آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
سه شنبه 15 اسفند 1396
کد خبر: 2435
تعداد بازدید: 578

ساماندهی محوطه‎های تاریخی استان، نخستین برنامه میراث فرهنگی در سال 97

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: توسعه گردشگری خوزستان، نیازمند خلق تصویری مناسب از استان در کشور و خارج از ایران است.

ساماندهی محوطه‎های تاریخی استان، نخستین برنامه میراث فرهنگی در سال 97
ایزدی: توسعه گردشگری خوزستان نیازمند خلق تصویری مثبت در سطح کشور است
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: توسعه گردشگری خوزستان، نیازمند خلق تصویری مناسب از استان در کشور و خارج از ایران است.
 
به گزارش روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، علی‎رضا ایزدی در نشست خبری با رسانه‎های خوزستان که بعداز ظهر دیروز دوشنبه ۱۴ اسفندماه ۹۶ در سالن جلسات اداره‎کل میراث فرهنگی برگزار شد٬ اظهار داشت: همه ما به دو دلیل مدیون استان خوزستان هستیم؛ نخست به دلیل ایثارگری‎های رزمندگان این خطه در هشت سال دفاع مقدس و دفاع خوزستان از شرافت و غیرت ایرانی و دوم به این دلیل که خوزستان مادر ایران، هویت و خاستگاه تمام ایرانی‎ها است و من نیز به همین دلیل نسبت به این استان احساس دین می‎کنم.
 
مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با بیان این‎که این سازمان تلفیقی از سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است٬ افزود: نگاه جزیره‎ای در این سازمان وجود ندارد و دیدگاه‎ها یکپارچه است.  
 
او خوزستان را دارای ظرفیت‎های غنی در حوزه‎های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست و تصریح کرد: باید برنامه‎محور بود تا بتوان کار تخصصی انجام داد و هدف را به نتیجه رساند. در خوزستان، فرصت برای آزمون و خطا وجود ندارد.
 
ایزدی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را سازمانی تخصصی توصیف کرد و گفت: واقعیت  آن است که خوزستان پتانسیل‎های لازم را دارد. گردشکری یک علم است و باید با بهره گیری از تکنیک‎های روز دنیا و با بهره‎گیری از تجارب استان‎های دیگر کشور برای این استان هم برنامه‎ریزی کرد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان اضافه کرد: خوزستان باوجود دست‎وپنجه نرم کردن با پدیده ریزگردها، نقاط قوت بسیاری از جمله تنوع قومیتی را دارا است که به واسطه آن‎ها قابلیت برجسته شدن در کشور را دارد.
 
ایزدی یکی از مسائل را نبود شیوه‎های مناسب تبلیغاتی دانست و تأکید کرد: باید بتوان تصویر خوبی از ظرفیت‎های استان را به سایر استان‎ها و حتی کشورهای خارجی معرفی کرد تا مثلا حتی اگر کشورهای حوزه خلیج فارس قصد زیارت به مشهد را دارند مرکزیت سفر را اهواز قرار دهند.
 
او گردشگری را به معنای عام، عرضه و تقاضا توصیف و خاطرنشان کرد: نگاه به تبلیغات نباید نگاه هزینه‎ای باشد و باید این نگاه را به نگاه سرمایه‎ای تبدیل کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان بیان کرد: نقد را می‎پذیرم اما نقدی که با تخریب همراه باشد، زیبنده نیست.  
 
او با تأکید بر این‎که میراث فرهنگی باید موتور محرک توسعه باشد، افزود: تا زمانی که جوامع محلی، انتفاعی نبرند، توسعه در این بخش اتفاق نخواهد افتاد. در عرصه میراث فرهنگی باید مطالبه‎گرا بود واین مطالبه‎گرا بودن باید در حوزه ملی باشد.  
 
ایزدی ایجاد نشاط را اصلی‎ترین اولویت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد و گفت: باید از خوزستان صدها برند داشته باشیم، بنابراین امیدوارانه به آینده بنگرید و امید را ایجاد و تصویر جدید از خوزستان خلق کنید. غذا، خوراک و صنایع دستی خوزستان در کشور منحصر به فرد است.
او خطاب به خبرنگاران بیان کرد: از شما می‎خواهم که همدل و همراه من باشید و کمک کنید تا حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را همچنان توسعه دهیم. برای خلق اتفاق مثبت همه دست به دست هم دهیم چراکه ابزاری قدرتمندتر از رسانه برای ایجاد تصویر مثبت در اذهان عمومی وجود ندارد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان عنوان کرد: جوامع محلی باید حافظ محوطه‎ها باشند. باید با بزرگان روستاهای اطراف بناهای تاریخی وارد گفت‎وگو شد و با مشارکت جوامع محلی میراث فرهنگی استان را حفظ و گردشگری را توسعه داد.
 
او با تأکید بر این‎که باید در استان به سمت رویدادسازی در شهرهای مختلف حرکت کرد، افزود: رویدادی مانند گل نرگس باید در شهرهای دیگر استان نیز برگزار شود. پتانسیل هر شهرستان باید شناسایی شود و مطابق با آن‎ها رویداد برگزار کرد.
 
ایزدی درخصوص مشکلاتی که در باب بناهای تاریخی دارای مالک خصوصی وجود دارد نیز گفت: واقعیت این است که سازمان توان خرید بناهای تاریخی با مالکیت خصوصی را ندارد ولی می‎تواند با مشارکت این مالکان در راستای حفظ و مرمت این آثار و استفاده بهینه از آن‎ها برای توسعه گردشگری گام بردارد.  
 
او در پاسخ به سؤال مطرح شده در خصوص خانه مسافرها اظهار کرد: خانه‎مسافر و اقامت‎گاه بوم‎گردی حتما باید در استان راه‎اندازی شود ولی منافع هتل‎های استان و سرمایه‎گذاران هم باید در نظر گرفته شود.
 
او با بیان این‎که در حوزه راهنمایان گردشگری محلی، آموزش مغفول مانده است، افزود: به یاری خدا قصد داریم تا با دادن مکانی به سازمان‎های مردم‎نهاد، خلاء آموزش را پر کنیم.  
 
ایزدی اظهار امیدواری کرد: سال ۱۳۹۷، سال همدلی میراث فرهنگی و رسانه‎های استان باشد تا بتوان به واسطه این همدلی تصویری جدید از خوزستان ارائه داد.  
 
او در پایان ساماندهی سه محوطه تاریخی جهانی استان برای داشتن یک محور گردشگری را نخستین برنامه میراث فرهنگی استان برای سال 97 عنوان کرد.



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب