آخرین به روز رسانی: جمعه 31 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 31 فروردین 1403
دوشنبه 04 مرداد 1400
کد خبر: 4312
تعداد بازدید: 271

در جلسه هیئت دولت انجام شد

اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی

هیئت دولت در جلسه عصر دیروز خود دو آیین‌نامه مرتبط با فعالیت‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را به تصویب رساند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، هیئت دولت در جلسه عصر روز یکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ که به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، با توجه به لزوم اقدامات حمایتی ویژه دولت از فعالان صنایع‌دستی و فرش دستباف و نیز لزوم توجه هرچه بیشتر به این حوزه در هدف‌گذاری‌های سیاستی کلان به دلیل سهم بالای آن در ایجاد فرصت‌های شغلی، آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی را اصلاح کرد. 

در آیین‌نامه مذکور، ابعاد مختلفی برای حمایت از تعرفه انرژی مصرفی تا تسهیل صادرات صنایع‌دستی و فرش دستباف تمهید شده و برای واردات صنایع‌دستی که مشابه داخلی دارد، محدودیت‌هایی پیش‌بینی شده است. 

شرح اقدامات لازم برای پوشش بیمه تأمین اجتماعی واجدین شرایط در قانون مذکور، تهیه و تدوین دستورالعمل و فرآیند صدور مجوز فعالیت مشمولان، وظایف و اختیارات وزارتخانه‌های مجری برای بهبود کیفی محصولات صنایع‌دستی و فرش دستباف با رویکرد فراهم ساختن صادرات آن و نقش دستگاه‌های اجرایی در اقدامات حمایتی و تشویقی، از جمله موارد مندرج در آیین‌نامه یاد شده است. 

هیئت وزیران هم‌چنین در راستای تکلیف دولت مبنی بر حمایت و حفاظت از آثار تاریخی ارزشمند کشور و بافت‌های تاریخی‌فرهنگی به‌عنوان میراث و گنجینه فرهنگ و نیز با هدف ارتقای کمیت و کیفیت فضاهای فرهنگی کشور، آیین‌نامه حمایت از مالکان و متصرفان قانونی و بهره‌برداران خصوصی و غیردولتی آثار ثبت شده و ارزشمند غیرمنقول و بافت‌های تاریخی‌فرهنگی در فهرست آثار ملی و تاریخی، فرهنگی و باارزش را تصویب کرد. 

در تنظیم آیین‌نامه فوق، از ظرفیت تصمیمات دولت از جمله حمایت مالیاتی و هزینه‌های انرژی برای تقویت موضوع مهم هویت فرهنگی شهرهای کشور استفاده شده است. 

همچنین نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در احیای بافت‌های تاریخی کشور مورد توجه قرار گرفته و حقوق پیش‌بینی شده برای مالکان و بهره‌برداران مندرج در این آیین‌نامه می‌تواند آن‌ها را در حفاظت بیشتر از آثار تاریخی غیرمنقول در اختیارشان مصمم کند.



{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب