آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
پنج شنبه 22 اسفند 1398
کد خبر: 3571
تعداد بازدید: 433

در نامه‌ای از سوی دکتر مونسان

دستورالعمل شماره 2 پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در اماکن و تاسیسات گردشگری ابلاغ شد

دستورالعمل شماره 2 پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در اماکن و تاسیسات گردشگری ابلاغ شد وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و رئیس کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت کرونا در نامه‌ای به مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی 31 استان کشور، دستورالعمل جامع پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در اماکن و تاسیسات گردشگری با نام دستورالعمل شماره 2 را ابلاغ کرد.
به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، در نامه دکتر علی‌اصغر مونسان آمده است:
 
«در راستای اجرای وظایف قانونی و تکالیف محوله پیرامون مدیریت و مقابله با بیماری کرونا در اماکن عمومی، موضوع ابلاغیه شماره 1563/100 مورخ 1398/12/5  و پیرو بخشنامه‌های قبلی در خصوص لزوم انجام اقدامات لازم برای پیشگیری و کنترل از شیوع ویروس کرونا به پیوست دستورالعمل شماره 2 با عنوان دستورالعمل جامع پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در اماکن و تاسیسات گردشگری مبین تاکید بر مقررات ابلاغی و پروتکل‌های تعطیلی و بازگشایی موزه‌ها، اماکن و تاسیسات گردشگری اقدامات بهداشتی و حفاظتی و ... ارسال می‌گردد.
 
ضروری است مراتب به نحو مقتضی به تمام تاسیسات گردشگری تحت پوشش در آن استان اطلاع‌رسانی شود.»
 
دستورالعملی با 6 پروتکل
 
این دستورالعمل شامل شش پروتکل است و در هر پروتکل به صورت کامل وظایف و ماموریت‌های تاسیسات گردشگری و موزه‌ها تشریح شده است.
 
پروتکل تعطیلی واحدهای اقامتی در اثر شیوع کرونا
 
در این پروتکل به حضور نگهبان و فرد پاسخگو در زمان تعطیلی، درج اطلاعات تماس ضروری با مدیریت بر روی در واحد، خاموش کردن تاسیسات غیر لازم در زمان تعطیلی واحد به‌منظور جلوگیری از اتلاف انرژی، اطمینان از کارکرد دوربین مدار بسته و سیستم اعلام حریق قبل از تعطیلی واحد، عملیات عمرانی، تعمیرات، سمپاشی، شت‌وشوی مخازن و به روز رسانی سیستم ها که در زمان شلوغی اجرای آن دشوار است، قطع آب، برق و گاز قسمت‌های تعطیل شده، کنترل روزانه واحد به‌منظور جلوگیری از وقوع حریق، اتصالی برق و ترکیدگی لوله آب، نظافت و ضدعفونی تمام بخش‌ها قبل از تعطیلی و تخلیه زباله و ضایعات قابل فساد اشاره شده است.
 
پروتکل بازگشایی واحدهای اقامتی تعطیل شده در اثر شیوع کرونا
 
برخی از موارد ذکرشده در این پروتکل به‌شرح زیر است:
 
1- تمام واحدهای اقامتی برای بازگشایی مراتب را به صورت کتبی به معاونت گردشگری استان اعلام و مجوز فعالیت مجدد دریافت کنند.
 
2- هیچ‌یک از واحدهای تعطیل‌شده حق بازگشایی خودسرانه و قبل از اعلام به معاونت گردشگری استان یا بخشنامه کشوری وزارت متبوع را نخواهند داشت.
 
3- تاسیسات سیستم‌های تهویه، سرمایش و گرمایش پیش از بازگشایی کنترل و تست شود.
 
4- تمام مواد غذایی فاسدشدنی در صورت اتمام تاریخ مصرف معدوم شود.
 
5- برق، گاز و آب شرب تمام قسمت‌ها برقرار شود.
 
6- تا حد ممکن از پرسنل قبلی به منظور کار دعوت شود.
 
7- پیش از بازگشایی واحد تمام بخش‌های قابل نظافت و ضدعفونی نظافت و گندزدایی شود.
 
8- پیش از شروع مجدد فعالیت از سلامت پرسنل به وسیله انجام معاینات طب کار و تهیه کارت بهداشت اطمینان حاصل فرمایید.
 
9- مراتب بازگشایی واحدها به نیروی انتظامی و اماکن استان اعلام شود.
 
پروتکل تعطیلی موزه‌ها در اثر شیوع کرونا 
 
در این پروتکل نیز به مواردی چون گندزادیی تمام بخش‌ها، کنترل روزانه واحدها به‌منظور جلوگیری از وقوع اتفاقاتی مانند حریق، اتصالی برق، ترکیدگی لوله آب و...، حضور نگهبان در واحدهای تعطیل شده، خاموش کردن تاسیسات غیر لازم و سیستم‌های تهویه، اطمینان از عملکرد صحیح اعلام حریق و دوربین‌های مداربسته قبل از تعطیلی موزه‌ها و... اشاره شده است.
 
پروتکل بهداشتی و حفاظتی واحدهای اقامتی فعال در زمان شیوع کرونا
 
تهیه اقلام بهداشتی اعم از محلول‌های ضدعفونی دست و محیط، تهیه ماسک به اندازه لازم برای پرسنل و و مهمانان، گندزادیی تمام بخش‌ها و اتاق‌ها، شت‌و‌شوی حوله و ملحفه با حرارات بالا، مدیریت صحیح پسماند، تخلیه مینی بار، اعلام مراتب به واحدهای درمانی در صورت مشاهده علائم کرونا در هر یک از مهمانان، خاموش کردن تاسیسات غیر لازم به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی، استفاده از خدمات روم سرویس تا حتی‌الامکان از موارد ذکرشده در این پروتکل است.
 
پروتکل بازگشایی واحدهای سیاحتی، تفریحی و موزه‌های تعطیل‌شده در اثر شیوع کرونا
 
موارد مورد تأکید در این پروتکل به شرح زیر است:
 
1. هیچ یک از واحدهای تعطیل شده حق بازگشایی خودسرانه و قبل از اعلام معاونت گردشگری استان یا بخشنامه کشوری وزارت متبوع را نخواهند داشت.
 
2. تاسیسات، سیستم‌های تهویه و سرمایش و گرمایش پیش از بازگشایی کنترل و تست شود.
 
3. تمام مواد غذایی فاسد شدنی در صورت اتمام تاریخ مصرف معدوم شوند.
 
4. برق، گاز و آب شرب تمام قسمت‌ها برقرار شود.
 
5. تا حد ممکن از پرسنل قبلی برای کار دعوت به عمل آید.
 
6. پیش از بازگشایی واحد، تمام بخش‌های قابل نظافت و ضدعفونی مورد نظافت و گندزادیی قرار گیرد تا احتمال باقی ماندن عوامل بیماری‌زا در محیط حذف شود.
 
7. پیش از شروع مجدد فعالیت از سلامت پرسنل به وسیله انجام معاینات طب کار و تهیه کارت بهداشت اطمینان حاصل فرمایید.
 
8. مراتب بازگشایی واحدها به نیروی انتظامی و اماکن استان اعلام شود.
 
پروتکل بهداشتی و حفاظتی واحدهای اقامتی طرف قرارداد با وزارت بهداشت و درمان برای اسکان بیماران بهبود یافته
 
برخی از موارد ذکرشده در این پروتکل به شرح زیر است:
 
تهیه اقلام بهداشتی اعم از محلول‌های ضدعفونی دست و محیط و همچنین ماسک به اندازه لازم برای مصرف پرسنل و مهمانان از سوی واحد اقامتی، تمرکز مهمانان در یک قسمت از هتل به‌منظور تمرکز خدمات بهداشتی و کنترل، مهمانان، پرسنل موظف به رعایت حداکثر وضعیت بهداشت فردی و حفاظتی هستند. تمام بخش‌های اتاق‌ها به دقت با مواد استاندارد گندزادیی شود و شت‌وشوی حوله و ملحفه با حرارت بالا و مواد لازم انجام شود؛ مدیریت پسماند به درستی انجام شود، ظروف و تجهیزات و لازم اضافی در معرض آلودگی محدود شوند و مینی بار اتاق‌ها نیز تخلیه شوند؛ ضمن این که واحدهایی که لاندری استاندار و تجهیزات کافی ندارند مجاز به پذیرش این نوع مهمانان نیستند.
 
حذف شست‌و‌شو با تی و... انجام شت‌وشوی ماشینی، عدم پذیرش مهمان در واحدهایی که دارای بخش‌های اشتراکی مانند آبدارخانه و سرویس بهداشتی مشترک هستند، خودداری از تردد غیر ضرور و کاهش عملیات تعمیرات و عمرانی، تعطیلی استخر، سونا و تالارهای پذیرایی واحدها تا زمان حضور مهمانان، رعایت دمای پخت استاندارد مواد غذایی و ضدعفونی مداوم، حضور کارشناس بهداشت، گندزدایی اماکن پرتردد مانند، آسانسورها، لابی، راهروها و سرویس‌های بهداشتی پرسنل، جلوگیری از تردد افراد غیر مقیم، عدم پذیرش مهمانان عادی، استفاده از کفپوش آغشته به مواد ضدعفونی در ورودی هر واحد، ممنوعیت کامل استعمال دخانیات و کاهش تردد پرسنل به اتاق بیماران.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب