آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 10 فروردین 1403
شنبه 10 اسفند 1398
کد خبر: 3534
تعداد بازدید: 883

ورودی پل‌بند شادروان شوشتر ساماندهی شد

مدیر پایگاه میراث جهانی شوشتر از ساماندهی ورودی پل‌بند شادروان این پایگاه خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، محمدرضا بهادری امروز شنبه 10 اسفندماه 98 با اعلام این خبر گفت: «پل‌بند شادروان که یکی از مهمترین آثار حلقه آبی شوشتر است، به دلیل نقش و عملکرد آن از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»
 
او تصریح کرد: «به دلیل شرایط قرارگیری و نوع دسترسی به این سازه، متأسفانه با معضل تخلیه نخاله در عرصه و مجاورت این اثر مواجه بودیم که برای رفع این مشکل و بر اساس طرح ساماندهی آثار حلقه آبی شوشتر، پایگاه سازه‌های آبی تاریخی بر آن شد که طرح ساماندهی ورودی پل‌بند شادروان را اجرا کند.»
 
مدیر پایگاه میراث جهانی شوشتر افزود: «در این راستا، طرح مورد نظر با استفاده از مصالح بوم‌آورد منطقه و براساس طرحی زمینه‌گرا اجرا شد».
 
او خاطرنشان کرد: «طرح ساماندهی پل‌بند شادروان دارای دو مرحله بوده که در این بخش، یک فاز از این طرح اجرا شده است.»
 
پل‌بند شادُروان یا همان بندقیصر از بناهای باارزش به‌جامانده از حکومت ساسانیان است و نقش مهمی را در مجموعه باشکوه سازه‌های آبی شوشتر ایفا می‌کند. گفته‌شده شاپور اول، دومین پادشاه ساسانی، دستور ساخت این پل‌بند را داد و پس از شکست رومی‌ها، امپراطورشان والریانوس را دستگیر و به ساخت بند شادروان مجبور کرد.
 
بندقیصر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. در سال ۲۰۰۹ نیز این پل‌بند به همراه ۱۵ اثر تاریخی آبی دیگر شوشتر به صورت یکجا در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (۵ تیرماه ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا، با احراز معیارهای ۱، ۲ و ۵ با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.
 


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب