چهار شنبه 06 دی 1396
کد خبر: 2354
تعداد بازدید: 936

شکایت میراث فرهنگی خوزستان از پیمانکاران شرکت گاز رامهرمز

درپی اقدام پیمانکاران شرکت گاز رامهرمز در حفاری و لوله‎گذاری منطقه تاریخی تل‎گسر رامهرمز، اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان شکایتی را به دادگستری این شهرستان تقدیم کرد.

شکایت میراث فرهنگی خوزستان از پیمانکاران شرکت گاز رامهرمز

درپی اقدام پیمانکاران شرکت گاز رامهرمز در حفاری و لولهگذاری منطقه تاریخی تلگسر رامهرمز، ادارهکل میراث فرهنگی خوزستان شکایتی را به دادگستری این شهرستان تقدیم کرد.

به گزارش روابط عمومی ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، مرجان شوشتری، معاون میراث فرهنگی خوزستان امروز چهارشنبه ۶ دی ماه 1396، در ابتدا با اشاره به تاریخچه تپه باستانی تلگسر اظهار کرد: تلگسر، یکی از آثار شاخص استان خوزستان است که به نوبه خود آثاری از دورههای پیش از تاریخی و تاریخی را در خود جای داده است

او ادامه داد: این تپه باستانی در سال 1947 توسط باستانشناسی آمریکایی از مؤسسه شرقی دانشگاه شیکاگو مورد کاوش قرار گرفت و طی آن بیش از سی لایه باستانی تا خاک بکر، شناسایی شد که این لایهها به نوعی روند تطور فرهنگی و مادی ساکنین دشت رامهرمز را به اثبات رساند   .

 معاون میراث فرهنگی خوزستان افزود: پس از بررسیهای باستانشناسی که توسط باستان شناسان مختلفی از جمله مککاون از مؤسسه شرقی دانشگاه شیکاگو در این منطقه انجام شد، در سال 1963 نیز دانشمند باستانشناسی بنام کالدول برای بازنگری و چاپ مطالبی درخصوص کاوشهای تلگسر منطقه را مورد بررسی قرار داد و متعاقب آن در سال 1967 دو باستانشناس دیگر به نامهای الیزابت کارتر و هنری رایت و در سال 1385 خورشیدی هم مؤسسه شرقشناسی دانشگاه شیکاگو به صورت مشترک با پژوهشکده باستانشناسی به سرپرستی مشترک عباس علیزاده و لیلی نیاکان، دوباره منطقه را بررسی و مقالاتی درخصوص آثار باستانی تلگسر منتشر کردند.

 او بیان کرد: در میان تپههای باستانی مذکور، روستایی به نام تلگسر که در دوره متأخر تشکیل شده است، وجود دارد که ساکنین آن را عربها و ترکها تشکیل میدهند و اغلب نیز به شغل دامپروری و کشاوزی مشغول هستند. با توسعه زیرساختهای رفاهی منطقه، شرکت گاز شهرستان به منظور گازکشی، تقاضای صدور مجوز از ادارهکل میراث فرهنگی استان را کرد که ما باتوجه به اینکه ساکنان روستای تلگسر روی عرصه باستانی زندگی میکنند، ضمن نامهنگاری به مراجع ذیصلاح، پیشنهاد ارائه طرح فنی و کمتر آسیبرسان را دادیم و صدور هرگونه مجوز را به بررسی و ارائه راهکار از سوی کارشناسان خبره باستانشناس موکول و هرگونه حفاری و پیکنی را در منطقه ممنوع اعلام کردیم.

شوشتری خاطرنشان کرد: با اینحال، شرکت گاز و پیمانکاران آن به صورت خودسرانه به حفاری و لولهگذاری اقدام کردند که ادارهکل میراث فرهنگی نیز به محض اطلاع از این اقدام شکایتی را توسط نماینده خود در تاریخ دوم دیماه 1396 علیه پیمانکاران مربوط تنظیم و به دادگستری شهرستان رامهرمز تقدیم کرد.

گفتنی است تپه گسر در ادبیات باستانشناسی به 15 "تل قضیر" نامیده شده است که نام صحیح آن "تلگسر" است. این تپه در سال 1395 توسط مشاور ادارهکل میراث فرهنگی استان تعیین عرصه و حریم شد.



{{{block-61}}}
{{{block-22}}}
{{{block-63}}}