آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 9 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 9 فروردین 1403
یک شنبه 27 مرداد 1398
کد خبر: 3179
تعداد بازدید: 477

مجموعه بردگوری‎های بردپاره در ایذه ثبت ملی شد

«مجموعه بردگوری‎های بردپاره» به عنوان پنجاهمین اثر ملی ایذه در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‎الملل اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، سرپرست اداره میراث فرهنگی ایذه با اعلام این خبر افزود: با تلاشهای سیدحکمت‎الله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی استان، اعضای معاونت این اداره‎کل و مجموعه میراث فرهنگی ایذه، این مجموعه ارزشمند تاریخی متعلق به دوره الیمایی (همزمان با دوره سلوکی ـ اشکانی) با شماره 32194 در سیاهه آثار ملی به ثبت رسید و توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به استاندار خوزستان ابلاغ شد.

 

مهدی فرجی در توضیح این اثر تاریخی عنوان کرد: بردگوریها، دخمههای صخرهای هستند که در دل سنگها ایجاد میشوند و براساس آموزههای دینی ایرانیان مردگان خود را در این دخمهها گذاشته و پس از متلاشی شدن و از بین رفتن گوشت و پوست بدن، استخوانها را در محل مناسب دفن میکردند.

 

او با بیان این‎که بردگوریها در واقع همان استخواندان یا استودان میباشند افزود: روستای بردپاره از توابع دهستان پیان در پیرامون خود دارای بردگوریهای متعدد است که این بردگوریها به درازای 120 ، پهنای 80 و بلندای بین  70 سانتیمتر تا یک متر هستند.

 

سرپرست اداره میراث فرهنگی ایذه اضافه کرد: جدا از این گونه بردگوریها، دخمههای صخرهای بزرگتر با بیش از سه متر درازا، پهنای دو متر و بلندای بیش از دو متر نیز دیده شدهاند.

 

وی خاطرنشان کرد: به محض اختصاص بودجه، کاوش‌ تاریخی در منطقه‌ای که این بردگوری‌ها واقع شده‌اند آغاز خواهد شد.

 

گفتنی است؛ شهرستان ایذه به دلیل وجود آثار باستانی همچون سنگنوشته‌های اشکفتسلمان، کولفرح، خنگاژدر، خنگ یارعلی‌وند، منطقه شمی و چندین آثار فاخر تاریخی دیگر به بهشت باستانشناسان و بزرگترین موزه سنگی‌ روباز جهان معروف است.



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب