آخرین به روز رسانی: شنبه 1 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: شنبه 1 اردیبهشت 1403
سه شنبه 20 مرداد 1394
کد خبر: 1320
تعداد بازدید: 2705

آیین نامه راهنمایان گردشگری پس از 40 سال اصلاح می شود

آیین نامه راهنمایان گردشگری مربوط به 40 سال پیش که اصلاحیه آن به کمیسیون اجتماعی هیات دولت ارایه شده است به زودی تصویب می شود.
سلطانی‌فر در جمع مدیران تشکل‌های ملی گردشگری:

آیین نامه راهنمایان گردشگری پس از 40 سال اصلاح می شود














آیین نامه راهنمایان گردشگری مربوط به 40 سال پیش که اصلاحیه آن به کمیسیون اجتماعی هیات دولت ارایه شده است به زودی تصویب می شود.

 مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست هم اندیشی فصلی مجمع هماهنگی تشکل‌های ملی گردشگری که در هتل هما برگزار شد، گفت: سعی کرده ایم که برنامه ریزی و پیگیری‌هایمان در راستای رفع نیازها و مشکلات موجود در بخش گردشگری صورت گیرد.

سلطانی‌‍‌فر با بیان اینکه کشور در شرایط ویژه قرار گرفته و فرصت‌های تاریخی به وجود آمده است، تصریح کرد: باید قدر شرایط را که به وجود آمده است را بدانیم و اهتمام ویژه‌ای برای مدیریت این شرایط داشته باشیم تا به نفع کشور از آن بهره برداری کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: مسئولین عالی رتبه کشور هیچگاه تا این اندازه به حمایت از گردشگری تاکید و تمرکز نداشته اند، هدفگذاری کمی مبنی بر اینکه ایرانگردان خارجی باید به 5 برابر افزایش یابد در سیاست های اجرایی برنامه ششم که توسط مقام معظم رهبری صورت گرفته است نشان از توجه ایشان به این حوزه دارد، همچنین رئیس جمهور در سخنرانی های انتخاباتی خود و پس از پیروزی در انتخابات 24 خرداد در تمامی سفرهای استانی و مصاحبه های داخلی و خارجی که داشته اند بر رشد، رونق و توسعه گردشگری و استفاده از ظرفیتهای این بخش تاکید داشتند.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه همکاری‌های خوبی دارد در حال حاضر دو فراکسیون در حوزه سازمان میراث فرهنگی در مجلس وجود دارد و در بخش میراث و در زمینه حفظ و احیاء بافت‌های تاریخی شهرها طرحی توسط خود مجلسی‌ها مطرح شده است که این طرح در تعامل نزدیک با سازمان میراث فرهنگی، مراحل بررسی را طی می کند، تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این حوزه عنایت دارند و کمیسیون فرهنگی مجلس هم به طور همه جانبه از این بخش حمایت می کند.

وی همچنین به حمایت و همکاری قوه قضائیه در حوزه فعالیتهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد و افزود: در مورد شرکتهای وابسته به سازمان به طور مثال شرکت توسعه گردشگری که بحث واگذاری آن مطرح بود، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان کل کشور، دادستان تهران و ریاست دادگستری تهران حمایت های لازم را از مواضع سازمان میراث فرهنگی به عمل آوردند، به طور کل اشتیاق برای حمایت در تمامی بخش ها وجود دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: شرایط ویژه ای به وجود آمده است، مجموعه وزارت کشور در رابطه با آیین نامه ارتقای امنیت گردشگران خارجی همکاری بسیار خوبی داشتند، هرچند مراحل مختلف بررسی این آیین نامه حدود یک سال طول کشید تا به تصویب رسید.

معاون رئیس جمهور با اشاره به جلسه وزیر اطلاعات با فعالین بخش خصوصی گردشگری، تصریح کرد: در آینده نزدیک جلساتی با وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی و رئیس گمرک با حضور فعالان بخش خصوصی گردشگری برگزار خواهد شد، همچنین با توجه به موضوعاتی که در بحث بیمه مطرح شده است، جلسه ای هم با وزیر کار خواهیم داشت، هر دو این وزرا برای برگزاری این جلسات اعلام آمادگی کرده اند و زمان برگزاری جلسه به زودی اعلام می شود.

سلطانی فر اضافه کرد: مشخصه دومی که این شرایط جدید دارد این است که ما پس از بیش از سی سال منازعه و کشمکش در یک نبرد نابرابر 22 ماهه و در فرآیند مذاکرات حساس، تاریخی، پیچیده و به یادماندنی موفق شدیم که حقانیت خودمان را در ابعاد مختلف به جهان غرب اثبات کنیم، حقوق هسته‌یمان را حفظ کنیم و پایه های تحریم را از میان برداریم.

وی خطاب به بخش خصوصی یادآور شد: در فضای جدید به وجود آمده ذهنتان را متوجه این امتیازات ، شرایط جدید و فرصتهای نو کنید.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: اخیرا 7 گروه سرمایه گذار خارجی برای ساخت هتل در کشورمان اعلام آمادگی کردند و بسته پیشنهادی ما با حدود هزار و 20 پروژه آماده شده است که این بسته در حال ویرایش نهایی است و ظرف 21 هفته آینده چاپ می شود و به دو زبان هم ترجمه خواهد شد تا در اختیار سرمایه گذاران خارجی و داخلی در هر سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: مسئولین و فعالان اقتصادی کشورهای ایتالیا، ژاپن، فرانسه و آلمان به کشورمان آمده اند و ماه آینده هم ما میزبان اسپانیایی‌ها خواهیم بود، این مقدمات کار است، امروز به جایی رسیده ایم که تعامل داریم و این در حالی است که پیچیدگی‌ها و مسائل مختلفی وجود داشت، درهای بسیاری بسته و قفل شده بود که باز کردن این درها زمانبر است.

وی ادامه داد: من اعتقاد دارم در شرایط جدید پس از تحریم یکی از بخشهایی که بیش از سایر بخش‌ها تاثیرات مثبت خواهد پذیرفت، بخش گردشگری است، چراکه ما با افزایش گردشگران ورودی و ورود سرمایه گذاران مواجه خواهیم شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: زمانی که تحریم وجود داشته باشد، مجبور هستید شرایط تحمیلی را بپذیرید ما در تورهای خارجی مشکلات متعددی داریم چراکه سرویس‌های مورد نظر را ارائه نمی دهند، اما با رفع تحریم‌ها سرتان را بالا می گیرید و می‌گویید با 500 دلار این خدمات را می خواهیم.

وی همچنین ناامنی در کشورهای عراق، سوریه، لیبی، مصر و یمن را یکی دیگر از شاخصه‌های شرایط ویژه گردشگری در کشور دانست و افزود: تا پیش از این گردشگران فرهنگی و تاریخی به این کشورها سفر می کردند اما با وجود ناامنی در این مناطق یا سفر به این کشورها محدود شده است و یا به طور کامل قطع شده است، بنابراین فرصت ویژه ای برای ایران پیش آمده تا مورد توجه گردشگران فرهنگی و تاریخی قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: این سه عامل و مشخصه، شرایط خاصی را ایجاد کرده است که برای بهره برداری از آن باید با سرعت فکر ، برنامه ریزی و همفکری کنیم  تا بتوانیم پاسخگوی خیل عظیم گردشگران ورودی به کشور باشیم، این یک واقعیت است که زیرساختهای گردشگری کشورمان به هر دلیلی، مورد توجه و اهمیت نبوده است اما امروز با جدیتی که از سوی مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و تمامی دستگاهها نسبت به رشد و توسعه گردشگری وجود دارد، این شرایط باید مورد استفاده قرار گیرد.

سلطانی فر افزود: در گذشته به ایجاد زیرساختها توجه نشده است و جدی گرفته نشده است بنابراین هر بخش این صنعت، زیر نظر یک دستگاه قرار گرفته و باعث بروز این لجام گسیختگی در ابعاد مختلف نرم افزاری و سخت افزاری شده است، این بخش باید با برنامه پیش برود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: در خصوص آیین نامه اصلاح، تکمیل و درجه بندی هتلها لیستی تهیه شده است که براساس آن این آیین نامه باید اصلاح شود، هر کدام از این آیین نامه ها مربوط به سالهای 1350، 1354، 1368 و 1370 است و به نظر می رسد بیش از 20 تا 30 سال است که در این بخش هیچ اراده و اهتمامی برای ساماندهی آیین نامه ها وجود نداشته است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: نزدیک به 30 تا 50 سال است که نکات و دستورالعمل‌های این حوزه هیچ اصلاحی نشده است و ما اصلاح تمامی آنها را در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: این یک گوشت قربانی است که فقط استخوانهایش مانده و ما باید آن را جمع کنیم، ما این کار را می کنیم و عزم و اراده این کار را داریم اما پروسه پیگیری ، بازنگری کردن و اصلاح این موارد زمانبر است چراکه باید در کمیته ها و بعد در کمیسیون های تخصصی دولت مطرح شود.

سلطانی فر با اشاره به برخی مواردی که از سوی فعالین بخش خصوصی مطرح شد، گفت: برخی مواردی که مطرح می شود مسائل شخصی است که مطابق قوانین و مقررات نیست.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: بخش گردشگری یک صنعت است و براساس پاسخی که من شخصا از معاونت حقوقی ریاست جمهوری شنیدم، گردشگری یک صنعت است و صنف نیست و فعالین این بخش باید متناسب با ضوابطی که اعلام می شود عمل کنند، ما براساس این نظریه حقوقی هماهنگی های لازم را انجام می دهیم.
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: باید با یکدیگر تعامل داشته باشیم چراکه ما در یک کشتی نشسته ایم و اگر این کشتی سالم به ساحل برسد همه از آن سود می بریم.

وی اضافه کرد: اینکه در هر صنفی چندین تشکل وجود داشته باشد به نفع گردشگری نیست، البته شکل گیری این تشکلها شاید به این دلیل بوده است که کسی مطالبات شما را پیگیری نمی کرده است اما امروز ما آمده ایم تا فرآیند قوانین و مقررات را اصلاح کنیم و به وضعیت این صنعت انسجام ببخشیم هرچند این برنامه در یک مقطع زمانی 3 تا 5 ساله قابل انجام است و اجرای آن آغاز شده است.

سلطانی فر ادامه داد: شما اراده کنید چراکه اگر همه برنامه ها به طور یکسان و هماهنگ عمل کنیم به نفع تمامی بخش خصوصی خواهد بود، دفاتر خدمات، هتلها و تورگردانان باید یک تشکل داشته باشند چراکه هر سودی که در این حوزه باشد همه ما از آن بهره مند می شویم .

وی همچنین با انتقاد چندین باره از فعالان بخش خصوصی در مورد عدم ارائه پیشنهادات و نظرات برای برنامه ریزی برنامه ششم توسعه گفت: تاکنون بیش از 10 بار این موضوع مطرح شده است اما متاسفانه حتی یک برگ نظر و پیشنهاد از سوی بخش خصوصی به ما انتقال داده نشده است، برنامه ششم توسعه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مرحله احکام است و با توجه به اینکه ما در بخش گردشگری با 27 دستگاه مرتبط هستیم به احکان قوی در این حوزه نیازمندیم تا همگرایی سازمان میراث فرهنگی با دستگاههای اجرایی را افزایش دهد.



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب