آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 9 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 9 فروردین 1403
چهار شنبه 21 اسفند 1398
کد خبر: 3566
تعداد بازدید: 379

رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت:

تردد درون‌ و بیرون شهری به حداقل برسد/ نوروز فرصتی برای پیروزی بر کرونا

رئیس‌جمهوری با یادآوری اینکه در موضوع مبارزه با کرونا تمام دولت و مسئولان درگیر هستند و تلاش می‌کنند، گفت: «زنجیره شیوع ویروس کرونا را باید قطع کنیم و تردد چه درون استان‌ها و بین استان‌ها به حداقل برسد.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از ایرنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی امروز چهارشنبه 21 اسفند 98 در جلسه هیئت دولت افزود: «امسال در روزهای پایانی سال، مردم با مسائل و مشکلات جدیدی مواجه هستند که این مشکلات تقریباً در دهه‌های اخیر در تاریخ کشور و بسیاری از کشورها بی‌سابقه بوده است. مسئله ویروس کرونا تقریباً اختصاص به کشور و منطقه‌ای ندارد و اکثر کشورهای جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند.»

او با بیان اینکه این ویروس در سبک زندگی، اقتصاد، رفت‌وآمد و مشاغل بسیاری از مردم تأثیر گذاشته است، گفت: «این ویروس به‌نوعی به مسافرت و تردد تأثیر دارد و فشارهای فراوانی به اقتصاد جامعه وارد کرده است. بنابراین این موضوع را باید جدی بگیریم.»

رئیس‌جمهوری گفت: «از مردم می‌خواهم که این مسئله را جدی بگیریم. به این ویروس به‌سادگی نگاه نکنیم و برای سلامت و خانواده خطرناک در نظر بگیریم. گرچه از لحاظ علمی و پزشکی این ویروس خیلی خطرناک‌تر از ویروس‌های شبیه آنفولانزا نیست اما به دلیل مسئله واگیری سریع و شیوع این بیماری جایگاه خاص خود را پیدا کرده است و به همین دلیل در همه کشورهای دنیا تأثیر گذاشته است.»

ضرورت کاهش تردد

او بابیان این‌که تردد نکردن مسئله مهمی برای مبارزه با شیوع کرونا است، افزود: «برخی فکر می‌کنند تردد به معنی سفر از تهران به شهر دیگری است، ولی اگر از شمال تهران به جنوب و مناطق دیگر تهران رفتند به معنی تردد نیست و اشکال ندارد و داخل تهران است.»

روحانی افزود: «وقتی اعلام می‌شود تردد مضر است سفر درون‌شهری هم همان اثر را در شیوع بیماری را دارد و تفاوتی نمی‌کند، برخی فکر می‌کنند سفر داخل استان با بیرون استان تفاوتی ندارد. سفر چه از استان به استان دیگر و حتی درون استان بین شهرهای داخل استان و بین شهرستان‌ها و روستاها چه از بخشی به بخش دیگر توصیه این است که حتی‌الامکان ترددها باید به حداقل ممکن کاهش یابد. مگر این‌که تردد ضروری وجود داشته باشد.»

او افزود: «اینکه در برابر بیماری کرونا چه باید بکنیم و چه اقداماتی انجام دهیم، تقریباً به یک نسخه واحدی رسیده‌ایم و بر آن تاکید داریم.»

رئیس‌جمهوری، یکی از این موارد را برداشت زنجیره شیوع کرونا عنوان و تصریح کرد: «این زنجیره شیوع از یک فرد شروع می‌شود و فرد وارد جمعی می‌شود و آن جمع را آلوده می‌کند و آن جمع هم به جمع دیگری می‌رود و آنان دچار مشکل می‌شوند. این زنجیره‌ای است که از نقطه‌ای شروع می‌شود و از نقاط بین‌شهری و حتی بین کشورها هم عبور کند.»

او تأکید کرد: «پس اولین مسئله قطع این زنجیره است و اما چگونه زنجیره را قطع کنیم مهم‌ترین مسئله ضدعفونی است، اگر دست‌ها را خوب بشوییم و ضدعفونی کنیم زنجیره از اینجا قطع می‌شود و از دست ما به دست دیگری نمی‌رود و این برای قطع زنجیره تأثیرگذار است.»

نوروز را برای پیروزی بر کرونا قرار دهیم

روحانی به فرارسیدن نوروز اشاره کرد و گفت: «طبق تقویم رسمی کشور و هم آغاز سال جدید و فصل است و هم تعطیلات است، برخی پیشنهاد کرده‌اند که دولت تعطیلات نوروزی را حذف کند و این تعطیلات را به زمان دیگر ببرد که بیماری کرونا وجود ندارد. این کار عملی و شدنی نیست. ایام عید مردم اعتقاداتی دارند و نکاتی دارند. باید مراسم را امسال به‌خوبی مدیریت کنند و در اجتماعات شرکت نکنند.»

او اضافه کرد: «در اماکن متبرکه که مردم به‌حق اعتقاد دارند اما زیارت هر امامی را نیز از راه دور می‌توانیم انجام دهیم و اگر خلوص و توجه باشد آن امام بزرگوار هم آن را قبول می‌کند و همان ثواب و اجر را در این شرایط خواهد داشت و جایگزین بشود و فاصله زمانی و مکانی در ارتباط با آن امام تأثیری ندارد، آن‌ها کلام ما را می‌شنوند و اجابت می‌کنند.»

رئیس‌جمهوری افزود: «همه باید در ایام نوروز اصول بهداشتی ابلاغی را مراعات کنیم و نوروز را برای فرصت شیوع بیشتر کرونا قرار ندهیم و این باید اصل شود که نوروز برای پیروزی در برابر بیماری کرونا شود و اگر می‌خواهیم هدیه و رفت‌وآمدی انجام بدهیم، می‌توانیم غیرحضوری با تماس تلفنی و در فضای مجازی انجام دهیم.»

تمام دولت درگیر مبارزه با کروناست

او ادامه داد: «بعضی‌ها فکر می‌کنند که در مبارزه با کرونا یک وزارتخانه به نام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درگیر است و گلایه می‌کنند که کل کشور و همه وزیران و مسئولین باید بیایند.»

روحانی گفت: «در این ستاد تمام دولت درگیر هستند. بخشی از دولت تلاش می‌کنند که زندگی عادی مردم بگذرد. زندگی عادی مردم یعنی برق، آب، گاز، بنزین و مسائل مالی و پولی و کالای اساسی باشد.»

اپلیکیشن‌های مربوط به حمل‌ونقل فعال نیست

او افزود: «وزیر راه و شهرسازی برای تردد جاده‌ای به‌ویژه تردد بین ایران و کشورهای همسایه، تردد در پروازها و قطارها مسئولیت سنگینی بر دوش دارد. بازهم به ایشان تأکید می‌کنم اپلیکیشن‌های موجود در این زمینه فعال نیست و من یک‌بار هم تلفنی به ایشان گفتم، قطار جا دارد ، هواپیما جا دارد، اما در فضای مجازی اجازه (خرید بلیت) نمی‌دهد، بررسی کنید که اشکال کار کجاست و آن را رفع کنید؛ مشکل ترددهای ضروری که مردم می‌خواهند انجام دهند برطرف شود؛ اگر هم تردد لازم نیست انجام نگیرد.»

مردم همکاری نکنند دیرتر به نتیجه می‌رسیم

رئیس‌جمهوری در هیئت دولت گفت: «نکته آخر اینکه مسئله مبارزه با کرونا دو بخش و بال دارد؛ یک بال آن اقداماتی است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دولت و همکاران ما در دولت انجام می‌دهند و یک بخش هم به همکاری مردم مربوط می‌شود. از همه مردم می‌خواهم برای مبارزه با کرونا با ما همکاری کنند چون اگر مردم همکاری نکند دیرتر به نتیجه می‌رسیم اما با همکاری آنان زودتر به نتیجه دست خواهیم یافت.

او با اشاره به صحبت‌ها و بحث‌های امروز در هیئت دولت گفت: «در نشست امروز یکی می‌گوید راه این شهر را ببندیم دیگری می‌گفت راه شهر دیگری باید بسته شود. یکی هم گفت یک‌راه شهر بزرگ را ببندیم و هرکسی در این زمینه اظهارنظر کرد و کاملاً راجع به آن بحث کردیم اما اتفاق‌نظر همه این است اگر راه‌ها بسته شود در بعضی چیزهایی که گفته می‌شود، مشکل دیگری می‌آفریند. ممکن است بستن راه از یک منظر خوب باشد اما چهار جای دیگر مشکل ایجاد می‌کند.»

روحانی اضافه کرد: «قرار شد طبق اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا افراد از حیث سلامت چک شوند و اگر مشکلی دارند آنان را به مراکز درمانی ببرند و در صورت مخالفتشان، به همان‌جایی که از آنجا آمده‌اند، برگردند. البته این کار در ورودی‌ها انجام نخواهد شد که فرد مثلاً هزار کیلومتر از تهران دور شد و آنجا از او تست گرفته شود بلکه هر روزی که ستاد ملی اعلام کرد در خروجی‌ها تب سنجی انجام می‌شود و ازلحاظ تب سنجی افرادی که سالم هستند به راه خود ادامه می‌دهند.»

روزهای سخت می‌گذرد

او خاطرنشان کرد: «اما درعین‌حال بازهم تردد را به حداقل می‌رسانیم و در خانه می‌مانیم، امن‌ترین مکان ما خانه خودمان است و آنجا می‌توانیم سلامت خود و خانواده خود را بیشتر حفظ کنیم.»

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه روزهای سختی را پشت سر می‌گذاریم، گفت: «با وجود پیش رو داشتن بهار، زمستان سردی داریم اما این روزهای سخت می‌گذرد و بازهم در کنار هم خواهیم بود؛ بازهم شرایط پیش می‌آید به اماکن متبرکه خواهیم رفت و در آنجا راز و نیاز خواهیم کرد.»



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب