آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 9 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 9 فروردین 1403
یک شنبه 26 اسفند 1397
کد خبر: 2954
تعداد بازدید: 251

در آبادان به دیدن «رنگونی‎ها» بروید!

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان از مسافران و گردشگران نوروزی دعوت کرد تا در ایام نوروز ضمن سفر به شهرستان آبادان، از جاذبه‎های متنوع و خاص گردشگری این شهرستان به ویژه "مسجد رنگونی‎ها» دیدن کنند.
یه گزارش زوابط عمومی و امور بین‎الملل اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان جمال عامری‎نسب امروز یکشنبه 26 اسفندماه 97 با تبریک به مناسبت نردیک شدن به بهار 98 به معرفی یکی از آثار برجسته و ارزشمند شهرستان آبادان پرداخت و گفت: شهرستان آبادان دارای ظرفیت‎های گردشگری بسیاری در حوزه‎های آبی، جنگ و مذهبی است که در این میان "مسجد رنگونی‎ها" یکی از جاذبه‎هایی است که همواره گردشگران بسیاری را به خود جذب می‎کند.
 
او در توصیف این اثر تاریخی عنوان کرد: این مسجد در سال 1300هجری شمسی مصادف با 1921میلادی و در اواخر دوره قاجار توسط کارگران برمه‎ای، هندی و پاکستانی اهل تسنن ساخته شد.
 
عامری‎نسب با بیان این‎که این مسجد به منظور عبادت و راز نیاز کارکنان اهل این سه کشور که در پالایشگاه آبادان کار می‎کردند ساخته شده است ادامه داد: نام این مسجد از "رنگون" یا "رانگون" که پایتخت کشور برمه یا میانمار فعلی است گرفته شده است.
 
وی به معماری زیبای این بنای تاریخی اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل شهرت و زیبایی این مسجد وجود چهار مناره در آن است که نشان‎دهنده تعدد مناره‎ها در ساخت مساجد و معابد در آن دوره است. 
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان سبک معماری این بنا را هندی اسلامی عنوان کرد و گفت: این بنا با سبک معماری منحصر به فرد خود، دارای یک شبستان، یک محراب و یک حیاط است و شباهت زیادی به معبد پنجاب هندوستان دارد.  
 
او با دعوت از گردشگران و مسافران نوروزی برای دیدن این بنا افزود: این مسجد تاریخی هر روز از ساعت 8 تا 22 پذیرای گردشگران و علاقه‎مندان به مکان‎های تاریخی است؛ ضمن این که در ایام نوروز روزانه دو نفر در محل این مسجد به عنوان راهنمای گردشگری مسقر خواهند بود تا توضیحات کاملی را در خصوص این بنا و سایر جاذبه‎های گردشگری شهرستان در اختیار بازدیدکننگان قراردهند. 
 
عامری‎نسب خاطرنشان کرد: همچنین در محل این بنا یک سری اقلام فرهنگی و بروشور از جاذبه‎های گردشگری آبادان، صنایع دستی شهرستان و نیز چای و قهوه میان بازدیدکنندگان توزیع خواهد شد.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب