آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 7 اردیبهشت 1403
دوشنبه 22 اردیبهشت 1399
کد خبر: 3657
تعداد بازدید: 423

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی:

روابط‌عمومی باید در تصمیم‌سازی عرصه‌های مختلف وزارتخانه نقش‌آفرینی کند/ در ساختار جدید وزارتخانه توجه ویژه‌ای به روابط‌عمومی داریم

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت:‌ «در بحث ساختار جدید وزارتخانه و شرح وظایف، توجه ویژه‌ای به بحث روابط‌عمومی داریم، جایگاه روابط‌عمومی به‌عنوان جایگاه جریان ساز باید مناسب و قابل‌توجه باشد.»

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، محمد خیاطیان امروز دوشنبه 22 اردیبهشت 99 در گردهمایی آن‌لاین مدیران کل استان‌ها به همراه مدیران روابط‌عمومی و اعضای ستاد فضای مجازی استان‌ها که با حضور علیرضا بای رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت و معاونان و مدیران این مرکز در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، گفت: «بعد از حضور دکتر علیرضا بای در این وزارتخانه شاهد فعالیت و اثرگذاری بسیار خوب و مؤثر روابط‌عمومی هستیم. آماری که دوستان ارائه می‌کنند و اخباری که در مکان‌های مختلف از عملکرد وزارتخانه می‌شنویم به دلیل وجود مدیرکل مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه، معاونان و مدیرانی است که با او در مجموعه روابط‌عمومی فعالیت می‌کنند، این موضوع را به فال نیک می‌گیرم و این روند رو به رشد باید ادامه پیدا کند تا به جایگاه اصلی که باید داشته باشیم، برسیم.»

او افزود: «روز گذشته با دکتر مونسان درباره روابط‌عمومی صحبت کردیم و او نیز از مجموعه روابط‌عمومی به دلیل زحماتی که دوستان در ستاد وزارتخانه و استان‌ها عهده‌دار هستند، تقدیر و تشکر کرد.»

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «باید اقدامات حوزه روابط‌عمومی را به یک جریان سالم در وزارتخانه تبدیل کنیم، جریانی که منجر به هم‌پوشانی وظایف، اقدامات و توجهاتی باشد که در کانون‌های مختلف در عرصه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگر و صنایع‌دستی اتفاق می‌افتد.»

نقش تصمیم‌سازی در روابط‌عمومی روشن شود

او بیان کرد: «برای تحول اساسی در عملکرد وزارتخانه باید روابط‌عمومی در بحث تصمیم‌سازی در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی کند، امروز اگر بنا داریم روابط‌عمومی مقتدر و تأثیرگذار داشته باشیم، باید نقش تصمیم‌سازی در آن روشن شود.»

او افزود: «برای همسو بودن باید بتوانیم فرآیندی در عرصه تصمیم‌سازی ایجاد کنیم که بخشی از این تصمیمات به‌ویژه تصمیمات تخصصی در حوزه اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی توسط روابط‌عمومی گرفته شود. تقاضا داریم دوستان این نقش را تقویت کنند و با جدیت بیشتر دنبال کنند.»

خیاطیان اظهار کرد: «نقش جریان‌سازی و تصمیم سازی در حوزه روابط‌عمومی نقش بسیار مهمی است، امیدواریم دوستان این همفکری لازم را با بخش‌های مختلف وزارتخانه داشته باشند تا دوستانمان مانند مدیران ارشد وزارتخانه، معاونان و وزیر که تصمیم گیر اصلی هستند، بتوانند بر مبنای این مشاوره‌ها، تصمیمات درستی بگیرند تا اتفاقات خوبی رخ دهد.»

او افزود: «در بخش‌های مختلف وزارتخانه کاستی‌های زیادی داریم. خوشبختانه امروز با اتفاقات خوبی که در حوزه روابط‌عمومی افتاده است این کاستی‌ها را پشت سر گذاشتیم اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و باید برای رسیدن به وضعیت مطلوب تلاش مضاعف کنیم.»

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: «امروز اگر جایگاه بسیار مطلوبی در عرصه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی داریم به دلیل تلاش‌های مجموعه روابط‌عمومی است.»

او افزود:‌ «برای رسیدن به وضع مطلوب و نقطه تعادل در مقایسه با سایر دستگاه‌هایی که قوی‌تر از ما هستند و به شکل ساختارمند کار خود را انجام می‌دهند، باید تلاش بیشتری کرد.»

استان‌ها توجه ویژه‌ای به روابط‌عمومی داشته باشند

خیاطیان تصریح کرد: «مدیران کل استان‌ها به این نکته توجه داشته باشند و نقش روابط‌عمومی را بیشتر از گذشته پررنگ‌ کنند و بیشتر از آن‌ها مشورت بگیرند تا بتوانیم جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور ترسیم کنیم.»

او افزود: «امروز شاهد رقابت درون‌سازمانی میان استان‌ها هستیم، آماری که ارائه شد خبر خوبی است که نشان می‌دهد روابط عمومی‌ها زنده شده‌اند. این رقابت‌ها به ایجاد یک فضای سالم رقابتی برای ارتقای کیفیت در حوزه روابط‌عمومی کمک می‌کند.»

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تأکید کرد: «مکانیزم توجه به حوزه روابط عمومی‌ها را که روند ثابت و سنتی داشت، تغییر می‌دهیم تا شایسته‌سالاری در روابط‌عمومی رخ دهد. همچنین روابط‌عمومی استان‌ها برای موفق بودن باید جدا از مباحث تخصصی، دغدغه‌های کارمندان را رصد کنند. در حقیقت باید رویکردهای اصلاحی برای ارتقای وزارتخانه موردتوجه قرار بگیرد.»

او افزود: «موضوع اصلی در همه دستگاه‌ها سرمایه انسانی است اگر به آن توجه شود بسیاری از مشکلات رفع می‌شود. مدیران کل استان‌ها به روابط‌عمومی توجه ویژه‌ای کنند و از این حوزه نباید غفلت کنند آن‌ها در جایگاه روابط‌عمومی تأثیرگذار هستند. دکتر بای دغدغه خوبی در خصوص ارتقای جایگاه روابط‌عمومی دارد.»

خیاطیان تصریح کرد: «روابط‌عمومی باید بیش از گذشته جایگاهش ارتقا پیدا کند و از نوآوری در این بخش نباید غافل شود. نقشی که فضای مجازی در عرصه اطلاع‌رسانی ایفا می‌کند بسیار پررنگ‌تر از رسانه‌هایی است که درگذشته داشتیم. در سال گذشته اعتبار خاصی را برای فضای مجازی در نظر گرفتیم، فعالیت‌های مختلفی در سطح کشور انجام می‌شود که باید اطلاع‌رسانی شود.»

او افزود: «استان‌ها باید برنامه سالانه خود را در حوزه روابط‌عمومی با تأیید مرکز روابط‌عمومی وزارتخانه ارسال کنند تا در اعتبارات سال 99 استان‌ها، اعتبارات لازم را برای عملکرد روابط‌عمومی در نظر بگیریم.»

روابط عمومی‌ها باید شفاف عمل کنند

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین اظهار کرد: «آمادگی داریم تا برای روابط‌عمومی استان‌ها دوره‌های آموزشی مختلف برای ارتقای کیفیت کارشان برگزار کنیم. همچنین چارت سازمانی و ساختار روابط‌عمومی در شرح وظایف اخیر موردبازنگری قرار می‌گیرد. همچنین آمادگی داریم در بخش ستاد تعدادی از کارهای روابط‌عمومی را در راستای کاهش تصدی‌گری برون‌سپاری کنیم.»

حمایت معاون توسعه مدیریت برای تحقق اهداف مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی

علیرضا بای رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ابتدای این نشست ضمن تشکر از حمایت‌های معاون توسعه مدیریت وزارتخانه در خصوص اقدامات مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه گفت: «طی یک سال گذشته ستاد تبلیغات فضای مجازی، ساختار جدید خبرگزاری میراث‌آریا، آرشیو الکترونیکی مرکز روابط‌عمومی و سیستم عملکرد ماهانه راه‌اندازی شد و استان‌های بر این اساس رتبه‌بندی شدند.»

او افزود: «در سال 98 راهبردها و تولیدات در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تعیین شد و در کارگروه بند (چ) نهاد ریاست جمهوری تصویب شد، ارتباطات با رسانه‌های رسمی و خبرگزاری داخلی و خارجی توسعه پیدا کرد، ده‌ها نشست خبری برای معاونان و مدیران کل وزارتخانه با حضور اصحاب رسانه و... برگزار شد.»

بای گفت: «در سال گذشته بازنگری، تدوین و ابلاغ دستورالعمل عکاسی و فیلم‌برداری و تدوین شیوه‌نامه تشکیل شوراهای عکس و فیلم وزارتخانه، عقد تفاهم‌نامه همکاری با انجام عکاسی میراث‌فرهنگی و تهیه و تدوین تقویم رویدادهای ملی و بین‌المللی سال 99 به دو زبان انگلیسی و فارسی انجام شد.»

رشد 28 درصدی انتشار اخبار در خبرگزاری میراث‌آریا در سال 98

او از تولید 10هزار و 235 خبر و رشد 28 درصدی انتشار اخبار در خبرگزاری میراث‌آریا در سال گذشته خبر داد و در خصوص برنامه‌های سال 99 گفت: «تدوین دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها، تشکیل شورای اطلاع‌رسانی و تبلیغات وزارتخانه و راه‌اندازی سایت جدید و انگلیسی میراث‌آریا ازجمله برنامه‌های سال جاری است.»

در ادامه یاسر رعنایی مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل اردبیل، امیر ضیائیان مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل خراسان رضوی و نوید مشهوری آفاق مدیر روابط‌عمومی اداره‌کلآذربایجان شرقی به عنوان وابط‌عمومی‌های برتر نیمه دوم سال 98 و به نمایندگی از استان‌ها در خصوص مشکلات حوزه روابط‌عمومی صحبت کردند.

روابط‌عمومی نقش مهمی درزمینهٔ معرفی و انعکاس اخبار دارد

نادر فلاحی مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردبیل که به‌عنوان استان برتر در ارزیابی روابط‌عمومی‌های ادارات کل استان‌ها در نیمه دوم سال 98 در این نشست حضور یافته بود، گفت: «اگر گردشگری را به‌عنوان اقتصاد جدید بخواهیم در سطح ملی معرفی کرده، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی کنیم. روابط‌عمومی نقش مهمی درزمینهٔ معرفی و انعکاس اخبار دارد.»

او افزود: «روابط‌عمومی درگذشته در استان ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار نبود خوشبختانه با تلاش‌هایی که در این زمینه انجام شد توانستیم جایگاه آن را بالا ببریم و معاون‌های سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همکاری خوبی با روابط‌عمومی استان برای انتشار و اطلاع‌رسانی اخبار دارند.»

فلاحی تصریح کرد: «در حوزه رسانه در استان از افراد نخبه خبرگزاری‌ها استفاده کردیم، در سال گذشته 2هزار دقیقه جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری استان از صداوسیمای مرکز استان معرفی و پخش شد.»



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب