آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403 |
آخرین به روز رسانی: پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403 |
بهگزارش خبرنگار میراثآریا، در ابتدا میثمی به ارائه گزارشی درباره اقدامات انجام شده در حوزه اطلاعرسانی نمایشگاه پرداخت و گفت: «سعیمان بر این بوده در این دوره موضوع اطلاعرسانی را فراتر ببینیم و در کنار رسانههای رسمی از ظرفیت اینفلوئنسرها، ساخت مستند و کمپین تبلیغاتی نیز استفاده کنیم.»
در ادامه شالبافیان با تبریک ولادت حضرت فاطمه (س) و روز مادر و زن بیان کرد: «با وجودتوفیقات حاصل شده در حوزه واکسیناسیون عمومی و کاهش تلفات ناشی از کرونا، هنوز نگرانیها درباره سویه جدید اُمیکرون برطرف نشده است و این موضوع از ابتدای برنامهریزی برای نمایشگاه مدنظر ما بود. در همین راستا نیز نمایشگاه با رعایت چارچوبهای ستاد ملی کرونا برگزار میشود.»
او با اشاره به آسیبهای وارد شده به دو حوزه گردشگری و صنایعدستی افزود: «این نمایشگاه با رویکرد حمایتی و تخصصی برنامهریزی شده است.»
شالبافیان تصریح کرد: «تلاشمان بر این بوده نمایشگاه محل ملاقات ذینفعان گردشگری و همافزایی و انسجام بین استانها و انواع گردشگری باشد.»
او با اشاره به حضور شهرداریها و اتاقهای بازرگانی در غرفه استانها، افزود: «بروز ایدهها از جمله فعالیتهای زیست محیطی از دیگر نکات مورد توجه در این دوره بوده است. »
حضور جامعه دانشگاهی و رونمایی از بستههای سرمایهگذاری از دیگر نکات مورد اشاره معاون گردشگری بود و افزود: «تاکیدمان بر این است که ایام نمایشگاه محلی برای ایجاد هماهنگی بین ذینفعان این حوزه باشد.»
او با اشاره به تخصیص فضایی برای برگزاری نشستهای B۲B افزود: «در این ایام میزبان هیئتهای بازرگانی از کشورهای همسایه به صورت فیزیکی و مجازی هستیم.»
معاون گردشگری در پایان به برگزاری سه دسته نشست تحت عنوان، کارگاههای آموزشی با محوریت افراد خلاق، نشستهای تشریک مساعی و اشتراکگذاری تجربهها همچنین پنلهای تخصص با رویکرد استفاده از ظرفیتهای بخشخصوصی اشاره کرد.
نمایشگاه، شروعی دوباره برای رونق گردشگری
فاطمی مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی با ابراز امیدواری که این نمایشگاه شروع مجددی برای رونق گردشگری کشور باشد، گفت: «در این نمایشگاه تمامی ظرفیتهای حوزه گردشگری، میراثفرهنگی، طبیعی و موزهها حضور دارند. همچنین جنبههای تخصصی گردشگری که پیشاز این کمتر به آنها توجه شده بود، در این دوره مورد توجه ویژه قرار گرفتهاند.»
او با اشاره به اختصاص غرفههای ویژه به گردشگری خوراک و سلامت، بیان کرد: «از سایر دستگاهها مانند شهرداریها برای انعقاد تفاهمنامههایی در طول نمایشگاه نیز دعوت بهعمل آمده است.»
برگزاری کارگاهها، آیین اقوام و نشستها و حضور ۴۰ غرفه به صورت مجازی از دیگر نکات مورد اشاره فاطمی در این نشست بود.
مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی همچنین به حمایت مهندس ضرغامی برای حضور افرادی که توانایی کمتری برای شرکت در نمایشگاه دارند، اشاره و ابراز امیدواری کرد که از سالهای آتی حوزه میراثفرهنگی نیز در نمایشگاه حضور پررنگی داشته باشد.
پرسش و پاسخ
شالبافیان در پاسخ به انتقادی درخصوص نحوه اطلاعرسانی و ثبتنام در نمایشگاه گفت: «تعداد مشارکتکنندگان داخلی و خارجی نشانگر این است که مشکل اساسی در این مورد وجود نداشته است.»
سیاست قطعی وزارتخانه همافزایی بین حوزهها است
او درباره ادغام همیشگی نمایشگاه دو حوزه صنایعدستی و گردشگری بیان کرد: «سیاست قطعی وزارتخانه همافزایی و استفاده از ظرفیتهای مشترک حوزههاست. برگزاری توامان نمایشگاه این دو حوزه، زیرساخت مناسبی برای ایجاد این همافزایی است. تصمیم قطعی برای ادغام همیشگی نیز پس از بررسی و ارزیابیها در پایان برگزاری نمایشگاه گرفته میشود.»
رفع موانع و هماهنگی بینبخشی را مدنظر قرار دادهایم
معاون گردشگری درباره حمایتهای انجام شده از کسبوکارهای گردشگری توضیح داد: «در این دوره حضور کسبوکارهای گردشگری در نمایشگاه تسهیل شده و همچنین امکان حضور تشکلها و انجمنهای حرفهای به صورت رایگان مهیا شده است. ارتباط و طرح مشکلات بخش خصوصی با بخشهای دولتی ذیربط نیز از دیگر اقدامات برنامهریزی شده است.»