آخرین به روز رسانی: جمعه 31 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 31 فروردین 1403
شنبه 30 مرداد 1395
کد خبر: 1819
تعداد بازدید: 1675

مرمت 71 سکه مفرغی تاریخی مربوط به دوران الیمایی در خرمشهر

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر گفت: 71 سکه مفرغی تاریخی مربوط به دوران الیمایی با قدمت دو هزار و 200 سال در خرمشهر مرمت شد.
مرمت 71 سکه مفرغی تاریخی مربوط به دوران الیمایی در خرمشهر










رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر گفت: 71 سکه مفرغی تاریخی مربوط به دوران الیمایی با قدمت دو هزار و 200 سال در خرمشهر مرمت شد.به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، سجاد پاک گوهر اظهارکرد: سکه های الیمایی در شهرستان اندیکا در شمال شرق خوزستان کشف شده بود که تعدادی از این سکه ها با هماهنگی میان پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر، به خرمشهر انتقال داده شد و پس از بررسی و آزمایشات اولیه، مشخص شد که در اثر خوردگی شدید در سطح سکه ها، نقوش قابل شناسایی نیستند.
وی افزود: با انتخاب روش مرمت مناسب برای سکه که تلفیقی از روش میکانیکی و شیمیایی بود، اقدامات مرمت مورد نیاز انجام شد.
پاک گوهر مدت زمان مرمت این سکه ها را سه ماه اعلام کرد و گفت: پاکسازی خوردگی ها و رسوبات، خارج کردن کلریدها (عامل اصلی خوردگی موجود در فلزات)، نمایان کردن نقوش سکه ها برای انجام مطالعات تاریخ نگاری، تثبیت وضعیت خوردگی فلز، ایجاد تمهیدات در کنترل شرایط محیطی آسیب رسان از اهداف مهم در مرمت سکه ها است.
وی افزود: الیمایی ها از بازماندگان حکومت ایلامی در دوران اشکانی بودند که جزو حکومت های محلی در منطقه زاگرس به شمار می روند به مدت 371 سال ( از سال 147 پیش از میلاد تا 244 پس از میلاد) در آن نواحی حکومت کردند.
آثار تاریخی در طول هزاران سال به دلیل مدفون بودن در زیر خاک دچار فرسایش شده که این فرسایش در بعضی از آثار پس از مدتی کند، و در مواردی متوقف شده است بدین جهت که اشیا با محیط خود به تعادل رسیده اند.
هنگامی که اشیا در اثر کاوش باستان شناسی و با هر دلیل دیگری از خاک خارج شوند این تعادل از بین رفته و مجدد روند فرسایش آغاز می شود که بسته به حساسیت اشیا این تخریب تا از بین رفتن کامل شی می تواند ادامه داشته باشد.
فلزات از آن دسته آثاری هستند که وقتی از خاک خارج شوند تحت تاثیر شرایط محیطی جدید، روند خوردگی مجدد در آنها آغاز گذشته و در صورتی که اقدامات مرمتی و حفاظتی انجام نگردد ممکن است دچار آسیب دیدگی جدید شود به همین دلیل نیاز است اقدامات حفاظت و مرمتی بر روی این آثار صورت بپذیرد.

 


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب