آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
شنبه 16 آذر 1398
کد خبر: 3387
تعداد بازدید: 226

تلاش برای ثبت جهانی راه‎آهن سراسری ایران ادامه دارد

مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور از تلاش برای قراردادن راه‎آهن سراسری جمهوری اسلامی ایران در فهرست جهانی یونسکو خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، مصطفی پورعلی در آئین گشایش همایش ملی ثبت میراث صنعتی که امروز شنبه 16 آذرماه 98 در تالار آفرینش شهرستان بندر ماهشهر برگزار شد اظهار کرد: برگزاری همایش‎های ملی ثبت، تاکتیک جدید ورارت میراث فرهنگی و گردشگری است و هدف آن توجه به موضوع حفاظت از آثار ملی است.

او در ادامه به میزبانی ماهشهر از این همایش اشاره کرد و با بیان این‎که تعداد آثار ثبت شده در حوزه بندرامام خمینی و ماهشهر بسیار کم است ابراز امیدواری کرد: با یاری اعضای شورای ملی شورای ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی، آثار شناسایی شده این شهرستان در فهرست آثار ملی قرار گیرد.

مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور تصریح کرد: دلیل آن‎که در دو قرن اخیر، موضوع حفاظت از آثار تاریخی مورد توجه قرار گرفته است، اساساً از باب تهدیدهایی بود که حوزه صنعت به بافت‎های تاریخی و شهرهای تاریخی ایجاد می‎کرد و به همین دلیل بزرگان و عقلا بر این موضوع اهتمام ورزیدند که به حفاظت و ثبت آثار تاریخی روی آورند.

او افزود: با گذشت سا‎ل‎ها، توفیق تاریخ اکنون بر این است که خود این آثار صنعتی اکنون مورد توجه قرار گرفته‎اند و درحالی که زمانی برای آثار تاریخی تهدید به شمار می‎رفتند اکنون در زمره آثار ملی قرار می‎گیرند.

پورعلی خاطرنشان کرد: زمانی تصور می‎شد ایستگاه راه آهن ممکن نیست یک اثر معماری باشد اما امروز نه تنها ایستگاه‎های راه‎‎آهن و تأسیسات وابسته به آن را در زمره آثار معماری می‎بینیم بلکه آن ها را درزمره آثار ملی نیز مشاهده می‎کنیم.

او با اشاره به تلاش برای ثبت جهانی راه‎آهن سراسری کشور، اظهار امیدواری کرد: بزودی شاهد برپایی جشن ثبت جهانی راه‎آهن سراسری جمهوری اسلامی که مبدأ آن از بندرامام خمینی است باشیم  تا به واسطه آن توفیق دیگری برای کشور رقم بخورد.

 


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب