آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 9 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 9 فروردین 1403
شنبه 15 دی 1397
کد خبر: 2823
تعداد بازدید: 504

حفظ سازه‎های آبی تاریخی شوشتر توجه دستگاه‎های اجرایی را می‎طلبد

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‎های آبی تاریخی شوشتر گفت: حفظ سازه های آبی تاریخی شوشتر به دلیل ماهیت و موقعیت‎شان وابسته به توجه ادارات و سازمان‎های دیگر است.

حفظ سازه‎های آبی تاریخی شوشتر توجه دستگاه‎های اجرایی را می‎طلبد

 

 

 

 

 

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‎های آبی تاریخی شوشتر گفت: حفظ سازه های آبی تاریخی شوشتر به دلیل ماهیت و موقعیتشان وابسته به توجه ادارات و سازمانهای دیگر است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، مدیر پایگاه جهانی سازههای آبی تاریخی شوشتر امروز شنبه 15 دی‎ماه 97 با بیان شرایط خاص سازههای آبی تاریخی شوشتر در فصل زمستان اظهار کرد: شوشتر با دارا بودن قریب به یکصد بنای آبی تاریخی متعلق به ادوار تاریخی مختلف از معدود شهرهایی است که نبوغ مهندسی آب در آن به منصه ظهور رسیده است.

 

محمدحسین ارسطوزاده ادامه داد: از این رو شوشتر را میتوان موزه مهندسی آب ایران و جهان دانست زیرا آثار مهندسی آب این شهر در تیرماه 1388 به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید.

 

او گفت: پلها، بندها، آسیابها، دولابها، تونلها، کانالها و نهرهای دستکندی که کیلومترها طول داشتهاند در کنار یکدیگر نظام آبی تاریخی شوشتر را شکل داده و آنها را مبدل به شاهکار مهندسی آب در جهان کرده‎اند.

 

مدیر پایگاه جهانی سازههای آبی تاریخی شوشتر با اشاره به بخشی از فعالیت‎های اجرایی این پایگاه تصریح کرد: بهکرات مشاهده شده تنههای بزرگ درختان که حکایت از قطع شدن ناگهانی دارد در نخالههای لایروبی مشاهده میشوند و این تصور را به وجود میآورند که آیا افرادی تعمدی اقدام به قطع درختان نمودهاند و یا فشار و قدرت طغیان رودخانه موجب این اتفاق شده است.

 

وی افزود: در هر حال تیم اجرایی پایگاه سازههای آبی تاریخی شوشتر مجبور شدهاند برای بیرون کشیدن این درختان از دهانههای سازههای آبی، آنها را قطع و سپس با مشقت فراوان به بیرون حمل کنند.

 

ارسطوزاده بیان کرد: درهمین حال، گروهی از کارشناسان پایگاه با مطالعه و بررسی نخالهها و موارد استخراجشده از سازههای آبی تاریخی شوشتر، در حال تهیه گزارش مستند از این حجم مواد لایروبی شده هستند.

 

او افزود: هر چند که این آثار هماکنون تحت مدیریت پایگاه میراث جهانی سازههای آبی تاریخی شوشتر هستند اما به دلیل ماهیتشان و نیز محل قرارگیری، وابسته به توجه دستگاههای اجرایی همچون وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان، آبفا، فرمانداری، محیط زیست، شهرداری و ... هستند.

 

مدیر پایگاه جهانی سازههای آبی تاریخی شوشتر تأکید کرد: وجود میراث جهانی سازههای آبی تاریخی شوشتر فرصتی است که از طریق مدیریت کلان و برنامهریزی همهجانبه در شهرستان میتواند منشاء خیر شود و موجب بهبود کیفیت زندگی جوامع محلی شود و نباید این فرصت تبدیل به تهدید شود.

 

ارسطوزاده در پایان اظهار امیدواری کرد: با مذاکرات انجامشده و برنامهای مشترک و قابل اجراء با دستگاههای ذیربط، مشکلات فاضلاب و بویژه لایروبی سازههای آبی تاریخی شوشتر که قرنها است وظیفه تنظیم، تقسیم و هدایت رودخانه را بر عهده دارند حل شود.



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب