آخرین به روز رسانی: سه شنبه 29 اسفند 1402
آخرین به روز رسانی: سه شنبه 29 اسفند 1402
یک شنبه 12 آذر 1396
کد خبر: 2324
تعداد بازدید: 1019

نمایش اشیای تاریخی گورستان چگاسفلی در موزه ملی ایران

اشیای تاریخی به دست‎آمده در فاصله ی سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ ، از گورستان چگاسفلی واقع در شهرستان بهبهان در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته خواهند شد.

نمایش اشیای تاریخی گورستان چگاسفلی در موزه ملی ایران
 
اشیای تاریخی به دست‎آمده در فاصله ی سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ ، از گورستان چگاسفلی  واقع در شهرستان بهبهان در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته خواهند شد.
 
به گزارش روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، عباس مقدم رییس هیأت کاوش باستان‎شناسی چگاسفلی در این ‏باره اظهار کرد: کاوش محوطه تاریخی چگاسفلی، درقالب پروژه پیش از تاریخی زهره در حال انجام است.
 
او درباره این پروژه توضیح داد: پروژه پیش از تاریخی زهره، پروژه بلند مدتی است که مصوب پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور است. این پروژه از سال 1394 کلید خورده و دو فصل از آن به صورت میدانی انجام شده است.  
 
رییس هیات کاوش باستان‎شناسی چگاسفلی ادامه داد: فصل اول این پروژه در بخش گورستان محوطه‎ای به‎نام چگاسفلی انجام شده که این محوطه قدمتی برابر 6000 سال دارا است و چنانچه نگاهی به گاهنگاری خوزستان انداخته شود، قدمت این محوطه به اواخر دوره شوشان جدید مربوط می‎شود.
 
او بیان کرد: تمام اشیایی که طی عملیات کاوش از این گورستان به دست آمده‎اند، در آزمایشگاه مرمت موزه ملی ایران مرمت شده‎اند و قرار است در نمایشگاهی در همین موزه به نمایش درآیند؛ ضمن این‎که فرصت را مغتنم شمردیم تا ضمن برگزاری نمایشگاه، سمینار یک روزه‎ای را نیز درخصوص گورستان چگاسفلی و کاوش‎های انجام‎شده در آن برای مردم برگزار کنیم.
 
مقدم گفت: آیین گشایش نمایشگاه، عصر سه‎شنبه (28 آذر 96) ساعت 16 برگزار خواهد شد و این نمایشگاه به مدت یک‎ماه برقرار خواهد بود؛ این در حالی است که سمینار یادشده نیز در قالب نشست‎های علمی، چهارشنبه (29 آذر 96) از ساعت 9 تا 13 در تالار اسلامی موزه ملی تهران برپا می‎شود.
او خاطرنشان کرد: طی صحبت‎هایی که با خسرو نشان، مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، انجام داده‎ایم در صدد هستیم تا اواخر دی‎ماه 96 نشستی را در خوزستان برگزار کنیم و این اشیاء پس از اتمام نمایشگاه در تهران، به خوزستان منتقل شوند تا در صورت امکان چنین نمایشگاه و سمیناری را در خوزستان هم داشته باشیم.

 



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب