آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 9 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 9 فروردین 1403
پنج شنبه 01 خرداد 1399
کد خبر: 3679
تعداد بازدید: 428

همزمان با هفته میراث فرهنگی انجام شد

تقدیر ایکوم ایران از پایگاه جهانی چغازنبیل

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران در نامه‌ای به مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه، از این پایگاه به دلیل تلاش در راستای معرفی این دو محوطه و آثار سایت‌موزه چغازنبیل و هفت‌تپه در فضای مجازی طی دوره شیوع ویروس کرونا تقدیر کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، در نامه میرسید احمد محیط‌طباطبائی به عاطفه رشنویی آمده است: «لزوم شناخت و ترویج فرهنگ غنی سرزمین ایران و نشان دادن میزان تأثیر و تأثر آن در فرهنگ بشری در روزهای دشوار درگیری با بیماری همه‌گیر کویدـ19، اهل فرهنگ را بر آن داشت تا با الهام از زیبائی‌های طبیعی و معنوی پیرامون و بهره‌گیری از اصول پایداری و فناوری‌های نوین، نسبت به معرفی یادگارهای ارزشمند نیاکان خویش و میراث فرهنگی ملموس و ناملموس خود، به فاخرترین صورت ممکن در فضای مجازی همت گمارند و چراغ امید را برای آیندگان روشن نگاه دارند.
 
روز جهانی موزه سال 1399 فرصتی است تا بار دیگر به یاد آوریم که آنچه که امروز به عنوان هویت فرهنگی ایران می‌شناسیم و به آن افتخار می‌کنیم، حاصل سال‌ها تلاش بی‌شائبه عزیزانی است که با مقاومت و پایداری در مقابل سختی‌های طبیعی و انسانی همانند نسل‌های گذشته به حفظ و معرفی آثار فرهنگی این سرزمین کوشش ورزیده‌اند.
 
از همین‌رو، ایکوم ایران وظیفه خود می‌داند مراتب تقدیر و سپاس جامعه موزه‌داری ایران را برای تلاش و هم‌یاری ارزنده آن موزه در راستای معرفی موزه و آثارش در فضای مجازی و تحقق شعار "موزه‌ها زنده‌اند" تقدیم نماید.»
 
گفتنی است، موزه هفت‌تپه برای نگهداری اکتشافات به عمل‌آمده و همچنین تحقیق و ساماندهی فعالیت‌های باستان‌شناسی، در هفت تپه ساخته شده‌است. ساختن موزه هفت‌تپه در سال ۱۳۳۹ توسط دکتر عزت‌الله نگهبان آغاز و در سال ۱۳۵۲ پایان یافت. ساختن موزه هفت‌تپه با الهام از سبک معماری بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و با برداشتی از سبک معماری ایلامی آن دوران ساخته شده است تا محلی برای نمایش آثار بدست آمده از کاوش‌ها برای عموم مردم، بازدیدکنندگان و علاقمندان باشد.

پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه در دوره شیوع کرونا برنامه‌های متنوعی از جمله سفر به میراث جهانی چغازنبیل در قالب برنامه زنده اینترنتی "11هزار کیلومتر در خانه" و همچنین تولید نماهنگ "آشنایی با برخی اشیای تاریخی میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه" را به صورت مجازی تقدیم گردشگران و علاقمندان به میراث فرهنگی کرد.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب