آخرین به روز رسانی: شنبه 1 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: شنبه 1 اردیبهشت 1403
پنج شنبه 07 اردیبهشت 1402
کد خبر: 5506
تعداد بازدید: 153

تلاش‌های دنباله‌دار دولت مردمی برای ثبت‌جهانی دزفول در کپوبافی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: برای ثبت‌جهانی دزفول در حوزه کپوبافی، مردم، انجمن‌ها، فعالان و هنرمندان صنایع‌دستی، کارشنان، مدیران شهری و استانی بدون وقفه پای کار بودند و به‌زودی نتیجه این تلاش‌ها را دریافت خواهیم کرد.  
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده پنج‌شنبه هفتم اردیبهشت‌ماه 1402 با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته در مسیر ثبت‌ملی دزفول در کپوبافی به عنوان یکی از ارزشمندترین دست‌ساخته‌های مردمی در استان خوزستان، گفت: باتوجه به جایگاه ویژه استان خوزستان در حوزه صنایع‌دستی، به‌دنبال تلاش‌های صورت‌گرفته توسط هنرمندان، صنعتگران، پیشکسوتان و کارشناسان فن در طول تاریخ این استان، سرانجام پنج شهر توانستند عنوان شهر ملی صنایع‌دستی را کسب کنند که یکی از این شهرهای مهم، دزفول است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان افزود: اگرچه شهرستان دزفول را به عنوان یک شهر تاریخی و فرهنگی با معماری آجری آن می‌شناسند، اما با ثبت‌ملی یکی از شناخته‌شده‌ترین صنایع این شهر، قابلیت دیگری به شناسنامه دزفول افزوده و باعث شد تا جمعیتی بالغ بر یک‌هزار و 500 صنعتگر و هنرمند فعالی که  در این رشته امرار معاش می‌کنند و باعث جذب سرمایه در بخش مهمی از اقتصاد دزفول می‌شوند،  جایگاه و شأن تازه‌ای برای کار خود درنظر بگیرند و با دلگرمی بیشتری این صنعت ـ هنر را دنبال کنند.

او ادامه داد: نصب المان کپوبافی در یک بازه زمانی شش‌ماهه در بلوار شهداء، نام‌گذاری برخی از خیابان‌ها و میادین به نام "کپو"، اصلاح و راه‌اندازی کارگاه‌های متعدد کپوبافی و آموزش و اعطای تسهیلات، از جمله فعالیت‌های قابل اشاره در ادامه روند ثبت‌ملی دزفول و ایجاد شرایط تازه برای کسب نشان جهانی این هنر ارزنده بود.
 
ارسطوزاده با تأکید بر روند امیدوارکننده فعالیت‌ها و اقداماتی که پس از دریافت نشان ثبت‌ملی تا ورود گروه ارزیاب شورای جهانی صنایع‌دستی یونسکو در دزفول انجام گرفت، گفت: در آیینی باحضور کارشناسان شورای جهانی صنایع‌دستی، بازارچه تخصصی صنایع‌دستی دزفول گشایش یافت و میزبان انواع رشته‌های هنری و  38 رشته فعال صنایع‌دستی و آثار متنوع هنرمندانی شد که دارای 69 نشان‌ملی و سه نشان از یونسکو بودند.

او تصریح کرد: تعدد کارگاه‌های کپوبافی در روستای پامنار و دیگر نقاط دزفول، حضور بیش از دوهزار هنرمند کپوباف تولیدکننده که آثار آن‌ها در بسیاری از نقاط داخلی و خارجی به نمایش و فروش گذاشته می‌شوند، زمینه را برای تبدیل شهر ملی دزفول به یک شهر جهانی مهیا کرده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان خاطرنشان کرد: آصیف شیخ از هندوستان، علی الصالح‌النجاده از کویت و ویدا توحدی از ایران به عنوان شورای جهانی صنایع‌دستی در اواخر سال گذشته وارد دزفول شدند و از نزدیک فعالیت‌های کارگاه‌های فعال کپوبافی دزفول، محیط شهری، حضور فعال زنان و کودکان پویا، غرفه‌های فعال خانگی و شرایط تولید و صادرات کپو را بررسی کردند و با هنرمندان این حوزه گفتگو کردند.

او تصریح کرد: مردم، آب و هوا، سرزندگی هنر ـ صنعت، تاریخ و فرهنگ شهر دزفول، همواره گواهی‌دهنده قابلیت‌های بی‌شمار این شهر بوده است و باتوجه به آمار اشتغال در حوزه صنایع‌دستی و به‌ویژه کپوبافی در دزفول، نشان‌دهنده رونق و شکوفایی آینده تولید کپو در این شهر است.
 
ارسطوزاده گفت: باتوجه به ارزیابی‌های صورت‌گرفته طی بازدید کارشناسان شورای جهانی صنایع‌دستی، شاهدات، اسناد و آمار ، باید منتظر نظر نهایی این شورا باشیم که شواهد نشان‌دهنده روزهای روشنی برای کپوبافی دزفول است.  

کپوبافی با داشتن اصالت، کیفیت و ظرافت بالا برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کرده و از رشته‌های بومی و خاص خوزستان به ویژه دهستان شهیون دزفول است. این هنر ـ صنعت با پیچش ساقه‌های مرکزی و جوان نخل به دور ساقه‌های کرتک شکل می‌گیرد و زیبایی آن دوچندان می‌شود.  کپو در گویش محلی دزفولی، به ظرف حصیری کروی سردار که از برگ خرما و کرتک بافته شده گفته می‌شود. کپو در لغت دزفولی به سر یا کله و اصطلاحا به هر شیء کروی، گرد یا چمپاتمه‌زده گفته می‌شود و در تعریف، به مصنوعات حصیری که از برگ خرما یا "کرتک" به شکل ظروف دردار کروی بافته می‌شود، اطلاق می‌شود.


همزمان با سفر رئیس‌جمهور به خوزستان در دور دوم سفرهای استانی، مریم جلالی معاون صنایع‌‌دستی و هنرهای سنتی کشور به‌عنوان نماینده تا‌م‌الاختیار وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای بررسی و رسیدگی به مشکلات مردم در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شب گذشته (ششم اردیبهشت‌ماه 1402) وارد استان شد. بازدید از حوزه شرق استان خوزستان و شهرهای ایذه و باغملک، همچنین هنر سنتی کپوبافی دزفول که در فهرست ثبت‌جهانی صنایع‌دستی قرار گرفته و همچنین بازدید از سایت مهم شادگان به عنوان یک قابلیت گردشگری، از دیگر برنامه‌های مرتبط با وزارت میراث‌فرهنگی در سفر استانی رئیس‌جمهور به خوزستان است.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب