آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
دوشنبه 19 شهریور 1397
کد خبر: 2676
تعداد بازدید: 1514

بافت تاریخی اهواز در مسیر احیاء

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی از حمایت و پیگیری برای رسیدگی به خانه‎های تاریخی موجود در مسیر گردشگری منطقه عامری اهواز به صورت پایلوت خبرداد و گفت: با هماهنگی به عمل آمده با اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان، مقرر شد در وهله اول طرحی برای ارزیابی هزینه‎ها تهیه شود.

بافت تاریخی اهواز در مسیر احیاء

 

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی از حمایت و پیگیری برای رسیدگی به خانههای تاریخی موجود در مسیر گردشگری منطقه عامری اهواز به صورت پایلوت خبرداد و گفت: با هماهنگی به عمل آمده با ادارهکل میراث فرهنگی خوزستان، مقرر شد در وهله اول طرحی برای ارزیابی هزینهها تهیه شود.

 

به گزارش روابط عمومی ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، علی ساری در حاشیه بازدید از مسیر گردشگری منطقه عامری اهواز و نیز سرای معینالتجار این شهرستان که دیروز دوشنبه 19 شهریورماه 97 با همراهی علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان و پیمان نبهانی سرپرست معاونت گردشگری این ادارهکل انجام شد، با اشاره به اینکه خوزستان سرشار از مکانهای تاریخی و گردشگری است افزود: متأسفانه طی سالهای دیرین چالشهای فراوان اعم از جنگ و غیرجنگ به نوعی روی این مکانها تاثیرگذار بوده‌و باعث مغفول ماندن آنها شدهاست.

 

او در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه طی مدت اندکی که از حضور دکتر ایزدی در رأس میراث فرهنگی استان سپری شده، بسترهای مناسبی در راستای حمایت از مواریث فرهنگی استان شکل گرفته است که شایسته تقدیر و حمایت ویژه است اضافه کرد: در این میان، بنا شده تا به چند خانه تاریخی که در مسیر گردشگری منطقه عامری هستند به صورت پایلوت رسیدگی شود.

 

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باتوجه به هماهنگی به عمل آمده، در وهله اول پروپوزالی از سوی ادارهکل میراث فرهنگی استان برای مسیر گردشگری منطقه عامری تهیه خواهد شد تا براساس آن هزینهها ارزیابی شوند و در نهایت بتوانیم از حوزههای مختلف دستاندرکار از جمله راه و شهرسازی پیگیریهای لازم را انجام دهیم.

 

او اظهار امیدواری کرد: با حمایتهای وزیر راه و شهرسازی گامهای مثبتی در این راستا برداشته شود.

 

ساری در پاسخ به پرسشی درخصوص رسیدگی به بنای تاریخی سرای معینالتجار و بهرهبرداری ازآن باتوجه به چشمانداز زیبایی که این بنا دارد، افزود: به عنوان نماینده اهواز روی مسیر ترسیمشده خود که در وهله اول همان تهیه پروپوزال از سوی میراث فرهنگی استان است ادامه خواهیم داد و براساس آن به مکانهای تاریخی و گردشگری شهرستان رسیدگی میکنیم و حمایتهای لازم را انجام میدهیم.

 

او تأکید کرد: انتظار دارم طرح دقیق، مناسب و قابل اجرایی از سوی متخصصان امر نوشته شود که به نتیجه برسد

 

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدیدی که چندی پیش از روند مرمت بنای تاریخی دانشکده سه گوش اهواز داشت نیز اظهار داشت: این بنا تقریباً آماده است و تنها با چالش مختصری از سوی بهداشت شهرستان مواجه شده است که در این خصوص امیدوارم با حمایتهای وزیر بهداشت، چالشهای مربوط حل و فصل شود تا بتوان بهرهبرداری فرهنگی مناسب و زیبایی از این بنا انجام داد.

 

برنامهریزی برای احیاء معماری اصیل اهواز

 

 مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان نیز در این بازدید با تأکید بر لزوم هویتبخشی و معرفی محورهای گردشگری در حوزه شهری، اظهار داشت: اگرچه شهر اهواز دارای پیشینه واجد ارزش تاریخی است اما انقطاعهای زمانی رخ داده در این شهر، از آن به جای شهری تاریخی، شهری جدید و مدرن ساخته است.

 

علیرضا ایزدی ادامه داد: البته این شهر مدرن و جدید در نوع خود شهر خوبی است؛ باوجود این، نادیده گرفتن پیشینه تاریخی، معماری و فرهنگی این شهر، جفا به فرهنگ یک شهر با پیشینه ارزشمند دوهزار سال است.

 

او افزود: یکی از اهداف ما در ادارهکل میراث فرهنگی، احیا و معرفی معماری اصیل اهواز است که در این راستا برای منطقه عامری اهواز و سایر محورهایی که دارای بافت واجد ارزش هستند، درحال برنامهریزی هستیم.

 

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با بیان اینکه محور عامری اهواز با معماری خاص و ویژگیهای منحصربفرد خود در حوزههای اقتصادی، از جمله بهترین محورهای شهر اهواز به شمار میرود تأکید کرد: مجاورت این منطقه به رود کارون، اتفاقات اقتصادی و تجاری رخداده در این محل، وجود کاربریهای مختلف، رویدادهای شکلگرفته در این ناحیه و معماری کمتر دستخورده آن، همه و همه منجر به این شده است که روی این ناحیه به عنوان یک محور گردشگری که  دارای جاذبههای گوناگون برای گردشگر است برنامهریزی شود.

 

او مسیر گردشگری عامری را حد فاصل مسجد شیخنبهان تا خیابان شریعتی (شامل مسجد شیخنبهان، خانه حاجمیرزا نبهانی، خانه اسکندر عامری، اسطبل دالافوا، بیت شیوخ، مسجد خیری، بازار عامری، خانه شیخ شنان عامری و خانه شیخ حمود عامری) عنوان و اظهار امیدواری کرد: با نگاه جدیتر و با برنامهریزیهایی که در حال انجام آن هستیم بتوانیم مکانهای موجود در این محور از جمله مسجد تاریخی و ثبتملی شیخنبهان را احیاء کنیم و در معرض دید بهتر عموم و گردشگران قرار دهیم.

 

ایزدی خاطرنشان کرد: احیای بافت تاریخی منطقه عامری، علاوه بر اینکه از جنبه فرهنگسازی و آشتی با فرهنگ پیشینیان در حوزه شهر اهواز، قابل ارزش خواهد بود، میتواند این ناحیه را به یک مقصد و به مکانی برای پر کردن اوقات گردشگران تبدیل کند.

 



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب