آخرین به روز رسانی: سه شنبه 28 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: سه شنبه 28 فروردین 1403
یک شنبه 06 اسفند 1396
کد خبر: 2418
تعداد بازدید: 7856

بندر ماهشهر

موقعیت جغرافیایی
شهرستان بندر ماهشهر در جنوب غربی ایران و جنوب استان خوزستان به مساحت 1922 کیلومترمربع و در طول جغرافیایی 49 درجه و 13 دقیقه و عرض جغرافیایی 30 درجه و 33 دقیقه واقع شده است. ارتفاع این شهر از سطح دریا 3 متر و دارای 83 کیلومتر مرز آبی با خلیج‌فارس می‌باشد. بندر ماهشهر از دو بخش مرکزی و بندر امام خمینی (ره) تشکیل شده و دارای سه شهر به نام‌های بندر ماهشهر، بندر امام خمینی (ره) و چمران و یک دهستان با نام جراحی و 65 روستا می‌باشد. این شهرستان از شمال به اهواز و رامشیر، از غرب به شادگان، از شرق به امیدیه و هندیجان و از جنوب به خلیج‌فارس محصور شده است.

پیشینه
قدمت شهرستان بندر ماهشهر به سه هزار سال پیش و دوره هخامنشیان می‌رسد. قبل از سال 1340 به آن بندر ریشهر، بندر ماچول و بندر معشور می‌گفتند و در سال 1344 بنا به دستور دولت وقت به نام بندرماهشهر تغییر نام یافت. به احتمال زیاد به دلیل نزدیکی این بندر به دریا و به علت شوری آب دریا نام معشور گرفت و بعدها به ماهشهر تغییر نام داده شد.

جاذبه‌های تاریخی و گردشگری
 این بندر دارای 21 تپه‌ی باستانی و 23 بنای تاریخی متعلق به دوره‌ی پهلوی اول، پهلوی دوم و قاجار است.
آثار باستانی شاخص در بندر ماهشهر عبارتند از: تل شکال، تل بقعه بقا، تل تیمیس، اسکله‌ی غزاله، آسیاب غزاله
جاذبه‌های گردشگری این شهرستان عبارتند از:
دریاچه تفریحی ـ گردشگری نمک، خور سیف، اسکله مجیدیه، خور صیادی سمایلی، خور و اسکله تاریخی غزاله، زیارتگاه سیدصالح، امام‌زاده حمزه، بازار ماهی‌فروشان، سینما پاکروان، مجموعه منازل شرکت نفت، بازار 17 شهریور، بازار سنتی علوی، دریاچه سد تنظیمی، پارک فردوس، پارک تفریحی ـ گردشگری ساحلی شهدای هسته‌ای، پارک بازی خلیج‌فارس، پارک بزرگ گردشگری ارم، ساحل رودخانه جراحی، قدمگاه ویس، زیارتگاه سیدیحیی، نخلستان‌های جراحی و نخلیات دهستان جراحی.

 

جزیره بُنِه (قمر)
جزیره بنه به مساحت تقریبی 170 هکتار در منتهی الیه شرق خور موسی واقع شده است. سواحل جنوبی و جنوب غربی آن ماسه ای هستند و در ساحل شمالی جزیره پهنه‌ای تالابی پوشیده از گیاهان علفی و شور پسند وجود دارد که انواعی از گونه‌های کنار آب‌زی در آن مشاهده شده است. سطح جزیره پوشیده از گیاهان علفی و درختچه‌ای است که 71 گونه گیاهی را شامل می‌شود. همچنین گونه‌های جانوری همچون کبوتر خانگی، پرندگان خشکی‌زی، سلیم خرچنگ‌خوار، پرستوهای دریایی، لاک‌پشت و خرگوش در جزیره وجود دارند.


جزیره قبر ناخدا
این جزیره در شمال  جزایر بونه و دارا قرار گرفته است. مساحت جزيره قبر ناخدا در زمان مد 2/4 هكتار است ولي در زمان جزر، پشته‌هاي شني وسيعي از آب بيرون مي‌آيند و به آن متصل مي‌شوند كه مساحت آن را تا چندين صد هكتار افزايش مي‌دهند. اين جزيره  كاملاً مسطح است و بخش مركزي آن را گياهان مختلف تشكيل مي‌دهند. در این جزیره آب شيرين يافت نمي‌شود و غیرقابل سکونت می‌باشد. جزيره قبر ناخدا را رسوبات رودخانه‌اي و جريانات جزر و مد تشكيل داده‌اند كه با جزر آب دريا تا فاصله زيادي از جزيره عقب‌نشيني مي‌كنند. اين جزيره محل تخم‌گذاري پرستوهاي دريايي است. بعضي از مردم محلي ضمن تأييد وجود قبر ناخدايي كه امكان انتقال او به ساحل ماهشهر در زمان فوتش وجود نداشت به ريشه‌هاي تاريخي آن اشاره مي‌كنند و مي‌گويند: در زمان سلسله هخامنشيان سواحل خوزستان با امروز كاملاً متفاوت بوده و جزيره قبر ناخدا در آن زمان جزيره نبوده بلكه چسبيده به خاك اصلي بوده و بهترين موقعيت را براي ساختن بندر و تأسيسات مربوطه داشته است. به‌همين دليل زير خاك جزيره قبر ناخدا، تأسيسات بندري و شهري و كشتي‌سازي هخامنشي قرار گرفته است.

جزیره دارا
جزیره دارا از جزیره‌های غیرمسکونی ایران در خلیج‌فارس است. این جزیره در دهانه خور موسی قرار دارد و محل تخم‌گذاری پرستوهای دریایی است.

خوریات
بیشترین خوریات کشور در شهرستان بندر ماهشهر قرار دارد. بلندترین جزر و مد دریای شهرستان ماهشهر 6 متر می‌باشد که بزرگترین جزر و مد در خلیج‌فارس به شمار می‌رود و خود جاذبه‌ای زیبا و بی‌نظیر در کل کشور است. خور موسی، خور سمایلی، خور سیف، خور غزاله، خور تیمور، خور مجیدیه، خور جعفری، خور زنگی، خور شلی و ... از جمله خوریات منظقه هستند.

صنایع‌دستی بندر ماهشهر:
از صنایع‌دستی بومی بندر ماهشهر می‌توان از حصیربافی، جاجیم‌بافی، توربافی، کپوبافی، زری دوزی، گیوه‌بافی، ریسندگی و نمدمالی نام برد.

 

خور سه مایلی خور غزاله خورمجیدیه
رودخانه جراحی سیف شاهزاده حمزه
قدمگاه ویس نخلستان جراحی پارک ارم
امامزاده سید صالح پارک ارم جزیره بنه

 



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب