آخرین به روز رسانی: سه شنبه 28 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: سه شنبه 28 فروردین 1403
دوشنبه 06 آبان 1398
کد خبر: 3329
تعداد بازدید: 716

عاطفه رشنویی

معرفی، بهترین ابزار برای زنده نگه داشتن روح مکان تاریخی

چهل سال از ثبت اثر جهانی چغازنبیل گذشت؛ به مناسبت این روز و ورود به چهل‎ویکمین سال از ثبت جهانی شهر باستانی چغازنبیل، مدیر این پایگاه میراث جهانی یادداشتی را تنظیم کرده که در ادامه می‎خوانید.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‎الملل اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‎تپه در این یادداشت آورده است: «سازمان جهانی یونسکو با هدف بررسی ارزش‎گذاری ثروت‎های فرهنگی واجد شرایط جهانی، ارزش‎های مختلف آثار را مورد بررسی قرار می‎دهد و آثاری که ارزش‎های نهفته در آن‎ها در تکامل بشر در طول تاریخ تاثیرگذار بوده است را مهم می‎شمارد.
 
 از این‎رو، شهر ایلامی دوراونتاش در پیرامون معبد و زیگورات به عنوان شهر مقدس ایلامی، در نخستین حضور ایران در نشست ثبت میراث جهانی یونسکو به همت دکتر شهریار عدل، باستان‎شناس سرشناس ایرانی با شماره 113 در تاریخ چهارم آبان 1358 (26 اکتبر 1979 میلادی) به ثبت رسید. معیارهایی که شهر مقدس ایلامی را واجد ارزش ثبت جهانی کرده‎اند، از قرار زیر هستند:
 
معيار سه: چغازنبيل (دوراونتاش يا شهر اونتاش) گواهی بی‎همتا و استثنايی از سنت فرهنگی، آئينی و مرجعی است برای شناخت اعتقادات تمدن ایلام به عنوان يکی از اقوام بومی منطقه و ايران که در حال حاضر از ميان رفته است.
 
معيار چهار: چغازنبيل (دوراونتاش يا شهر اونتاش) نمونه‌‎ای است برجسته و منحصربه فرد از شهری مربوط به تمدن ايلام که از پيش طراحی شده است؛ طراحی خاص و متمايز بنای ذيقورات، صحن‌ها، معابد، حصارها، کاخ‌ها و ديگر بناهای شاخص به لحاظ طرح معماری، سازه و تکنولوژی ساخت در دوره ايلام در ايران و منطقه بين‌النهرين همتا ندارد.
 
هم‎اکنون چهل سال از ثبت این اثر جهانی می‎گذرد و باتوجه به اهمیت آن در عرصه ملی و بین المللی، حمایت  و مدیریت این میراث جهانی به منظور مطالعه و تفسیر درست به نفع حال و آینده نسل‎ها است.»
 
 
"عاطفه رشنویی"
مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‎تپه


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب