آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
چهار شنبه 16 دی 1394
کد خبر: 1479
تعداد بازدید: 3655

احیای سنت های فراموش شده نوروز به عنوان میراث ملی ایران

نشست مشترک جشن نوروز به منظور غبارروبی از فرهنگ ها وسنت های فراموش شده یا در دست فراموشی نوروز باستانی ایرانی و احیای دوباره سنت های نوروز با برگزاری نوروز بازارهادر برخی از استان های کشور عصر روز گذشته 15 دی ماه در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد.

احیای سنت های فراموش شده نوروز به عنوان میراث ملی ایران



















نشست مشترک جشن نوروز به منظور غبارروبی از فرهنگ ها وسنت های فراموش شده یا در دست فراموشی نوروز باستانی ایرانی و احیای دوباره سنت های نوروز با برگزاری نوروز بازارهادر برخی از استان های کشور عصر روز گذشته 15 دی ماه در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد.
به گزارش میراث آریا( chtn)؛ در این نشست سمیع الله حسینی مکارم معاون توسعه و مدیریت سازمان، حمید ضیایی پرور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی، یدالله پرمون رئیس رئیس مرکز میراث ناملموس سازمان، محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول، فرهاد نظری مدیر کل دفتر ثبت آثار معاونت میراث فرهنگی سازمان، نادر حسن زاده، میرشکرایی و مدیران کل 12 استان هدف و مدیران کل بعضی از استان های غیر هدف حضورداشتند و به بحث و تبادل نظر در زمینه مراسم نوروز پرداختند.
سمیع الله حسینی مکارم معاون توسعه و مدیریت سازمان نیز در این نشست مشترک با اشاره بر اهمیت نوروز گفت: اهمیت نوروز به عنوان میراث جهانی ایرانی بر هیچکس پوشیده نیست، نوروز باستانی برای ما بسیار اهمیت دارد و ما وظیفه داریم نسبت به احیای آن و همچنین آیین ها و سنت های مربوط به آن تلاش کنیم زیرا نوروز و آیین های آن میراث ملی همه ایرانیان است، نوروز جشنی نیست که ارتباطی با سایر آیین ها نداشته باشد، نوروز آمیخته ای از تمام نمادها، سنت ها و آیین ها ست که همه این مراسم ها را با هم به اشتراک می گذارد. متاسفانه برخی از این آیین ها به مرور زمان از یاد ها رفته و به بوته فراموشی سپرده شده است.در واقع مهمترین بخش نوروز میرا ث ناملموس ما را شامل می شود که ما موظف به حفظ آن هستیم.
وی در ارتباط با انتخاب چند استان به عنوان استان هدف در این طرح گفت: اینکه تنها 12 استان را برای برگزاری این مراسم ملی انتخاب کردیم ناشی از کار تحقیقاتی چند ماهه ای است که در راه شناسایی استان های هدف صورت گرفت. اما اگر استان دیگری نیز مایل به شرکت در این مراسم هستند می توانند موارد پیشنهادی خود را همراه با آیین هاو مراسم سنتی رایج در استان خود دراسرع وقت به دبیرخانه شورای سیاستگذاری و تصمیم گیری این همایش واقع در روابط عمومی ستاد مرکزی سازمان ارائه کنند تا مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی با اشاره به زمان برگزاری این مراسم گفت: زمان پیش بینی شده برای این مراسم همانگونه که اعلام شد نیمه دوم اسفند ماه از 24 تا 28 در نظر گرفته شده است. البته زمان دقیق این مراسم با توجه به همزمانی با ایام سوگواری فاطمیه متعاقبا اعلام می شود.
فرهاد نظری ازدیگر اعضای این کمیته با اشاره بر اهمیت نوروز در ایران گفت: اهمیت دادن به نوروز و آیین های آن به عنوان میراث جهانی و ایرانی برای همگی ما یک ضرورت است. حفظ آین های نوروز و شیوه های برگزاری این مراسم که از مهمترین بخش های میراث ناملموس ما است .
وی ادامه داد: این پرونده به عنوان بزرگترین پرونده و جشن مشترک بسیاری از کشورها و ملتها بعنوان بزرگترین پرونده دریونسکو نیز درج شده است و همه کشورهایی که در این پرونده اشتراک دارند معتقدند که و ما موظفیم که علاوه بر نوروز آیین های مرتبط با آن را نیز حفظ کنیم.
گفتنی است، در ادامه این نشست مدیران کل استان های هدف و برخی مدیران کل استان های غیر هدف به بیان دیدگاه ها و نظریات خود پرداختند و در مواردی نیز سوالاتی را در زمینه این مراسم و شرایط آن طرح کردند.
همچنین، در این نشست که به منظور احیای دوباره سنت های فراموش شده نوروزی در کشور برگزار شد؛ مقرر شد تامدیران کل حوزه استان ها هریک در استان خود و شهرهای تابعه آن در قالب تشکیل " نوروز بازارهایی" با همکاری گروه های مردم نهاد و امکانات و بودجه معمول استان ها اقدام به زنده کردن ، تجلی و احیای دوباره این گونه سنت ها کنند.




{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب