آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
جمعه 08 آذر 1398
کد خبر: 3373
تعداد بازدید: 773

کارگاه آموزشی پرنده‌نگری در اهواز برگزار شد

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، به‌مناسبت روز ملی پرنده‌نگری یک دوره کارگاه آموزشی ویژه این شاخه از طبیعت‌گردی برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، این کارگاه آموزشی هم‌زمان با روز ملی پرنده‌نگری باحضور راهنمایان و فعالان حوزه گردشگری خوزستان و نیز کارشناسان اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان در محل این اداره‌کل برگزار شد.

از آن‌جا که استان خوزستان یکی از ظرفیت‌های ویژه کشور در حوزه پرنده‌نگری محسوب می‌شود، معاونت گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان بر آن شد تا با هدف معرفی روز ملی پرنده‌نگری و درک جایگاه پرنده‎نگری در توسعه طبیعت‌گردی، کارگاه آموزشی‌ای را برای راهنمایان و فعالان حوزه گردشگری برگزار کند.

این کارگاه آموزشی در سه بخش برپا شد که بخش نخست آن با موضوع پرنده‌نگری، تاریخچه، اهمیت و کدهای رفتاری و اخلاقی‌ای که گردشگران و پرنده‌نگرها در مناطق ویژه‌ مربوط به پرنده‌نگری باید رعایت کنند، توسط  محمد الوندی کارشناس محیط زیست برگزار شد.

در ادامه و در بخش دوم این کارگاه، رضا نیک‌فلک توضیحاتی درخصوص زیستگاه‌های پرندگان استان خوزستان، انواع پرندگان و زمان مناسب دیدن گونه‌های متنوع پرنده‌ها ارائه داد و در نهایت و در بخش سوم نیز موضوع طبیعت‌گردی (اکوتوریسم) و پرنده‌نگری و حساسیت‌های اکولوژیکی مناطق گردشگری استان خوزستان توسط ندا اورک تدریس شد.

در این کارگاه بر لزوم همکاری تنگاتنگ اداره‌کل‌های حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، انجمن صنفی راهنمایان گردشگری و انجمن صنفی تورگردانان توسعه‌ اقتصادی در راستای توسعه‌ صنعت پرنده‌نگری و توانمندسازی جوامع محلی در جوار زیستگاه‌های حساس تأکید شد.

ایران با داشتن بیش از 550 گونه پرنده بومی و مهاجر، اقلیم‌‏ها و زیستگاه‌‌های گوناگون و قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر ظرفیت بسیار بالایی برای فعالیت پرنده‌نگری دارد؛ این رشته یکی از پرطرفدارترین و پردرآمدترین شاخه‌‏های طبیعت‌گردی دنیا است و هم‌اینک در بسیاری از کشورها، منافع اقتصادی حاصل از این تفریح ارزان در حوزه‌ درآمدهای اقتصادی و شاخص‌‏های مرتبط با‌ توسعه پایدار، بسیار قابل توجه است.

طی بیانیه فعالان حوزه طبیعت‏‌گردی ایران و مشارکت کمیته ملی طبیعت‌گردی در سال 1389 اولین پنجشنبه‌ آذرماه هر سال با هدف توسعه پرند­ه‌نگری و جلب مشارکت عمومی در حفاظت از گونه‌‌های متنوع پرنده‌‌ها، به عنوان روز ملی پرنده‌­نگری نام‌گذاری شده‌است.



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب