آخرین به روز رسانی: چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
دوشنبه 11 آبان 1394
کد خبر: 1424
تعداد بازدید: 4337

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور: جهان ایران را با شناسنامه فرهنگی می شناسد

معاون حقوقی، مجلس و استان های میراث فرهنگی گفت: جهان ایران را با شناسنامه فرهنگی می شناسد و باید در این زمینه کوشید تا با بهبود شرایط گردشگری در راستای این شناخت تلاش کنیم.
معاون سازمان میراث فرهنگی کشور:
جهان ایران را با شناسنامه فرهنگی می شناسد














معاون حقوقی، مجلس و استان های میراث فرهنگی گفت: جهان ایران را با شناسنامه فرهنگی می شناسد و باید در این زمینه کوشید تا با بهبود شرایط گردشگری در راستای این شناخت تلاش کنیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردششگری خوزستان، درویش امیری در مراسم تکریم و معارفه مدیران کل میراث فرهنگی خوزستان اظهار کرد: ایران با داشتن سابقه طولانی در تاریخ و تمدن در جای جای جهان با شناسنامه فرهنگی معرفی می شود و گردشگرانی که به ایران وارد می شوند تنها با این دید به کشور مسافرت می کنند.
وی افزود: در پنج برنامه توسعه ای کشور توجه خاصی به حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نشده است ولی در برنامه ششم توسعه کشور با ابلاغ رئوس برنامه توسط مقام معظم رهبری بارقه های امیدی از توجه به این حوزه مشاهده شده است که امید است در برنامه توسعه کشور این رئوس برنامه پررنگ تر مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به ابلاغیه رهبری در این زمینه گفت: رهبری معظم انقلاب با اشراف کامل به حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ابلاغیه خود تعداد گردشگران را در پایان اجرای برنامه ششم توسعه کشور 5 برابر شرایط کنونی مطالبه کرده اند و این نشان از توجه و اهتمام به حوزه گردشگری است.
درویش امیری خاطر نشان کرد: رهبری معظم انقلاب در ابلاغیه اخیر خود بر توسعه و صادرات صنایع دستی به کشورهای منطقه نیز تاکید داشته اند که این مهم نشان از اشراف و اهتمام به این حوزه تاثیرگذار در بخش تولید و اشتغال است.
معاون حقوقی، مجلس و استان های میراث فرهنگی تاکید کرد: در ایران 32 هزار منطقه تاریخی و 100 ها هزار اثر تاریخی مکشوفه وجود دارد که این مسئله نشان از توانمندی در حوزه میراث فرهنگی است ولی در بخش تامین زیرساخت ها هنوز به شرایط ایده آل نرسیده ایم.
وی گفت: خوزستان دارای سه اثر ثبت جهانی است که در این زمینه بین استان های کشور دارای رکورد است و از طرفی دارای توانمندی های بالقوه ای مانند گردشگری مذهبی و دفاع مقدس است که سایر استان ها از این داشته های بی بهره هستند.
درویش امیری گفت: خوزستان با داشتن سازه های آبی شوشتر نیازی به معرفی خود ندارد، این اثر تاریخی سابقه تاریخی استان را به خوبی مشخص می کند، وجود زیگورات چغازنبیل به عنوان نخستین اثر ثبت جهانی ایران در استان نیز از توانمندی های تاریخی و میراثی این استان است که باید در راستای معرفی این آثار و جذب گردشگر به استان تلاش کنیم.
وی افزود: شناسنامه فرهنگی ایران در بخش گردشگری باید در راستای کاربری اقتصادی و تولید سرمایه در کشور استفاده شود و در این حوزه از همه توانمندی ها استفاده می کنیم.
وی با تشکر از نهادهای امنیتی و قضایی در همکاری نزدیک با میراث فرهنگی خوزستان گفت: نهادهای امنیتی و قضایی در راستای مبارزه با تعرض های انجام شده به آثار تاریخی با اداره کل میراث فرهنگی خوزستان همکاری نزدیکی دارند که در این مجال از انها تشکر می کنم.
درویش امیری خاطر نشان کرد: استاندار سخت کوش و با تجربه خوزستان با دید بازف همکاری نزدیکی با میراث فرهنگی خوزستان داشته و دارد و از زحمات و اهتمام ویژه اییشان در توجه به مسائل پیرامون این حوزه تشکر می کنم.
وی تاکید کرد: مهندس افشین حیدری فرزند خوزستان و بسیار جوان و پویاست و دکتر خسرو نشان نیز در حوزه فرهنگ دارای سابقه طولانی است امیدواریم همکاری نزدیک این دو با هم به اعتلای میراث فرهنگی در استان منجر شود.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی در راستای انتخاب مدیر کل جدید میراث فرهنگی خوزستان حمایت خود را اعلام داشته اند و در این زمینه نیز از همکاری نزدیک آنها تشکر می کنم.
 

*پذیرش مسئولیت در حوزه میراث فرهنگی بسیار دشوار است
معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان نیز در این مراسم اظهار کرد: پذیرش مسئولیت در حوزه میراث فرهنگی کاری بسیار دشوار است، زیرا این حوزه وسیع و زیربنای بسیار مناسبی برای فعالیت دارد.
فرج اله خبیر تاکید کرد: میراث فرهنگی با حوزه هویت ارتباط مستقیم دارد، حوزه ای که همه داشته ها و ماندگارهای پیشینیان را باید حفاظت کند و کاری بسیار دشوار و مهم است.
وی افزود: خوزستان با بیش از هزاران کیلومتر ساحل رودخانه و 300 کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس از نظر گردشگری جایگاه بسیار ویژه ای دارد که باید به این حوزه توجه بسیار زیادی شود.
معاون استاندار خوزستان گفت: توقف گردشگران در خوزستان در حال حاضر حداکثر به دو روز می رسد و باید برای ارتقای وضعیت موجود و تامین زیرساخت ها در این حوزه تلاش بیشتری کرد.
 
*دستگاه های اجرایی میراث فرهنگی را تنها نگذارند
مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان اظهار کرد: دستگاه های اجرایی و نهادهای دولتی و خصوصی میراث فرهنگی را یاری کنند و در این حوزه نیازمند همکاری بین دستگاهی هستیم.
افشین حیدری خاطر نشان کرد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک نهاد تاثیرگذار در بخش توسعه و اقتصاد است و باید به این بخش توجه ویژه ای شود.
وی گفت: میراث فرهنگی در دوره گذشته مطلومیت بسیار زیادی داشت، ولی در حال حاضر میراث فرهنگی خوزستان از استانداردهای مورد نیاز برای حرکت در محور توسعه بهره مند است و در این باره همه باید به دکتر نشان برای پیشبرد اهدافش کمم کنیم.
وی با تشکر از استاندار محترم خوزستان گفت: در دوره مدیریتم در میراث فرهنگی خوزستان استاندار خوزستان، دکتر سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، انجمن های دوستدار میراث فرهنگی و.. همکاری بسیار زیادی با مجموعه میراث فرهنگی داشته اند که جا دارد از همه آنها تشکر کنم.
 
*خوزستان زادگاه من  پاره تن ایران است
مدیر کل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان اظهار کرد: خوزستان زادگاه من و پاره تن ایران بزرگ است و همانگونه که از نام این اداره کل پیداست بر پهنه ذخائر مادی و معنوی متعلق بر بشریت در استان مدیریت می کند.
خسرو نشان گفت: مسئولیت من در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان بار سنگین مسئولیتی است که امانت الهی به گستره تاریخ بشری را که محدود به ایران نیز نیست بر دوش می گذارد.
وی افزود: مسئولیتی به قامت تاریخ بشریت زیرا دلیلم برای این ادعا تاثیرگذاری است که آثار و هویت تاریخی خوزستان بر تمدن بشری گذاشته است و این مهم مسئولیت را سنگین تر می کند.
نشان تاکید کرد: آنچه در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نمای شگذاشته شده است تنها بخش اندکی از داشته های نهفته در این حوزه است و باید کوشید تا آنچه نمایش داده نشده که بخش عظیم نیز به شمار می آید را به ظهور رساند.
وی گفت: امیدوارم با نگاهی جدید به مسائل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بنگریم، مقوله هایی را که دیده نشده است و مغفول مانده را با دیدی جدید نمایان کنیم و در این حوزه حرف های جدیدی را برای گفتن به عرصه بیارویم.
مدیر کل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان افزود: معتقدم با به کارگیری اندیشه های مختلف و استفاده از همه داشته ها و تجارب در این حوزه می توان حرفی جدید و چشم اندازی نو را برای میراث فرهنگی خوزستان متصور شد.
نشان گفت: کارهای بزرگ در حوزه فرهنگ نیازمن ابزار است، باید ابزار در این حوزه فراهم باشد تا بتوان به تاثیرگذاری و انجام امور بزرگ امیدوار بود و در این بخش به همکاری میان حوزه ای و سایر دستگاه های دولتی و توجه استاندار خوزستان و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امیدوارم.
در پایان این مراسم با اهدای لوح سپاس و هدایایی از افشین حیدری به پاس دو سال تصدی سمت مدیرکلی میراث فرنگی خوزستان تقدیر و حکم انتصاب خسرو نشان نیز به وی تقدیم شد.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب