آخرین به روز رسانی: سه شنبه 28 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: سه شنبه 28 فروردین 1403
شنبه 30 اسفند 1399
کد خبر: 4155
تعداد بازدید: 482

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی دزفول خبر داد:

پل باستانی دزفول در ایام نوروز مرمت و بازسازی می شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دزفول از بازسازی و مرمت پل باستانی این شهرستان در ایام نوروز ۱۴۰۰ خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، مهدی چناری شنبه 30 اسفند1399 اداره اظهار کرد: به منظور مرمت قسمت های آسیب دیده پل باستانی دزفول کارگاه مرمت این پل تاریخی و ارزشمند در حال تجهیز است.

وی با اشاره به برچیده شدن قسمت پیاده روی فلزی الحاقی متصل به ضلع شمالی پل قدیم، افزود: این الحاق علاوه بر مخدوش نمودن سیمای تاریخی پل، موجب وارد آمدن آسیب هایی به ساختار این اثر شده بود. که بخش زیادی از آن مجددا به صورت آجری اجرا شده است

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی دزفول با بیان اینکه پروژه مرمت پل باستانی در حال حاضر در مرحله تجهیز و آماده سازی کارگاه قرار دارد، عنوان کرد: این مرحله شامل اجرای حوضچه های آهک (حوضچه های عمل آوری شیره آهک) و نصب داربست بر روی یکی از دهانه های پل می باشد.

چناری یادآور شد: پس از اینکه کارگاه به طور کامل تجهیز شد، کار مرمت برخی موج شکن ها و طاق های آسیب دیده پل قدیم از اوایل سال ۱۴۰۰ آغاز می شود.

وی اعتبار اولیه مرمت پل قدیم دزفول را ۳ میلیارد ریال از منابع استانی عنوان کرد و گفت: ۹ میلیارد ریال نیز برای سال ۱۴۰۰ تصویب شده است، همچنین با عنایت و مساعدت وزیر محترم میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی و مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان ۵ میلیارد ریال نیز از اعتبارات ملی به مرمت پل اختصاص یافته است.

چناری در پایان ابراز امیدواری کرد که با اختصاص اعتبار  مداوم و حمایت و همکاری مستمر مسئولان شهری و استانی و همچنین مشارکت خیرین، پل باستانی دزفول در آینده نزدیک به طور کامل بازسازی و مرمت شود.

پل قدیم دزفول مهم‌ترین اثر تاریخی دزفول و با بیش از ۱۷ قرن قدمت، یکی از قدیمی‌ترین پل‌های استوار جهان است. این پل که دو منطقه شرقی و غربی دزفول را به هم وصل می‌کند، در حقیقت یکی از راه‌های ارتباطی منطقه جندی شاپور و سرزمین بین‌النهرین بوده، که بر روی رودخانه دزفول بنا شده‌ است. این پل در سال ۲۶۰ میلادی (در حدود ۱۷۵۰ سال پیش) به دستور شاپور اول ساسانی بر روی رود دز ساخته شد. برای حفاظت از پل قلعه‌ای نیز بنا شد که در محل قدیمی آن محله‌ای به همین نام (قلعه) وجود دارد. بعداً پل تخریب و در زمان صفویه پل کنونی ساخته شد و در زمان قاجار تعمیراتی روی بنا صورت گرفت. همچنین قسمت‌های بتنی پل در دوره پهلوی به آن افزوده شد.

 
این پل دارای ۱۴ دهانه است و آب رودخانه دز از زیر آن عبور می‌کند، پل قدیم دزفول از سنگ ساروج و آهک بنا شده و در دوران حکومت عضدالدوله دیلمی، صفویان و پهلوی باز سازی شده‌است اما پایه‌های پل حکایت از دوران ساسانی دارد.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب