آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397
کد خبر: 2578
تعداد بازدید: 1015

بازدید مدیرعامل صندوق احیا از خانه تاریخی ماپار اهواز

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن فرهنگی‌تاریخی و مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان از خانه تاریخی ماپار اهواز بنای واگذار شده صندوق احیا بازدید کردند.

بازدید مدیرعامل صندوق احیا از خانه تاریخی ماپار اهواز

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن فرهنگی‌تاریخی و مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان از خانه تاریخی ماپار اهواز بنای واگذار شده صندوق احیا بازدید کردند.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، پرهام جانفشان امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 97 در سفر به استان خوزستان و در حاشیه بازدید از خانه تاریخی ماپار اهواز اظهار کرد: یکی از وظایف صندوق احیا، بهره‌برداری و مرمت بناهای تاریخی است. این بهره‌برداری هم موجب رونق گردشگری می‌شود و هم علاقمندان به خانه‌های تاریخی می‌توانند از آن‌ها استفاده‌ی لازم را ببرند؛ ضمن اینکه سبب ایجاد اشتغال‌ در این بخش نیز می‌شود.

او با بیان اینکه خانه‌های تاریخی زیادی در خوزستان وجود دارد، هدف از این سفر را بازدید از این اماکن و تصمیم‌گیری در خصوص نحوه‌ی مطلوب‌تر افزوده شدن این خانه‌ها به چرخه‌ی بهره‌برداری دانست.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن فرهنگی‌تاریخی ادامه داد: 269 بنا در اختیار صندوق احیا قرار دارد که حدود 70 بنا در چرخه مرمت قرار گرفته‌اند و 20 بنا به‌صورت بهره‌برداری موقت یا دایم مشغول فعالیت هستند که یکی از این بناهای قابل بازدید، خانه ماپار در خوزستان است که مرمتش به پایان رسیده و در حال بهره‌برداری است.

جانفشان در خصوص دیگر بناهای واگذار شده صندوق احیا در خوزستان ابراز کرد: در شوشتر نیز بناهای خوبی مانند کاروانسرای افضل و خانه مستوفی وجود دارند که مورد مرمت و بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

او در مورد میزان تسهیلات برای مالکان خصوصی بناهای تاریخی گفت: با هماهنگی ادارات کل استان‌ها، تسهیلات بانکی تا سقف یک میلیارد تومان در اختیار مالکان قرار خواهد گرفت. تعیین کاربری نیز از اختیارات این صندوق است و آمادگی داریم مالکان خصوصی به این صندوق مراجعه کرده و از این فرصت خوبی که دولت برای رونق گردشگری و احیا بناهای تاریخی به‌وجود آورده، استفاده کنند.

مدیرعامل صندوق احیا تصریح کرد: میزان این کمک‌ها به وسعت بنا، میزان اشتغال‌زایی و موقعیت بنا در منطقه بستگی دارد. سرمایه‌گذار با ارائه طرح ارزیابی می‌تواند از 70 درصد تسهیلات بانکی استفاده کند.

او تأکید کرد: صندوق احیا در زمینه‌ی مرمت، تهیه‌ی نقشه‌ها و نظارت، به مالکان خصوصی کمک خواهد کرد تا با شرایط بهتری کارشان را ادامه دهند.

خانه‌ی تاریخی ماپار، خانه‌ای دو طبقه و دوره‌ساز با دیوارهای آجری با سبک معماری سنتی خوزستان و متعلق به دوره پهلوی اول است. این خانه دو حیاط دارد و در هر حیاط یک حوض زیبا قرار گرفته است. این بنا با آجر تزئین شده و وجود زیرزمین‌های سنگی، دو حیاط بزرگ در دو طرف ساختمان، طاق نماها و درهای چوبی از ویژگی های آن به شمار می‌رود. این خانه تاریخی پس از واگذاری به بخش خصوصی با عنوان مجموعه فرهنگی، پذیرایی و صنایع دستی در حال فعالیت می‌باشد.

 



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب