آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
سه شنبه 27 شهریور 1397
کد خبر: 2692
تعداد بازدید: 1918

هشتم محرم؛ روز هم‌نوایی با قاسم ابن الحسن (ع) در آیین ثبت ملی سینی گردانی

آیین ثبت ملی سینی گردانی حضرت قاسم (ع) که در استان‌های مختلف ایران از جمله خوزستان دارای آداب و رسوم خاصی است، در شهرستان بندرماهشهر به‌صورتی متفاوت برگزار می‌شود.

 هشتم محرم؛ روز هم‌نوایی با قاسم ابن الحسن (ع) در آیین ثبت ملی سینی گردانی

آیین ثبت ملی سینی گردانی حضرت قاسم (ع) که در استان‌های مختلف ایران از جمله خوزستان دارای آداب و رسوم خاصی است، در شهرستان بندرماهشهر به‌صورتی متفاوت برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان بندر ماهشهر در خصوص آیین ثبت ملی سینی‌گردانی حضرت قاسم (ع)، با اشاره به قدمت این رسم در شهرستان بندر ماهشهر گفت: مراسم سینی گردانی، در خانواده مرحوم حاج علی طاهری‌نژاد معروف به علی ابوالحسن بیش از ۱۲۰ سال است که برگزار می‌شود.

سارا عبادی با بیان اینکه آیین سنتی سینی‌گردانی حضرت قاسم(ع) هر ساله در هشتم ماه محرم برگزار می‌شود، تصریح کرد: این آیین که در استان‌های مختلف ایران از جمله خوزستان دارای آداب و رسوم خاصی است، در شهرستان بندرماهشهر به‌صورتی متفاوت و با مدیریت و اجرای مردان به شکل مردانه در مساجد و خانه‌های قدیمی برگزار می‌شود.

او نحوه اجرای این مراسم ثبت ملی شهرستان بندر ماهشهر را اینگونه توصیف کرد: هشتم محرم، از تمام نقاط شهر بندر‌ماهشهر سینی‌های بزرگی از جنس مس، حصیر و … که محتوای درون آن حنا، اسپند، شاخه‌های گیاه مورد، شمع، انواع شیرینی و گلاب است را با پارچه سبز پوشانده و به محل اصلی برگزاری مراسم می‌برند و آنجا توسط تعدادی از زنان چیدمان می‌شوند.

عبادی ادامه داد: در ابتدا روضه‌ای در مقام حضرت قاسم (ع) خوانده می‌شود و سپس اشعار خاص مربوط به سینی گردانی را می‌خوانند و سینی‌‌ها به همراه پرچم‌، سنج و دمام از خانه یا مسجد خارج می‌شود.

او با بیان اینکه در باور مردم ماهشهر، هرکدام از محتویات سینی بیانگر مفهوم خاصی است، عنوان کرد: پارچه سبز نماد پاکی و قداست است که به لباس رزم اهل بیت (ع) در روز عاشورا و رشادت یاران امام حسین(ع) اشاره دارد. حنا نمادی مبارک از زینت و آراستگی برای عروس در زمان قدیم است. شمع نمادی از روشنایی، پاکی و جاودانگی است که به مظلومیت یاران امام اشاره دارد. گلاب نماد تازگی، طراوت، باروری و تداوم زندگی است و به ازدواج حضرت قاسم اشاره دارد. شاخه‌ی گیاه مورد، نماد راستی، صداقت، عشق، دوستی و معصومیت است که به عشق پاک و معصومیت حضرت قاسم اشاره دارد و اسپند نیز برای جلوگیری از چشم‌زخم می‌باشد.

رییس اداره میراث فرهنگی ماهشهر گفت: آیین سینی‌گردانی حضرت قاسم (ع) که همه ساله به شکلی باشکوه در بندر ماهشهر برگزار می‌شود، امسال نیز در شب هشتم محرم با حضور پرشور عزاداران حسینی برگزار شد.

عبادی افزود: برای زنده نگه داشتن میراث ناملموس، این رسوم باید به طور مرتب یادآوری شوند و در راستای معرفی آن‌ها به مردم کوشید. از این‌رو تلاش می کنیم تا هر سال این رسم را باشکوه‌تر از قبل برگزار نماییم و در راستای انتقال و معرفی آن به نسل‌های آینده بکوشیم.

آیین سینی گردانی حضرت قاسم فرزند امام حسن مجتبی (ع) به عنوان اولین اثر میراث ناملموس شهرستان بندر ماهشهر در تاریخ 1/7/96 در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

 



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب