آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
شنبه 16 آذر 1398
کد خبر: 3389
تعداد بازدید: 440

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان:

میراث صنعتی تشکیل‎دهنده بخشی از تاریخ و تمدن یک کشور است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با بیان این‎که در حال حاضر فرهنگ‎دوستان دنیا و ایران به این باور رسیده‎اند که حفظ میراث صنعتی یک لزوم است تأکید کرد: این آثار بخشی از فرهنگ و تمدن یک کشور را به منصه ظهور می‎گذارند.

به گزارش روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، سیدحکمت‎اله موسوی در آئین گشایش همایش ملی ثبت میراث صنعتی که پیش از ظهر امروز شنبه 16 آذرماه 98 در تالار آفرینش بندرماهشهر برگزار شد، با اشاره به هدف این همایش دو روزه اظهار داشت: طی این دو روز، پرونده‎های آثاز ثبت صنعتی از سراسر کشور بررسی خواهد شد و با نظر کارشناسان و هیأت داوران که از کارکشتگان و اساتید برجسته حوزه میراث فرهنگی هستند، آثاری که واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی شناخته شوند، مجوز ثبت ملی شدن را دریافت خواهند کرد.

او با بیان این‎که برای این همایش، کارشناسان مربوط و معاونان میراث فرهنگی از سراسر کشور به استان خوزستان و بندر ماهشهر سفر کرده‎اند افزود: استان خوزستان در این همایش با بیشترین تعداد آثار که پرونده‎های آن‎ها از سوی همکاران ما در سطح استان آماده شده‎اند شرکت دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان عنوان کرد: خوزستان مملوء از آثار صنعتی و استانی است که پیشینه صنعتی آن بسیار شاخص است و از این رو ما در تلاش هستیم تا آثار شاخص خودمان در این حوزه را در این همایش به ثبت ملی برسانیم.

او با اشاره به این‎که حفاظت از این آثار که قسمتی از تاریخ و تمدن ما هستند، گذر از سنت به مدرنیته را به اثبات می‎رساند ابراز امیدواری کرد: بتوانیم این آثار که نشانه‎هایی از فرهنگ این دوره تاریخی هستند را ثبت کنیم و در جهت حفاظت از آن‎ها گام برداریم.

موسوی در ادامه با بیان این‎که ثبت آثار تاریخی در ایران از سال 1310 آغاز شد افزود: اوج رسیدگی به ثبت آثار تاریخی به بعد از انقلاب اسلامی و دو دهه اخیر مربوط می شود که ما ثبت آثارمان را به بیش از 34هزار شماره رساندیم و توانستیم انواع آثار را به ثبت ملی و جهانی برسانیم تا جایی که در حال حاضر بیش از 20 اثر از کشور در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است.

او اظهار داشت: در این میان، خوزستان سه اثر ثبت جهانی را دارا است و اثر چهارم نیز که راه‎‎آهن سراسری کشور است، در مرحله تدوین پرونده قرار دارد که بخش عظیمی از ایران را از جمله خوزستان و شهرستان ماهشهر را درگیر کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان آغاز توجه به موضوع میراث صنعتی در جهان را از نیمه‎های قرن بیستم دانست و عنوان کرد: این آغاز مصادف با زمانی بود که قسمت اعظمی از آثار تاریخی صنعتی در اروپا از بین رفت و به فراخور آن موضوع رسیدگی به این آثار و ثبت آن‎ها به دغدغه تبدیل شد.

او افزود: اکنون فرهنگ‎دوستان دنیا و ایران به این باور رسیده‎اند که حفظ میراث صنعتی یک لزوم است چراکه بخشی از تاریخ و تمدن را تشکیل می‎دهند و از همین رو سیر تدوین پرونده‎های میراث صنعتی و حفاظت از این آثار در ایران نیز آغاز شده است.

موسوی در بخش دیگری از صحبت‎های خود با اشاره به اثر ثبت جهانی سازه‎های آبی تاریخی شوشتر نیز بیان کرد: این اثر، موضوع سازه‎های هیدرولیکی و نیز هیدرولوژی در آسیاب‎ها و صنعت آن دوران که نمادی از فرهنگ و تمدن و نوع زندگی در قدیم است را منعکس می‎کند.

او درخصوص آثار تاریخی و ظرفیت‎های شهرستان بندرماهشهر دراین حوزه نیز گفت: برخلاف تصوری که پیش از این وجود داشت و گمان می‎شد در ماهشهر و بندرامام خمینی آثار تاریخی چندانی وجود ندارد، طی یکی دو سال اخیر با حمایت و تلاش مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان و مسئولان شهرستانی، آثار تاریخی بسیاری در ماهشهر شناسایی و برای آن‎ها پرونده ثبتی تهیه شد که در این میان برخی از آن‎ها نیز به ثبت رسیدند و برخی نیز در این همایش به ثبت خواهند رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان ادامه داد: تلاش ما در اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان و مسئولان شهرستان بندر ماهشهر بر این است تا این همایش به نحو احسن برگزار شود و جا دارد که از مجموعه مسئولان شهرستانی اعم از فرماندار، رئیس شورای شهر و شهردار، پتروشیمی بندر ماهشهر و بندر امام، مجموعه همکارانم در اداره میراث فرهنگی ماهشهر، انجمن‎های دوستداران میراث فرهنگی و اصحاب رسانه که تلاش کردند این برنامه به نحو احسن برگزار شود تشکر کنم .

گفتنی است همایش ملی ثبت میراث صنعتی کشور با حضور 26 استان کشور به میزبانی فرمانداری بندرماهشهر، صنایع ملی پتروشیمی و منطقه ویژه اقتصادی شهرستان، شهرداری و شورای اسلامی شهر ماهشهر، اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان و اداره میراث فرهنگی شهرستان بندر ماهشهر از امروز شنبه 16 آذرماه 98 در محل تالار آفرینش بندرماهشهر آغاز شده است و تا فردا 17 آذرماه 98 ادامه خواهد داشت.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب