آخرین به روز رسانی: جمعه 31 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 31 فروردین 1403
چهار شنبه 08 مهر 1394
کد خبر: 1396
تعداد بازدید: 5863

منشور حقوق گردشگر ابلاغ شد

منشور حقوق گردشگر در راستای صیانت از حقوق شهروندی و با هدف ارتقای مسئولیت پذیری و بسترسازی برای اجرایی شدن اصول مرتبط کد اخلاق گردشگری و نهادینه شدن موازین اخلاقی در ارائه خدمات گردشگری از سوی دفاتر و شرکتهای خدمات مسافرتی، به استانهای سراسر کشور ابلاغ شد.
با هدف ارتقای مسئولیت‌پذیری دفاتر خدمات مسافرتی؛
 
منشور حقوق گردشگر ابلاغ شد














منشور حقوق گردشگر در راستای صیانت از حقوق شهروندی و با هدف ارتقای مسئولیت پذیری و بسترسازی برای اجرایی شدن اصول مرتبط کد اخلاق گردشگری و نهادینه شدن موازین اخلاقی در ارائه خدمات گردشگری از سوی دفاتر  و شرکتهای خدمات مسافرتی، به استانهای سراسر کشور ابلاغ شد.
  

به گزارش میراث آریا،منشور حقوق گردشگر با تاکید مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر ضرورت برخورد کریمانه و محبت آمیز با مسافران و گردشگران و لزوم آگاه سازی آنها از حقوق و تکالیف خود " منشور حقوق گردشگر" در پانزده محور برای ابلاغ به تمامی دفاتر و شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری تحت پوشش استانها ارسال شد.

گفتنی است، از تاریخ ابلاغ این منشور، تمامی دفاتر و شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری مکلف خواهند بود نسبت به نصب این منشور با خط خوش و در منظر دید مشتریان در محل فعالیت دفتر/شرکت و همچنین در صفحه اول سایت مربوط به دفاتر اقدام کنند.

منشور حقوق گردشگر با استناد به ماده 7 قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب 1370/7/7 و اصلاحات بعدی و در راستای اجرایی شدن مصوبه 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب سال 1384 و همچنین در جهت گسترش و ترویج فرهنگ صیانت از حقوق شهروندی، برخورد کریمانه با مردم و در چارچوب بند 7 کد اخلاق گردشگری مصوب 199 سازمان جهانی گردشگری، مفاد منشور حقوق گردشگر به منظور تکریم ارباب رجوع و ارائه خدمات متناسب با شان و منزلت بالای گردشگران در جمهوری اسلامی ایران در 15 محور تهیه و ابلاغ شده است.



محور اول: دریافت مطلوب خدمات گردشگری، حق گردشگر است.
محور دوم: به منظور اطمینان از مجاز بودن فعالیت دفتر/شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری، امکان رویت پروانه بهره برداری فعالیت و گواهینامه مدیر فنی در محل دفتر/شرکت برای گردشگر فراهم باشد.
محور سوم: اطلاعات سفر باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار گردشگر قرار گیرد. اطلاعاتی اعم از ( مدت سفر و تاریخ دقیق رفت و برگشت؛ شهرهای مورد اقامت در طول سفر؛ نوع و درجه وسیله سفر؛ نوع و درجه هتل محل اقامت و نشانی دقیق آن؛ سطح پوشش بیمه ای اختیاری و اجباری، مقصد عبوری و نهایی؛ فاصله زمانی استاندارد بین پروازهای چند مرحله ای برای رسیدن به مقصد؛ مشخصات راهنمای تور و آدرس و شماره تماس وی، شرایط تغییر احتمالی در تاریخ و برنامه سفر، قبل از انجام سفر)
محور چهارم: حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه گردشگر در دریافت خدمات گردشگری باید محترم شمرده شود.
محور پنجم: رعایت شئونات اخلاقی و همچنین حسن رفتار حرفه ای را از کارکنان دفتر/شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری و مسئولین اجرای تور مطالبه کنند.
محور ششم: کنترل مدارک سفر(گذرنامه) خود را از هر حیث از دفتر/شرکت مطالبه کنند.
محور هفتم: گردشگر بداند در قبال مبلغ پرداختی چه خدماتی را دریافت خواهد کرد.
محور هشتم: یک نسخه از قرارداد امضاء شده را که کلیه خدمات مورد تعهد و مبالغ دریافتی به تفکیک نوع خدمت در آن قید شده و ممهور به مهر دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری است و همچنین یک نسخه از برنامه کامل سفر در اختیار داشته باشد.
محور نهم: بابت کلیه مبالغ پرداختی از دفتر/شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری رسید صندوق را مطالبه کند.
محور دهم: رسید تحویل تمامی مدارک ارائه شده را از مدیریت دفتر/شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری مطالبه کند.
محور یازدهم: در صورت بروز هرگونه اشکال در ارائه خدمات در اولین فرصت ممکن با مدیران دفتر/شرکت ملاقات و مذاکره کند.
محور دوازدهم: در صورت افزایش نرخ خدمات، مستندات رسمی افزایش نرخ را از دفتر/شرکت مطالبه کند.
محور سیزدهم: کلیه مدارک سفر خود را حداقل 24 ساعت قبل از زمان اجرا از دفتر/شرکت اخذ کند.
محور چهاردهم: دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق گردشگر است.
محور پانزدهم: مسافران و گردشگران در صورت مشاهده تخلف از مفاد منشور صدرالاشاره به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مربوطه مراجعه و به صورت کتبی گزارش کنند.



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب