آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 9 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 9 فروردین 1403
یک شنبه 25 آذر 1397
کد خبر: 2789
تعداد بازدید: 381

جشنواره‎ها تأثیر شگرفی بر جذب گردشگر دارند

سرپرست اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با تأکید بر این‎که جشنواره‎ها تأثیر شگرفی بر جذب گردشگر دارند گفت: بنا داریم رویدادهایی نظیر جشنواره نان را توسعه دهیم تا به واسطه‎ آن علاوه بر فرآهم آوردن فضای شاد و مفرح برای مردم، جذب گردشگر را نیز به نحو مطلوب انجام دهیم.

در آیین پایانی جشنواره نان بهبهان مطرح شد؛

جشنواره‎ها تأثیر شگرفی بر جذب گردشگر دارند

 

 

 

 

 

 

 

سرپرست اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با تأکید بر این‎که جشنواره‎ها تأثیر شگرفی بر جذب گردشگر دارند گفت: بنا داریم رویدادهایی نظیر جشنواره نان را توسعه دهیم تا به واسطه‎ آن علاوه بر فرآهم آوردن فضای شاد و مفرح برای مردم، جذب گردشگر را نیز به نحو مطلوب انجام دهیم.  

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان، آئین اختتامیه جشنواره نان که از 18 آذرماه 97 در خانه تاریخی محسنی آغاز شده بود، شب گذشته (شنبه 24 آذرماه) با حضور شهردار بهبهان، برخی اعضای شورای این شهر، سرپرست اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان، مدیر روابط عمومی صندوف احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی سازمان میراث فرهنگی و سرپرست معاونت گردشگری خوزستان برگزار شد. 
 
در این جشنواره که توسط صندوق احیاء و بهره‎برداری از اماکن فرهنگی تاریخی سازمان میراث فرهنگی و به عنوان نخستین جشنواره فرهنگی بناهای تاریخی سراسر کشور برپا شده بود، بازدیدکنندگان شاهد برنامه‎های متنوعی از جمله نمایشگاه صنایع دستی و میراث ناملموس و ارائه غذاهای سنتی این شهرستان در راستای احیا آیین‎ها و آداب و رسوم و معرفی هرچه بیشتر جاذبه‎های گردشگری برای گردشگران و علاقمندان بودند. 
 
در روز پایانی این جشنواره که تا ساعات اولیه بامداد امروز (یکشنبه) با استقبال پرشور ادامه داشت، بازدیدکنندگان شاهد برنامه‎های فرهنگی متنوعی از جمله اجرای موسیقی سنتی محلی توسط گروه "نغمه"، شاهنامه‎خوانی توسط آیدا کودک خردسال بهبهانی، اجرای ورزش‎های زورخانه‎ای و بومی‎محلی، اجرای موسیقی گویشی بهبهان توسط عبدالله تجلی، متلک‎خوانی توسط الهام بهادرقنواتی و شاهنامه خوانی توسط فرود خوردستان هنرمند پیشکسوت بودند. 
 
همچنین شل‎شلو ( یک نوع نان سنتی بعنوان میان وعده)، گوینه ( یک نوع غذای سنتی و مقوی که از بلغور گندم و گوشت و لوبیا تهیه می شود)، برزنگگ (صبحانه مخصوص)، حره ( آش فوق‎العاده خاص و بسیار مقوی مخصوص شهر بهبهان)، کباب شامی، شیرینی‎های محلی و آب‎گوشت از جمله غذاهایی بودند که در طول برگزاری جشنواره و نیز شب پایانی آن در منوی غذایی خانه محسنی قرار گرفت و به بازدیدکنندگان و گردشگران ارائه شد. 
 
 
در بخشی از مراسم اختتامیه این جشنواره، سیدحکمت‎الله موسوی سرپرست اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان خوشبختانه خانه محسنی که یکی از بناهای ثبت ملی است و در سال‎های گذشته کارهای مرمت و احیاء آن به اتمام رسید و در ادامه توسط سرمایه‎گذار این بنا، خانم ملک‎تاج اعتبار، به عنوان سفره‎خانه سنتی به واسطه صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی به بهره‎برداری رسید و به صورت رسمی نیز با جشنواره نان کار خود را آغاز کرد. 
 
او در ادامه با اشاره به نام این جشنواره که "نان" بود افزود: در شهرستان بهبهان 12 تا 15 نوع نان مختلف در شهر و روستاهای این شهرستان پخت می‎شود و همین تنوع بهانه‎ای شد تا جشنواره‎ای با این مضمون برگزار شود. 
 
سرپرست اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با بیان این‎که برگزاری چنین جشنواره‎ای در جذب گردشگر و ایجاد فضای گردشگری در بهبهان که دارای گویش‎ها، فرهنگ‎هاو خرده‎فرهنگ‎های مختلف و دارای شزایط اقلیمی مناسب می‎باشد، بسیار مؤثر است گفت: این عوامل در کنار وجود مردم فرهنگ‎دوست و مهمان‎نواز بهبهان باعث ایجاد فضایی خواهد شد تا این شهرستان جذب حداکثری گردشگر را داشته باشد. 
 
 
وی عنوان کرد: شهرستان بهبهان بناهای تاریخی ارزشمندی را دارا است و علاوه بر این دارای بافت تاریخی بسیار خوبی نیز می‎باشد که تک‎بناها و بناهای ارزشمندی را در دل خود جای داده است که می‎توان با برنامه‎ریزی و کمک بخش خصوصی و نیز حمایت صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی تعداد بیشتری از این بناها را مرمت و وارد چرخه بهره‎برداری کنیم تا به واسطه آن‎ها بتوانیم حوزه گردشگری را نیز تقویت و توسعه کنیم. 
 
موسوی گفت: ما در خوزستان دارای شش بافت تاریخی مصوب هستیم که علاوه بر این‎ها تعیین محدوده و ضوابط مداخله در بافت را نیز داریم . 
 
او بافت‎های دزفول، شوشتر، اهواز، آبادان، رامهرمز، بهبهان و بافت صنعتی مسجدسلیمان را بسیار مستعد دانست و افزود: این بافت‎ها قابلیت احیاء و بهره‎برداری را دارا هستند و ما آمادگی کامل را داریم تا با تأمین تسهیلات مورد نیاز، خدمات فنی و مهندسی را از طریق تجریه مرمت‎کاران نسبت به این بناها ارائه دهیم و مجوزهای مورد نیاز جهت بهره‎برداری‎های فرهنگی را در اختیار متقضیان و بهره‎برداران قرار دهیم . 
سرپرست اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با تأکید بر این‎که جشنواره‎ها تأثیر شگرفی بر جذب گردشگر دارند تصریح کرد: بنا داریم رویدادهایی نظیر این جشنواره را توسعه دهیم تا به واسطه‎ آن علاوه بر فرآهم آوردن فضای شاد و مفرح برای مردم، جذب گردشگر را نیز به نحو مطلوب انجام دهیم. 
 
 
وی اضافه کرد: تقاضا می‎کنم تمام مردم، مدیریت شهری و مدیریت کلان استان نیز اداره‎کل میراث فرهنگی را حمایت کنند تا بتوانیم شاهد توسعه چنین رویدادهایی باشیم. 
 
در ادامه صانعی، مدیر روابط عمومی صندوق احیاء و بهره‎برداری از اماکن تاریخی سازمان میراث فرهنگی، نیز با ابراز خرسندی از حضور در خوزستان و در جمع مردم بهبهان گفت: این صندوق کار واگذاری ابنیه تاریخی به بخش خصوصی را برعهده دارد. 
 
او ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که بهترین راه برای حفظ بناهای تاریخی، واگذاری آن‎ها به خود مردم است چراکه حفظ بناها جز با راه افتادن جریان زندگی در آن‎ها میسر نخواهد شد. 
 
مدیر روابط عمومی صندوق احیاء و بهره‎برداری از اماکن تاریخی سازمان میراث فرهنگی با ابلاغ سلام جان‎فشان (مدیرعامل صندوق احیاء و بهره‎برداری از اماکن تاریخی سازمان میراث فرهنگی) به مردم بهبهان افزود: این صندوق برنامه‎های خوبی را برای استان خوزستان و شهرستان بهبهان دارد که به یاری خدا در آینده‎ای نزدیک آن‎ها را عملی خواهد کرد و به زودی شاهد خبرهای خوشی دراین زمینه خواهیم بود. 
 
 
همچنین پیمان نبهانی معاون گردشگری خوزستان در این مراسم با بیان این که صندوق احیاء در خوزستان پروژه‎های موفقی را رقم زده است، گفت: خانه‎های محسنی بهبهان، کاروانسرای افضل و خانه مستوفی شوشتر از جمله تجربه‎های موفق این استان هستند که به اقتصاد بومی و معرفی پتانسیل‎های گردشگری و فرهنگی خوزستان کمک شایان توجهی کرده‌اند. 
 
او  افزود: در سال جاری دو جشنواره فرهنگی با محوریت بناهای تاریخی احیاء‎شده صندوق احیاء در استان برگزار شده است و در قالب برپایی این جشنواره‎ها گردشگری تاریخی و غذا، میراث ناملموس و صنایع دستی خوزستان در سطح قابل توجهی معرفی شده است. 
 
در پایان این جشنواره با اهدای لوح تقدیر از تمام دست‎اندرکاران برگزای این جشنواره قدردانی شد.
 

 

  



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب