آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
چهار شنبه 25 مهر 1397
کد خبر: 2716
تعداد بازدید: 292

حال ((امیرمجاهد)) رو به بهبودی می‎رود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامهرمز گفت: باتخصیص اعتبار، کار ساماندهی و استحکام‎بخشی خانه بهبهانی (قلعه امیرمجاهد) از روز گذشته ( 22 مهرماه ) به صورت رسمی آغاز شد.

حال "امیرمجاهد" رو به بهبودی می‎رود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامهرمز گفت: باتخصیص اعتبار، کار ساماندهی و استحکام‎بخشی خانه بهبهانی (قلعه امیرمجاهد) از روز گذشته ( 22 مهرماه ) به صورت رسمی آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، محمد محمدعلی‎نژاد در این باره اظهار داشت: در راستای ساماندهی، نخاله‎برداری، استحکام‎بندی دیوارها و بخش‎هایی از قلعه امیرمجاهد اقداماتی به صورت رسمی از روز گذشته (22 مهرماه 97) آغاز شد تا در وهله اول فنداسیون و اسکلت این بنای تاریخی حفظ شود و سپس در آینده و با تخصیص اعتبار جدید، این بنا به طور کامل مرمت و بازسازی شود.

او بیان کرد: به این منظور، اعتباری ملی به مبلغ 40 میلیون تومان اختصاص داده شده بود که با مساعدت مدیرکل و معاون میراث فرهنگی استان ، 40 میلیون تومان دیگر نیز از محل اعتبارات استانی به این موضوع اختصاص داده شد که در مجموع با اعتباری به مبلغ 80 میلیون تومان پروژه را آغاز کردیم تا در فاز اول استحکام بنا حفظ شود و سپس با دریافت اعتبارات آتی بنا به صورت کامل مرمت شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی رامهرمز افزود: مالک بنا نیز پیگیر دریافت وامی است که این موضوع نیز از سوی اداره‎کل و معاونت سرمایه‌گذاری درحال پیگیری است که در صورت دریافت این وام، مالک نیز خود می‎تواند اقداماتی را زیرنظر اداره‎کل میراث فرهنگی و در راستای مرمت بنا ترتیب دهد.

او با اشاره به تاریخچه این بنا گفت: خانه بهبهانی(قلعه امیرمجاهد) بنایی تاریخی متعلق به دوره قاجار است که سازنده آن یکی از خوانین بختیاری به نام امیرمجاهد بختیاری است.

محمدعلی‎نژاد با بیان این‎که قدمت این بنا بیش از 120 سال است افزود: آخرین مالک قلغه امیرمجاهد مرحوم طاهر بهبهانی بود که این بنا اینک در اختیار فرزند وی اردشیر بهبهانی است.

او نوع معماری منحصر به دوره قاجار این بنا را از ویژگی‎های خاص این قلعه عنوان کرد و گفت: قلعه امیر مجاهد در انتهای باغی ساخته شده که از انواع درختان از قبیل نخل، پرتقال و گل و گیاه پوشیده شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی رامهرمز خاطرنشان کرد: خانه بهبهانی (قلعه امیر مجاهد) در دوازدهم شهریورماه 1380 با شماره 3771 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب