آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
سه شنبه 07 آذر 1396
کد خبر: 2318
تعداد بازدید: 1111

درخصوص ایمنی پل سفید، تاکنون مشکلی گزارش نشده است

معاون میراث فرهنگی خوزستان با بیان این‎که یگان حفاظت این اداره‎کل تاکنون اثری از تخریب روی پل سفید اهواز مشاهده نکرده است، گفت: برای بررسی دقیق‎تر این موضوع باید نظر دفتر فنی شهرداری را جویا شد.

معاون میراث فرهنگی خوزستان:
درخصوص ایمنی پل سفید، تاکنون مشکلی گزارش نشده است

معاون میراث فرهنگی خوزستان با بیان این‎که یگان حفاظت این اداره‎کل تاکنون اثری از تخریب روی پل سفید اهواز مشاهده نکرده است، گفت: برای بررسی دقیق‎تر این موضوع باید نظر دفتر فنی شهرداری را جویا شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، مرجان شوشتری امروز سه شنبه، 7 آذر 96 اظهار کرد: پل سفید اهواز به عنوان اثری ارزشی که دارای پیشینه‎ای تاریخی است، باید به عنوان یک جاذبه گردشگری مطرح و فراتر از صرفا ارتباط دادن غرب و شرق رودخانه کارون از آن بهره‎برداری شود.

او ادامه داد: پل سفید با المان‎هایی که در اطراف خود می‎بیند، تعریف کاملی از یک جاذبه گردشگری را در سطح شهر اهواز ارایه می‎دهد زیرا این پل از سمت غرب به دانشکده سه‎گوش، میدان ساعت و میدان راه‎آهن ارتباط دارد که خود پیشینه‎ای تاریخی را یدک می‎کشند و از سویی نیز به فلکه شهدا ختم می‎شود که بخشی از این فلکه نیز دارای بافتی تاریخی است و تنها ساباط و سرای موجود یعنی مجموعه معین‎التجار را در خود می‎بیند. علاوه براین، وجود رستوران قدیمی خیام در مجاورت رود کارون که با پل سفید اهواز عجین شده است نیز خود یک جاذبه محسوب می‎شود چراکه چشم‎انداز این رستوران بخش وسیعی از رودخانه کارون، پل سفید و سرای معین‎التجار را پوشش می‎دهد.

معاون میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به این‎که وجود این مجموعه‎های تاریخی در کنار یکدیگر، چگونگی شکل‎گیری بافت تاریخی ـ سنتی حوزه لب کارون را از سال 1335 تاکنون به تصویر می‎کشد افزود: این منطقه در کنار منطقه عامری، دو بافت سنتی شهر را تشکیل می‎دهند. از طرفی، خود رودخانه کارون یک عنصر طبیعی با ارزش در استان خوزستان است و بسیاری از دوره‎های تاریخی به واسطه همین رودخانه کارون شکل گرفته و ایجاد شده‎اند. با تمام این تفاسیر، قطعا باید با پل سفید اهواز رفتاری خاص داشت و از آن در راستای گردشگری نیز استفاده شود.

او در ادامه با اشاره به برخی صحبت‎های اخیر مبنی بر آسیب دیدن پل سفید توضیح داد: برای دریافتن این موضوع که آیا پل سفید اهواز به مرحله‎ای رسیده است که توان بهره‎برداری و عبور وسائط نقلیه را دارا نیست و باید مانع تردد خودروها روی آن شد، باید گفت به دلیل آن‌که شهرداری چند سال پیش سازه این پل را تقویت کرد، باید نظر این ارگان و دفتر فنی آن را جویا شد.

شوشتری بیان کرد: ما در اداره‎کل میراث فرهنگی تا به امروز نامه‎ای از سوی شهرداری مبنی بر این که پل سفید نیازمند توجهی ویژه از بُعد ایمنی باشد یا این که توان حمل و نقل موتوری را روی خود نداشته باشد دریافت نکرده‎ایم و طبیعی است چنانچه چنین نامه‎ای دریافت کنیم، قطعا بنا به وظیفه خودمان در قبال آثار تاریخی، همکاری لازم را با شهرداری انجام خواهیم داد. این در حالی است که یگان حفاظت میراث فرهنگی استان هم تاکنون اثری از تخریب روی این پل مشاهده و اعلام نکرده است.

او با تأکید بر این‎که تمام پروژه‎های شهری‎ که در اطراف پل سفید انجام می‎شود، تحت نظارت اداره‎کل میراث فرهنگی استان هستند، اضافه کرد: اجرای هر نوع طرحی برای آثار تاریخی یا در محدوده آن‎ها چنانچه به لحاظ فنی، منظری و معماری بر پل تاثیرگذار باشند، قطعا مورد بررسی قرار می‎گیرد تا از هرگونه عملیاتی که به آثار تاریخی خدشه وارد کند، جلوگیری شود.

معاون میراث فرهنگی خوزستان تاکید کرد: قطعاً هیچ‎یک از مسئولان اداره‎کل میراث فرهنگی استان، امنیت مردم را در مرحله دوم قرار نخواهند داد و همان‌طور که یک اثر تاریخی از ارزش والا برخوردار است، امنیت مردم و توسعه پایدار شهری که توجه به محیط زیست را نیز شامل می‎شود، دارای اهمیت بسیار است.

او افزود: ثبت، مرمت و حفاظت از آثار تاریخی برای مردم است چراکه فرهنگ و هویت مردم به واسطه این آثار نمود و معنا پیدا می‎کند و هر اثر تاریخی نیز باوجود مردم، معنا پیدا می‎کند و این دو باید مانند ترازوی عدالت در کنار هم قرار گیرند.

گفتنی است پل سفید اهواز یا پل معلق یا پل هلالی، نام یکی از پل‌های شهر اهواز است که یکی از نمادهای این شهر نیز محسوب می‌شود. این پل در سال ۱۳۱۵ خورشیدی بر روی رودخانه کارون ساخته شده و دارای دو قوس بتنی ۱۲ و ۲۰ متری است. این اثر 26 آبان 1378 با شماره ۲۴۹۳ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و نخستین عملیات بازسازی و مرمت این پل نیز تابستان ۱۳۸۹ در دستور کار قرار گرفت.



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب