آخرین به روز رسانی: سه شنبه 28 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: سه شنبه 28 فروردین 1403
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد خبر: 3232
تعداد بازدید: 547

صدور مجوز برای موزه‎ های «بنزین‎ خانه» و «کارآموزان» در آبادان

با اقدام مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت‎نفت، مجوز فعالیت رسمی موزه‎های بنزین‎خانه و کارآموزان در آبادان به عنوان موزه‎های غیروابسته به وزارت میراث فرهنگی، توسط اداره‎کل موزه‎ها و اموال منقول فرهنگی ـ تاریخی کشور صادر شد.
 
به گزارش روابط عمومی و امور بین‎الملل اداره‎ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، مسئول موزه‎ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی این اداره ‎کل در توضیح ماهیت موزه‎های غیروابسته به وزارت میراث فرهنگی عنوان کرد: موزه‎های غیر وابسته، به آن دسته موزه‎هایی اطلاق می‎شود که نهادهای دیگر براساس وظایف ذاتی و به منظور ترویج فعالیت‎ها و خدمات خود تأسیس می‎کنند.
 
 
 
سیدمحمد ابراهیمی بیان کرد: اگرچه این موزه‎ها وابسته به وزارت میراث فرهنگی نیستند اما نهادهای مؤسس باید به صورت قانونی مجوز تأسیس موزه‎های خود را از اداره‎کل موزه‎ها و اموال منقول فرهنگی ـ تاریخی تحت عنوان موزه‎های غیر وابسته دریافت کنند. 
 
 
 
او ادامه داد: بر همین اساس، پرونده موزه‎های "بنزین‎خانه" و "کارآموزان" در آبادان توسط کارشناسان واحد موزه اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان تکمیل و به تهران فرستاده شد و در سال 1398،مجوز این دو موزه به صورت رسمی به عنوان اولین موزه‎های غیروابسته استان اعطاء شد و این موزه‎ها از این پس تحت نظارت اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
 
 
 
مسئول موزه‎ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به تجهیزات موجود در موزه بنزین‎خانه آبادان گفت: تجهیزات سوخت‎رسانی و گرمایشی، انواع دستگاه‎های پمپ‎بنزین همراه با تاریخچه استفاده از این دستگاه‌ها در كشور، خودروهای قدیمی سوخت‎رسان، پمپ‌بنزین و خودروهای قدیمی در حال سوخت‎گیری، فضای شعبه‌های قدیمی نفت، مخازن قدیمی پرچی، مجموعه تانكرهای سوخت‌رسان و اسناد تاریخی مربوط به توزیع فرآورده‌های نفتی از جمله اشیائی هستند که در این موزه به نمایش درآمده‎اند.
 
 
 
وی درخصوص موزه کارآموزان نیز تصریح کرد: این موزه شامل بخش‌های گوناگون از جمله اتاق‌های پنج‎گانه‌ای است كه پیش از این به واحد اداری آموزشگاه حرفه‌ای اختصاص داشت و اکنون مجموعه‌ای را تشكيل می‎‌دهد كه داستان موزه را روایت می‎‌كند.
 
 
 
ابراهیمی افزود: در محوطه موزه کارآموزان، عناصر نمایشی و خدماتی گوناگونی مانند دیگ بخار، بقایای ماكت پالایشگاه، مجموعه شيرهای صنعتی، استند دوچرخه‌های قدیمی، استند بشكه‌ها، اتوبوس نقاشی و زمين بازی كودكان قرار دارد .
 
 
 
او اضافه کرد: باتوجه به ماهیت این موزه که زمانی آموزشگاه بوده، جنبه آموزشی این موزه بیشتر مدنظر قرار گرفته است و  بازدیدکننده ضمن تماشای کارگاه‌ها و دستگاه‌ها، با اصول و نحوه کار آن‎ها آشنا می‌شود.
 
 
 
مسئول موزه‎ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با بیان این‎که این موزه‌ها می‎توانند به عنوان یکی از ظرفیت‌های گردشگری صنعتی استان، در برنامه‌‎ریزی‌ها و تبلیغات گردشگری مورد توجه قرار گیرند یادآور شد: نهادهای دیگر هم باتوجه به وظایف ذاتی خود می‎توانند با انجام روال قانونی نسبت به تأسیس موزه‎های تخصصی و گرفتن مجوز آن‎ها از وزارت میراث فرهنگی اقدام لازم را به عمل آورند و در این راستا ما نیز در اداره‎کل استان آمادگی ارائه مشاوره فنی در این خصوص را داریم.
 
 


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب