آخرین به روز رسانی: جمعه 31 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 31 فروردین 1403
دوشنبه 24 دی 1397
کد خبر: 2837
تعداد بازدید: 162

دفتر فرهنگی سایت باستانی چگاسفلی راه‎اندازی می‎شود

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی از ایجاد دفتر فرهنگی در محوطه باستانی چگاسفلی خبر داد.

ددفتر فرهنگی سایت باستانی چگاسفلی راه‎اندازی می‎شود

  •  

 

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل  اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، احسان شیخبارانی سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی امروز دوشنبه 24 دی‎ماه 97 با اعلام این خبر افزود: «هدف از ایجاد این دفتر، معرفی محوطه باستانی باستانی چگاسفلی به گردشگران و لزوم اهمیت دادن هرچه بیشتر به این سایت است.»

او ادامه داد: «با ایجاد دفتر فرهنگی، هر فرد یا گردشگری که وارد محوطه باستانی چگاسفلی شود با مراجعه به این دفتر می‎تواند بروشور، عکس و کاتالوگ‎های راهنما درخصوص این سایت باستانی را دریافت کند و از توضیحات کارشناسان حاضر در دفتر نیز بهره‎مند شود.»

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی با بیان این‎که اقدام اولیه ما در راستای ایجاد این دفتر فرهنگی، گرفتن مکان مناسب برای آن بود تصریح کرد: «دفتر فرهنگی چگاسفلی، با همکاری و همیاری اداره آموزش و پروش بخش زیدون طی چند روز آینده در مدرسه شهید روحیپور واقع در روستای چگاسفلی راه‎اندازی خواهد شد.»

او خاطرنشان کرد: «در صدد هستیم تا طی ماه‎های آینده چنین دفتری را نیز در سایت باستانی ارجان راه‎اندازی کنیم.»

محوطه باستانی چگاسفلی در دشت زیدون (زهره) و در حاشیه جنوبی رودخانه زهره یکی از وسیعترین محوطههای پیش از تاریخی در جنوب غربی ایران است. تل چگاسفلی در دهه ۱۹۷۰ میلادی توسط هیئتی به سرپرستی هانس نیسن از موسسه شرقشناسی دانشگاه شیکاگو شناسایی شد. بعدها، رینهارد دیتمن، به تفصیل به الگوهای زیستگاهی دشتهای بهبهان و زهره پرداخته است. در الگوهای زیستگاهی ارائهشده توسط دیتمن، از تل چگاسفلی به عنوان یکی از کانونهای مهم زیستگاهی در اواخر هزاره پنجم پیش از میلاد نام برده شده است. در سال ۱۳۸۸ شمسی، کامیار عبدی طی یک برنامه بررسی و شناسایی آثار شهرستان بهبهان، از آثار شناساییشده توسط دیتمن بازدید به عمل آورد و پس از آنها متعاقبا، به همت زندهیاد گنجی، تل چگاسفلی درسال ۱۳۸۸ به شماره ۲۸۸۲۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. درحال حاضر نیز فصل سوم کاوش باستان‎شناسی در این محوطه تاریخی به سرپرستی دکتر عباس مقدم در حال انجام است.



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب