آخرین به روز رسانی: جمعه 31 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 31 فروردین 1403
شنبه 08 اردیبهشت 1397
کد خبر: 2553
تعداد بازدید: 697

ایزدی در اولین نمایشگاه کارآفرینی و اشتغال خوزستان:

بستر مناسب عرضه و تقاضا در حوزه صنایع دستی ایجاد شود

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان به همراه مدیرکل امور پایگاه‎های سازمان میراث فرهنگی کشور و مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی از نخستین نمایشگاه کارآفرینی و اشتغال خوزستان و غرفه اداره‎کل میراث فرهنگی استان بازدید کرد.

ایزدی در اولین نمایشگاه کارآفرینی و اشتغال خوزستان:

بستر مناسب عرضه و تقاضا در حوزه صنایع دستی ایجاد شود

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان به همراه مدیرکل امور پایگاه‎های سازمان میراث فرهنگی کشور و مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی از نخستین نمایشگاه کارآفرینی و اشتغال خوزستان و غرفه اداره‎کل میراث فرهنگی استان بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، علیرضا ایزدی در حاشیه بازدید از اولین نمایشگاه کارآفرینی و اشتغال اظهار داشت: موضوع گردشگری به معنای عام به عنوان صادرات نامرئی شناخته می‎شود و از طرفی به عنوان یک صنعت سبز با محوریت محیط زیست که آلایندگی آن بسیار کم است درنظر گرفته می‏شود.

او در ادامه با اشاره به این‎که بخش عمده‎ای از توسعه پایدار صنعت گردشگری، به صنایع دستی، تولیدات و گردش مالی این حوزه بازمیگردد، این صنعت را جزو سه صنعت برتر دنیا دانست و تصریح کرد: گردشگری، میزان فابل توجهی از اشتغال را به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است؛ کما این‎که کشورهای موفقی در سطح دنیا وجود دارند که با برنامه‎ریزی و استفاده از مدل‎ها و تکنیکهای روز توانسته‎اند اتفاقات خوبی را در این حوزه رقم بزنند.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان افزود: پیشینه تاریخی و فرهنگی کشور ما ایجاب می‎کند که با نظمدهی مناسب به شیوه‎های تبلیغاتی و بهره‎گیری از قابلیت‎های حوزه گردشگری بتوانیم توسعه مناسبی را برای این حوزه رقم بزنیم.

 

وی صنایع دستی و گردشگری را دارای ارتباط نزدیگی با یکدیگر دانست و گفت: صنایع دستی، نقش بسزایی را در حوزه توسعه ایفا می‎کند که این قطعاً در حوزه اشتغال نیز تأثیرات بسیار مثبتی دارد.

ایزدی بیان کرد: صنایع دستی با کمترین میزان سرمایه‎گذاری، اشتغال پایدار ایجاد می‎کند به نحوی که سایر صنایع در این زمینه توان رقابت با صنایع دستی را ندارند؛ باوجود این، ضعف عمده ما عدم وجود سازوکار مناسب برای معرفی توان‎ها به ویژه تنوع ارزشمند در حوزه تولیدات صنایع دستی است .

او گفت: باید تلاش کرد تا با بهره‎گیری از برندسازی مناسب، بستر مناسب عرضه و تقاضا را با نگرش توسعه پایدار در حوزه صنایع دستی ایجاد کنیم تا در آینده بخش عمده‎ای از این صنایع به عنوان کالای مورد نیاز وارد سبد خانوار شود.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با بیان این‎که تولیداتی مانند فرش که یکی از تولیدات عمده حوزه هنری صنایع دستی کشورمان است، وارد عرصه زندگی افراد شده است افزود: باوجود این، به دلیل آن‎که نوع تغییر با نگاه سلیقهمحور مشتری در حوزه تقاضا برنامهریزی  نشده است، تولیداتی مانند سفال و حصیربافی هنوز به عنوان تجاری‎سازی خود دسترسی پیدا نکرده‎ و به توسعه کامل نرسیده است.

او در این خصوص تأکید کرد: صنایع دستی خوزستان و به معنای عام، این قابلیت را دارد که تحولی بنیادین را در حوزه اشتغال و توسعه اقتصادی رقم بزند.

ایزدی با اشاره به حضور اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در اولین نمایشگاه کار آفرینی و اشتغال خوزستان گفت: بخش نمایشگاهی می‎تواند تضمین‎کننده معرفی دراین حوزه باشد و می‎تواند نقش موثری در این خصوص ایفا کند.

او با تأکید بر تداوم برگزاری چنین نمایشگاه‎هایی اظهار امیدواری کرد: با حمایت استاندار خوزستان بتوان در حوزه‎های منطقه‎ای، بین‎المللی و ملی بتوانیم قابلیت‎های استان را معرفی کنیم چراکه هر چقدر عرضه و تقاضا تقویت شود روز به روز کیفیت‎بخشی محصولات ما بیشتر می‎شود و بازار مناسب‌تری ایجاد می‎شود و به هدف نهایی که همانا توسعه اشتغال و تولید ثروت برای خانوارها است خواهیم رسید.

 

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان درخصوص فعال شدن کارگاه‎های آموزشی در سطح استان در راستای احیای برخی صنایع دستی و ایجاد اشتغال توسط این کارگاه‎ها عنوان کرد: از آن‎جا که فضای عرضه در استان وجود نداشته است، به مرور دچار فراموشی و نسیان در خیلی از صنایع دستی شده‎ایم اما این بدان معنا نیست که مردم این صنایع دستی را دوست ندارند.

او افزود: یکی از اصلی‎ترین وظایف ما به عنوان متولیان صنایع دستی این است که بتوانیم با محوریت آموزش، این صنعت را هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی، افزایش دهیم. پرواضح است هر قدر بتوانیم کمیت را تقویت کنیم، عرضه و تقاضا نیز تقویت خواهد شد و بخشی از فراموش‎شده‎ها احیا می‎شوند.

 

ایزدی در پایان خاطرنشان کرد: این‎ها مواریث ارزشمند سرزمین ما هستند که این قابلیت را دارند که کمک‎کننده و هویت‎بخش برای نسل امروز در راستای توسعه پایدار کشور باشند.

گفتنی است؛ نمایشگاه اشتغال و کارآفرینی خوزستان که با هدف معرفی بسترهای ایجادشده برای سرمایهگذاری و دستاوردهای ایجاد اشتغال با حضور غرفههای مختلف کارآفرین از سوم اردیهشت‎ماه در محل دائمی نمایشگاه بین‎المللی اهواز آغاز شد، پنج‎شنبه شب (ششم اردیبهشت) به کار خود پایان داد. در این نمایشگاه ادارهکل میراث فرهنگی خوزستان با هدف معرفی دستاوردهای این اداره و بسترهای ایجادشده برای سرمایهگذاری در سه بخش، شامل صنایع دستی، سرمایهگذاری و گردشگری در نمایشگاه حاضر بود و در مراسم اختتام نیز طی مراسمی از سوی برگزارکنندگان به عنوان غرفه برتر نخستین نمایشگاه کارآفرینی و استغال خوزستان معرفی شد.



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب