آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 9 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 9 فروردین 1403
gear-wheel
سه شنبه 06 فروردین 1398
کد خبر: 2988
تعداد بازدید: 609

‍ ثبت 36‎هزار بازدیدکننده از محوطه میراث جهانی شوش در چهار روز نخست سال

مدیر پایگاه میراث جهانی شوش از ثبت رکوردی جالب در تعداد بازدیدکنندگان از محوطه تاریخی این پایگاه خبر داد و گفت: تنها در چهارمین روز از نوروز 98 حدود 13‎هزار قطعه بلیط توسط بازدیدکنندگان از محوطه خریداری شد که در نوع خود بی‎سابقه است.
 
 
مدیر پایگاه میراث جهانی شوش از 
 
به گزارش روابط عمومی و امور بین‎الملل اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، بیژن حیدری‎زاده امروز سه‎شنبه ششم فروردین‎ماه 97 با تبریک فرا رسید نوروز 98 اظهار داشت: در سال‌های گذشته شوش یکی از مقصدهای گردشگری در کشور بوده و امسال نیز همچنان این آمادگی را دارد که پذیرای گردشگران مختلف از اقصی نقاط کشور باشد.
 
او افزود: برنامه‎ریزی این پایگاه در سال جاری تداوم برنامه‌های سال‌های گذشته با قید ارتقاء دادن کیفیت و کمیت آن‎ها است.
 
مدیر پایگاه میراث جهانی شوش تصریح کرد: خوشبختانه به لحاظ آب و هوایی امسال خوزستان و شوش شرایط خوبی را پشت سر گذاشته‎اند و بر همین اساس نیز پیش‎بینی می‌شود بازدیدکنندگان پایگاه بیشتر از سال‌های قبل باشد.
 
وی عنوان کرد: در روز چهارم فروردین‎ تعداد بازدیدکنندگان از محوطه کاخ آپادانا، موزه و قلعه شوش بر مبنای فروش بلیط به تنهایی حدود 13 هزار نفر بازدیدکننده بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری داشته و در بی‎سابقه بوده است.
 
حیدری‎زاده ادامه داد: در مجموع در بازه زمانی از یکم تا چهارم فروردین‎ماه حدود 36 هزار بازدیدکننده از موزه و همچنین محوطه قلعه و کاخ آپادانا داشتیم ولی طبیعتاً تعداد بازدیدکنندگان از شهرستان شوش خیلی بیشتر از این است چراکه که بسیاری از گردشگران ورودی به شهرستان از مناطق مذهبی شهرستان همانند یادمان‎ شهدا و مناطق جنگی بازدید می‎کنند و وارد محوطه پایگاه نمی‎شوند و از این‎رو رقم چشمگیر گفته شده تنها به منحصر به محوطه پایگاه میراث جهانی شوش (موزه، قلعه و کاخ آپادانا) بود.
 
او با اشاره به دغدغه مسئولان میراث فرهنگی شوش برای میزبانی به نحو احسن از بازدیدکنندگان بیان کرد: از چندین ماه قبل برنامه‎ریزی داشتیم که در حد توان و بضاعت خود زیرساخت‌ها را تقویت و خدمات مطلوب برای حضور بازدیدکنندگان ارائه دهیم.
 
مدیر پایگاه میراث جهانی شوش اضافه کرد: با همکاری اداره‎کل میراث فرهنگی استان و معاونت گردشگری این اداره‎کل، اعضای شورای شهر و شهرداری تعدادی بروشور تهیه شده و سعی کردیم از اسپانسرهای شخصی و افراد علاقمند به همکاری در زمینه معرفی شهر شوش بهره‎مند شویم که با جلب این حمایت تعداد چاپ بروشورها را تا حد میزان بازدیدکنندگان افزایش دادیم.
 
وی یادآور شد: همچنین با وجود نیروهای آموزش‎دیده، با تجربه و کاردان از چند ماه قبل نسبت به برگزاری جلسات هماهنگی متعدد اقدام و با آموزش‌های جدید دانسته‌های آن‎ها را بروز کردیم.
 
حیدری‎زاده با اشاره به انتظار بالای مردم در حد شهر جهانی با توجه به ثبت جهانی محوطه شوش گفت: باید استاندارهای خود را در سطح جهانی تعیین و با به‌روز رسانی داشته‌های خود نسبت به خدمات رسانی اقدام کنیم.
 
او اظهار کرد: موزه شوش با فعالیت حداقل ۵۲ ساله‎اش یک موزه منطقه‌ای در نوع خودش است و طبیعتاً هنگام ساخت مطابق با نیازهای آن زمان طراحی شده که امروزه نیز از همان فضا استفاده می‌کنیم.
 
مدیر پایگاه میراث جهانی شوش افزود: چند ماه قبل از نوروز چیدمان تعدادی از سالن‌ها را تغییر و همچنین استندها و اتیکت‌های مناسبی را برای اشیای موجود در موزه تهیه کردیم.
 
وی بیان کرد: تعدادی از اشیای شاخص و خوبی که در فضای باز و شرایط مناسبی قرار نداشتند و امکان از بین رفتن آن‎ها بود را در موزه جانمایی کردیم.
 
حیدری‎زاده خبر داد: تا قبل از عید نوروز دست کم ۲۰ قطعه شیء را در موزه جانمایی کردیم و باز هم حداقل ۲۰ قطعه دیگر را که مربوط به دوران مختلف خصوصاً اسلامی است را وارد موزه خواهیم کرد.
 
او با اشاره به افزایش سطح کمی و کیفی آثار به نمایش گذاشته شده در موزه عنوان کرد: خوشبختانه این اشیایی که وارد موزه شدند علاوه بر قرار گرفتن در شرایط استاندارد و بهینه باعث خشنودی و رضایتمندی بازدیدکنندگان موزه نیز شده است.
 
مدیر پایگاه میراث جهانی شوش بیان کرد: سال گذشته حدود سه میلیون نفر بازدیدکننده از شهرستان شوش داشتیم که پیش‎بینی شده امسال به چهار میلیون نفر افزایش پیدا کند.
 
وی اضافه کرد: سال ۹۷ در تعطیلات دهه فجر نیز شش‎هزار بازدیدکننده از شهرستان شوش داشتیم.
 
حیدری‎زاده در پایان تأکید کرد: با این میزان بازدید، امسال شهرستان شوش اگر رتبه اول کشور را به لحاظ بازدید گردشگران کسب نکند، قطعاً هم‎تراز با رتبه اول پیش خواهد آمد.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب