آخرین به روز رسانی: جمعه 31 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 31 فروردین 1403
پنج شنبه 20 آذر 1399
کد خبر: 4007
تعداد بازدید: 586

جام ارجان بهبهان نماد کاروان ورزشی ایران در المپیک ۲۰۲۱

جام ارجان بهبهان به عنوان نماد کاروان ورزشی ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۱ توکیو ژاپن انتخاب شد.
به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، نشست ستاد عالی بازی‌های المپیک و پارالمپیک  با محوریت «ستاد فرهنگی المپیک توکیو» به میزبانی وزیر ورزش و جوانان برگزار و شعار، نماد و رنگ کاروان ایران در بازی‌های توکیو بررسی شد.
 
براین اساس«ستارگان پارسی» نام کاروان و شعار کاروان «همه برای ایران» برگزیده شد؛ همچنین جام ارجان (متعلق به شهر زیبای بهبهان در استان خوزستان) به عنوان نماد کاروان و رنگ فیروزه‌ای به عنوان رنگ کاروان اعلام شد.
 
جام یا سینی ارجان یکی از شگفت‌انگیزترین و در عین حال بی‌نظیرترین نگاره‌های ورزشی ایران باستان است.
 
این جام از داخل مقبره یکی از پادشاهان ایلامی در شهر باستانی ارجان بهبهان به دست آمده است.
 
جام ارجان که قدمت آن به هزاره چهارم قبل از میلاد می‌رسد، در یکی از مقبره های پادشاهان ایرانی پیدا شده است. این جام دارای پنج حلقه است که هریک از حلقه‌های آن نمادی از هنر و سنت ایرانی است و ابعاد آن ۴۳ سانتیمتر قطر و ۸.۵ میلیمتر ضخامت دارد .
 
 رقابت‌های المپیک قرار بود در سال ۲۰۲۰ به میزبانی توکیو ژاپن برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا با یکسال تأخیر در سال ۲۰۲۱ در همان مکان برگزار می‌شود.
 
ارجان نام باستانی شهرستان بهبهان در استان خوزستان است. این شهر باستانی متعلق به تمدن دوره ایلامی و دوران میانی در ایران و در مرز خوزستان و فارس قرار داشته است.
 
خرابه‌های شهر در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی بهبهان در دو طرف حاشیه رود مارون اطراف قدم‌گاه امام رضا در بهبهان واقع شده‌است.
 
 


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب