آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
جمعه 29 دی 1396
کد خبر: 2358
تعداد بازدید: 195

موزه‎، دوای درد آلزایمر جوامع

مدیرکل موزه‎ها و اموال منقول سازمان میراث فرهنگی با بیان این‎که مهمترین موضوعی که امروز فرهنگ‎ها را تهدید می‎کند عدم سواد فرهنگی جوامع است، گفت: موزه‎ها و میراث فرهنگی تلاش می‎کنند تا جامعه دچار آلزایمر نشود و اگر فراموش کرده باشیم که چه کسی بودیم و هستیم در جواب هرچه به ما بگویند می ‎پذیریم.

موزه‎، دوای درد آلزایمر جوامع
 
مدیرکل موزه‎ها و اموال منقول سازمان میراث فرهنگی با بیان این‎که مهمترین موضوعی که امروز فرهنگ‎ها را تهدید می‎کند عدم سواد فرهنگی جوامع است، گفت: موزه‎ها و میراث فرهنگی تلاش می‎کنند تا جامعه دچار آلزایمر نشود و اگر فراموش کرده باشیم که چه کسی بودیم و هستیم در جواب هرچه به ما بگویند می ‎پذیریم.
 
به گزارش روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، دکتر محمدرضا کارگر در آیین گشایش نمایشگاه گنجینه میراث خوزستان که دیروز پنج شنبه 28دی‎ماه 96 در بهبهان برگزار شد، اظهار کرد: یونسکو چند وقت پیش اعلام کرده بود که مهمترین سواد جوامع امروز سواد فرهنگی است زیرا در هجوم فرهنگ‎ها با امکانات ارتباطی بسیار شدیدی که وجود دارد، جوامعی قادر به حفظ هویت و فرهنگ خود هستند که دارای سواد فرهنگی بالایی باشند.
 
او تصریح کرد: موزه‎ها تلاش می‎کنند تا جامعه دچار آلزایمر نشود زیرا اگر فراموش کرده باشیم که چه کسی بودیم و هستیم، در جواب هرچه به ما بگویند می‎پذیریم.
 
کارگر بیان کرد: همه کسانی که می‎خواهند تاریخ این کشور را دچار تنش، بخشی را مصادره و سانسور کنند همان کاری را می‎کنند تا جامعه دچار آلزایمر شود و هویت خود را فراموش کند و این فراموشی سرآغاز بلایای بعدی است.
 
او ادامه داد: ایران مسائل و مشکلات بسیاری را پشت سر گذاشته و به حیات فرهنگی و تمدنی خود ادامه داده است. از طرفی، مشکلات امروز در مقابل گذشته چیزی نیست و این جامعه قطعاً به حیات خود ادامه می‎دهد و تمدن خودش را استمرار می‎بخشد.
 
مدیرکل موزه‎ها و اموال منقول سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: ایران در دو حوزه در جامعه جهانی امروز تأثیرگذار است و از این دو حوزه هم نباید بیشتر بیرون برویم. این دو حوزه عرصه میراث فرهنگی و انرژی است.
 
کارگر عنوان کرد: در هر عرصه‎ای می‎توان در دنیا ظاهر شد ولی هنگام ورود به حوزه تمدن و فرهنگ، بازیگر اصلی بدون منازعه ما هستیم. در حوزه انرژی رقیب داریم ولی در حوزه میراث فرهنگی بی‎رقیب هستیم و متأسفانه حضور در این حوزه که بازیگر اساسی آن هستیم کمترین توجه به آن شده است.
 
او گفت: زمانی که نمایشگاهی تحت عنوان هفت هزار سال هنر ایران داشتیم حدود 170 اثر تاریخی کشور را در تعدادی از کشورهای اروپایی به هزینه خودشان در موزه آن‎ها به نمایش گذاشتیم.
 
مدیرکل موزه‎ها و اموال منقول سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: در وین اتریش، وقتی در  جلسه ای وزیر آموزش این کشور گفت که وزیر اقتصاد و دارایی اتریش اعلام کرده که رشته شهرسازی دانشگاه وین به خاطر صرفه اقتصادی تعطیل شود، من پیشنهاد کردم که نه تنها این رشته نباید تعطیل شود بلکه بنیاد ایران‎شناسی راه‎اندازی شود و یک سال بعد نیز ما را برای افتتاح دعوت و همان وزیر آموزش گفت که غرب بدون تعامل با شرق به ویژه با ایران نمی‎تواند به حیات خودش ادامه دهد.
 
کارگر با بیان این‎که تأثیر میراث فرهنگی در دیپلماسی ملی بسیار بالا است، اظهار کرد: اشپیگر در مقابل 2200 نفر از فرهیختگان آلمانی گفت زمانی که ما آلمانی‎ها به زحمت می‎توانیم برای خودمان 500 سال تاریخ مستمر بنویسیم و جامعه‎ای هفت هزار سال تمدن خود را به راحتی عرضه می‎کند، ما به جز این‎که در مقابل آن سر تعظیم فرود بیاوریم کار دیگری نمی‎توانیم انجام دهیم و چنین اعترافی در سطح بین‎المللی به همت میراث فرهنگی محقق شد.
 
او با اشاره به این تیتر روزنامه‎های خارجی که "ایرانی‎ها محور تمدن بشر هستند"، گفت: اولین تمدن بشری، اولین منشور حقوق بشر و امپراطوری در ایران بوده است؛ ایران سخت‎ترین برهه‎های تاریخی، سیاسی و اقتصادی را پشت سر گذاشته و هنوز ایرانی حرف می‎زنیم پس قطعا مشکلات امروز هم به راحتی پشت سر می گذاریم.

کارگر خاطرنشان کرد: هیچ دریچه‎ای برای معرفی جامعه بهتر از میراث فرهنگی نیست؛ میراث فرهنگی درب یک خانه است و برای شناخت یک کشور راه ورود، همین درب است.



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب