفاده کرد.

نشان با اشاره به اين كه این بنا در مالکیت دانشگاه چمران قرار دارد گفت: به رییس دانشگاه پيشنهاد داديم با حفظ مالکیت دانشکده اين بنا به موزه يا مرکز فناوری تبديل کند. از آن جا كه اين بنا زیرمجموعه دانشگاه است می‌تواند به مرکز پژوهشى نيز بدل شود كه در زمينه خوزستان‌شناسى فعاليت مى‌كند. دانشگاه تصمیم قطعى خود را تاكنون به اطلاع ما نرسانده است. اما تصمیم‌گيرى در اين باره می‌تواند بر روند مرمت و استفاده از تجهیزات تاثير بگذارد. به همين دليل می‌تواند از اهميت بسيارى برخوردار باشد.

وى با تاكيد بر تبدیل شدن دانشکده سه گوش به موزه گفت: دانشگاه چيزى را از دست نمى‌دهد. البته این احتمال وجود دارد در آينده ادعا کنند چون اين مکان موزه است نباید زیر نظر دانشگاه قرار گيرد بلکه باید زیر نظر میراث فرهنگی اداره شود.

نشان یادآوری کرد: این دانشکده دارای سیستم تهویه عالی، سالن آمفی تئاتر مجهز بوده است اما به خاطر قدمت تاریخی ساختمان و حجم زیاد رفت و آمد دانشجو و ساختن کلاس در پشت بام ساختمان و گرفتگی ناودان‌ها بعد از تخلیه ساختمان با مشکلات جدی مواجه شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان اظهار داشت: در سال گذشته 600 میلیون تومان برای مرمت این بنا اختصاص یافت. در این یک سال ملحقات روی پشت بام برچیده شد. سقف ایزوگام و به طور کلی طبقه اول ساختمان مرمت شد. امسال نیز قرارداد 850 میلیون تومانی برای ادامه مرمت منعقد شده است.

وی با اشاره به اضافه کردن پنل‌های چوبی و گچی توسط دانشگاه در سالن‌های ساختمان سه گوش افزود: پنل‌های چوبی که دانشگاه برای زیادتر کردن کلاس‌ها و دفتر اساتید اضافه کرده بود موجب به وجود آمدن موریانه شد بود که کاملا برچیده شد و سالن‌های ساختمان به شکل اولیه برگشته است که به نظر من مناسب گالری، مرکز نمایشگاهی و یا موزه است.

نشان خاطرنشان کرد: به دانشگاه پیشنهاد کردیم با حفظ مالکیت این بنا پس از مرمت تبدیل به موزه شود و برای آن که مناسبتی با فعالیت دانشگاه داشته باشد. یک مرکز پژوهشی مثلا با عنوان خوزستان‌شناسی در آن جا دایر شود زیرا به ندرت پیش می‌آید دانشگاهی در کنار فعالیت‌های خود موزه‌ای تاریخی داشته باشد که این یک امتیاز برای دانشگاه محسوب می‌شود.

سرای معین‌التجار بهتر است به عنوان صنایع دستی استفاده شود  

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در ادامه با اشاره به سرای معین‌التجار گفت :با توجه به این که سرای معین التجار ملک خصوصی است و ارزش مالی بسیار بالایی دارد برای مرمت و بهره‌برداری از آن به اجازه مالک نیاز است.

وی ادامه داد: در این باره وزارت راه و شهرسازی با استاندار وقت مذاکره و تفاهم نامه‌ای منتقد کرد که این بنا خریداری و یا با ساختمان صنایع دستی میراث فرهگی معاوضه شود که به دلیل این که ساختمان صنایع دستی ثبت ملی شده بود و امکان خروج از ثبت وجود نداشت این مساله منتفی شد.

نشان با اشاره به این که در گذشته یک بار مرمت سرای معین التجار ناقص مانده پیشنهاد کرد: در آینده بعد از مرمت دوباره این بنا بهتر است برای موزه صنایع دستی و راسته آن را برای بازار فروش و کارگاه‌های صنایع دستی بهره‌برداری کنند زیرا برخلاف ساختمان سه گوش این بنا رده حفاظتی برای موزه آثار تاریخی ندارد.

بهترین راه برای حفظ مدارس تاریخی حفظ کاربری آنها است 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان همچنین با اشاره به این که در استان خوزستان مدارس تاریخی ثبت ملی شده وجود دارد گفت: در شهر اهواز برای نمونه دانشسرای عالی را داریم که بنای کاملی از لحاظ داشتن آمفی تئاتر است و هنوز دانش آموزان در این مکان تحصیل می‌کنند اما عدم مرمت آن مسؤولان این دانشسرا را نگران کرده است. به همین دلیل امسال برای مرمت آن اعتباری کنار گذاشته‌ایم.

وی ادامه داد: از این گونه مدارس در استان بسیار داریم که بهتر است برای حفظ بنا کاربری خود را ادامه دهند و از تخلیه آنها جلوگیری شود. با این حال، گاهی چون مرمت صورت نگرفته خطراتی ممکن است به وجود بیاید که به نظر من با حفظ تملک آموزش و پرورش خوب است که اعتباری برای مرمت این بناها توسط میراث فرهنگی کنار گذاشته شود .

 



{{{block-61}}}
{{{block-22}}}
{{{block-63}}}