آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 9 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 9 فروردین 1403
دوشنبه 30 تیر 1399
کد خبر: 3802
تعداد بازدید: 316

مخدوش شدن نقوش برجسته اشکف سلمان و آتش سوزی در کولفرح ایذه تکذیب شد

پیرو دو خبر منتشر شده در خبرگزاری ایلنا مورخ ۹۹/۴/۲۸ با تیتر '' فاجعه ملی و جهانی در انتظار اشکفت سلمان ایذه/جولان معتادان در عبادتگاه عیلامیان/مخدوش شدن نفوش برجسته ۲۷۰۰ ساله'' و تیتر '' آتش سوزی در سایت تاریخی شهرستان ایذه/آتش به جان نقش برجسته های کولفرح افتاد'' معاون میراث فرهنگی خوزستان برای تنویر افکار عمومی و در راستای شفاف سازی توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خورستان، احمدرضا حسینی بروجنی امروز دوشنبه 30 تیرماه ۱۳۹۹ اظهار کرد: 
 
پس از بررسی های میدانی همکاران اداره میراث فرهنگی ایذه هرگونه آتش سوزی کولفرح و نقش برجسته ها اساسآ کذب است.
او ادامه داد: پس از بررسی های بعمل آمده مشخص گردید عده ای در کنار یکی از سنگ نگاره ها اقدام به روشن کردن آتش کوچکی نموده که با توجه به حضور و گشت زنی مکرر یگان حفاظت، بلافاصله آتش خاموش و عاملین نیز محل را ترک کردند و با توجه به پیدا شدن سرنخ هایی از شناسایی عوامل این اقدام، پیگیری های حقوقی در راستای شناسایی عاملین در دستور کار قرار گرفته است.
 
معاون میراث فرهنگی خوزستان تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های منظر تاریخی فرهنگی ایذه و محوطه های تاریخی که به مثابه سند ملی این مرز و بوم است، اقدامات ذیل بصورت پیوسته توسط اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و با همکاری پایگاه ملی آیاپیر مدیریت و هدایت شده است.
 
او گفت: اسکن لیزر و مستند نگاری کامل نقوش برجسته ایذه با هدف مانیتورینگ دائم آنها، تعیین عرصه و حریم محوطه کول فرح و بازنگری عرصه و حریم و پاکسازی نقوش برجسته   کول فرح و اشکفت سلمان و زدودن  آسیب هایی که در دهه های گذشته بر آنها وارد شده بود از جمله اقداماتی است که تاکنون محقق شده است.
 
حسینی بروجنی یادآوری کرد: حذف الحاقات ناهمگن محوطه اشکفت سلمان که در دو دهه گذشته توسط شهرداری انجام شده است. همچنین ساماندهی مسیر دسترسی محوطه های اشکفت سلمان و کول فرح مطابق ضوابط حاکم بر سایتهای تاریخی و هماهنگی با شهرداری و اجرای نورپردازی مناسب اثر، استقرار یگان حفاظت بصورت دائم در دو سایت اشکفت سلمان و کول فرح از جمله اقدامات دراین منطقه است.
 
حسینی بروجنی گفت: تاسیس و راه اندازی موزه تاریخی شهرستان ایذه با محوریت معرفی محوطه های تاریخی شهرستان بویژه اشکفت سلمان و کول فرح نقطه عطفی در پاسداشت و معرفی مواریث فرهنگی است.
 
 
حسینی بروجنی ضمن تشکر از همه میراث بانان، همکاران اداره میراث فرهنگی ایذه، یگان حفاظت میراث فرهنگی، از تلاش های موثر نیروی انتظامی شهرستان قدردانی کرد.
 
 
او گفت: این اداره کل در نظر دارد با پیشنهاد تشکیل شورای تامین شهرستان نسبت به  حفاظت بیش از پیش نسبت به جلوگیری از هرگونه اقدامات مجرمانه اقدام نماید.
 
 
حسینی بروجنی در پایان گفت: با توجه به اینکه ضرورت حفاظت و پایش مستمر آثار از مهمترین وظایف اداره کل است؛ اقدامات ذیل نیز در حفاظت و مرمت نقوش برجسته ایذه در دستور کار قرار گرفته است؛
 
۱. انتصاب مدیر جدید درپایگاه آیاپیر 
۲.تدوین برنامه های مناسب کوتاه مدت و بلند مدت جهت تامین منابع مالی 
۳. پایش مستمر آثار توسط اداره و یگان حفاظت شهرستان
۴. اجرای پوشش حفاظتی پلی کربنات بر نقوش برجسته با اولویت محوطه تاریخی کول فرح ،نقش برجسته خنگ اژدر وتامین وتجهیز دوربین مداربسته درمحوطه های مذکور  تا پایان سال جاری
۵. بروزرسانی تعمیر و تجهیز مجدد سیستم حفاظت الکترونیک محوطه تاریخی اشکفت سلمان


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب