آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 9 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 9 فروردین 1403
سه شنبه 11 دی 1397
کد خبر: 2817
تعداد بازدید: 249

لزوم ایجاد نقشه راه در حوزه گردشگری / آمادگی برای ایجاد بازارچه صنایع دستی در 10 شهر استان

استاندار خوزستان با تأکید بر ایجاد نقشه راه در حوزه گردشگری گفت: با ایجاد نقشه راه باید تعیین کرد کدام یک از اماکن تاریخی قابلیت قرار گرفتن در سطح جهانی و بین‎المللی و کدامیک قابلیت قرار گرفتن در سطح ملی و منطقه‎ای را دارند.

در کارگروه گردشگری خوزستان مطرح شد؛

لزوم ایجاد نقشه راه در حوزه گردشگری / آمادگی برای ایجاد بازارچه صنایع دستی در 10 شهر استان

 

 

 

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان غلامرضا شریعتی در جلسه کارگروه گردشگری استان که بعدازظهر گذشته (دهم دی‎ماه 97) با حضور سیدحکمت‎اله موسوی سرپرست اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان و سایر اعضای کارگروه مدیران کل دستگاه‎های اجرایی استان برگزار شد با بیان این‎که کارگروه گردشگری محلی است برای هماهنگی بیشتر میان میراث فرهنگی و دستگاههای دیگر در حوزه گردشگری افزود: باتشکیل این جلسات می‎توانیم سیاستهای پیشرو در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی را تجزیه و تحلیل کنیم و به نتیجه برسانیم.

 

او در ادامه گفت: بخشی از مغفولماندگی حوزه گردشگری به دلیل داشتههای زیاد استان خوزستان مانند صنعت نفت، کشاورزی و تجارت است که فرصت را به میراث فرهنگی برای خودنمایی در این عرصه نداده است و باید تلاش کرد که این عقب‎ماندگی جبران شود.

 

استاندار خوزستان تصریح کرد: این استان با آثار میراثی گران‎بها و با ارزش خود که سه اثر ثبت جهانی را نیز در دل خود جای داده است، چند اثر دیگر نیز دارد که شایستگی قرار گرفتن در فهرست آثار ثبت جهانی را دارند. حوزه جاذبههای گردشگری در خوزستان به گونهای است که میتوان از قِبَل این جاذبه‎ها در مقاطع زیادی از سال خلق ثروت کرد .

 

وی افزود: خوزستان در زمینه گردشگری مذهبی نیز ظرفیت‎های فرآوانی دارد که باید با ساماندهی و برنامه‎ریزی این ظرفیت‎ها را توسعه دهیم.

 

شریعتی ایجاد نقشه راه در زمینه گردشگری را یک نیاز دانست و افزود: با ایجاد نقشه راه باید تعیین کرد کدام یک از اماکن تاریخی قابلیت قرار گرفتن در سطح جهانی و بینالمللی و کدامیک قابلیت قرار گرفتن در سطح ملی و منطقهای را دارند و سپس متناسب با آنها برنامه ارائه کنیم.

 

او اظهار امیدواری کرد: مجموعه اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با کمک سازمان‎های مردمنهاد فعال و علاقمند، عقب‎ماندگی‎های حوزه میراث فرهنگی و گردشگری را جبران کنند و ما نیز آمادگی لازم را داریم تا با اختصاص اعتبارات لازم سهم خود را برای ایجاد زیرساخت‎ها ارائه دهیم.

 

استاندار خوزستان با اشاره به موضوع پاکسازی محوطههای تاریخی شوشتر نیز عنوان کرد: در این خصوص عوامل سازمان آب و برق کمک کنند و در زمانهای سیلابی ماشین‎آلات خود را استقرار دهند.

 

وی همچنین اضافه کرد: آمادگی داریم تا در حوزه گردشگری آبی و دریایی کمکهای لازم را ارائه دهیم و اعتبار لازم را برای اجاد زیرساختها فرآهم کنیم.

 

در ادامه سرپرست اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به دیواره غربی سازههای آبی تاریخی شوشتر و خطراتی که در باب تخریب احتمالی این دیواره وجود دارد گفت: روی این دیواره که طول حدود 600 متر و عرضی درحدود 50 متر دارد حدود 30 خانه و بنای تاریخی وجود دارد که از این تعداد پنج خانه در حال حاضر مسکونی است و در آن سکونت میشود.

 

در پایان با دستور استاندار مصوب شد که به منظور مرمت و حفاظت از این محدوده یعنی استحکامبخشی و جلوگیری از تخریبهای احتمالی دیواره، به صورت اضطراری این خانهها باتخصیص اعتبار از سوی شهرداری جابجا شوند. همچنین بنا شد تا جلسه مشترکی با حضور استاندار خوزستان، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان، و دستگاه های متولی آب و برق گرفته شود و اعتبارات مورد نیاز آن در مبحث مطالعات و اجرا تخصیص داده شود تا خطری این سازه ثبت جهانی را تهدید نکند.

 

 

سیدحکمت‎اله موسوی در ادامه توضیحاتی درخصوص بافتهای تاریخی و لزوم مرمت و ساماندهی بناهای موجود در این بافت ها توضیحاتی ارائه کرد که براساس آن مصوب شد در قالب همایشی از شهرداران بافتهای تاریخی دعوت و موضوعات هماندیشی شود تا در حوزه این بافتها نیز اتفاقات خوبی رقم بخورد به نحوی که زندگی برای مردم ساکن در این بافت‎ها روان‎تر و راحت‎تر شود.

 

در ادامه موضوع ایجاد بازارچههای صنایع دستی در شهرهای واجد شرایط مورد بررسی قرار گرفت که در پایان مصوب شد با همت و حمایت دکتر شریعتی استاندار خوزستان اعتبارات لازم دراین خصوص تخصیص داده شود و تحصیل اراضی مورد نیاز احداث این مجتمع ها نیز از سوی اداره‎کل راه و شهرسازی و شهرداری‎ها و حمایت‎ فرمانداری‎ها انجام شود.

 

سرپرست اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان در این‎باره افزود: ما آمادگی داریم برای ده شهر استان اعتبار برای بازارچههای صنایع دستی اختصاص دهیم تا نقش به سزایی در حوزه صنایع دستی که دارای ظرفیت‎های ویژهای در استان هست ایفا کنیم.

 

همچنین در ادامه پس از توضیحات موسوی درخصوص مرمت اضطراری بناها و بافت‎های تاریخی، مصوب شد که مالکان و بخشهای خصوصی توسط اداره‎کل میراث فرهنگی استان هدایت و کمک شوند و بحث مشوق‎های این مالکان و سرمایه‎گذاران از سوی دستگاه‎های متولی مثل شهرداری و بانکها دنبال شود تا تجربه‎های موفق در این زمینه همانند خانه ماپار اهواز، خانه محسنی در بهبهان و خانه مستوفی در شوشتر تکرار شوند.

 

موسوی در پایان جلسه خاطر نشان کرد: مصوبات این کارگروه قطعاً از سوی اعضا پیگیری خواهد شد تا مسیر نهایی شدن مصوبات و اجرایی شدن آنها هرچه سریعتر اتفاق بیفتد.

 



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب