آخرین به روز رسانی: جمعه 31 فروردین 1403
آخرین به روز رسانی: جمعه 31 فروردین 1403
شنبه 30 اردیبهشت 1402
کد خبر: 5561
تعداد بازدید: 178

مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان خبر داد:

راه‌اندازی موزه منطقه‌ای اهواز تا شهریور 1403/ حفاظت از محوطه دستوا و گلالک در دستورکار است

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با تأکید بر این‌که بخشی از تأسیسات ساختمان موزه منطقه‌ای اهواز تکمیل شده و مطالعات برای تکمیل این موزه درحال انجام است گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده انتظار داریم تا پایان سال مالی 1402 این موزه به بهره‌برداری برسد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه که 28 اردیبهشت‌ماه 1402 در سالن اجتماعات این اداره‌کل برگزار شد با بیان این‌که اهواز به عنوان مرکز استان فاقد موزه درخور و‌ استاندارد برای نمایش آثار تاریخی است اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی احداث موزه منطقه‌ای اهواز قریب ۸۰ درصد است اما از روند ایجاد موزه تقریباً ۶۰ درصد باقی مانده چون بخش عمده احداث موزه به محتوای درونی و‌ ملزومات و ‌تجهیزات لازم برای راه‌اندازی این موزه برمی‌گردد ‌.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده انتظار داریم تا پایان سال مالی 1402 (برابر با شهریور 1403) موزه منطقه‌ای اهواز تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.

او گفت: بخشی از تأسیسات ساختمان موزه منطقه‌ای اهواز تکمیل شده و مطالعات برای تکمیل این موزه درحال انجام است.

ارسطوزاده آمار کارگاه‌های فعال برای مرمت و بازسازی آثار تاریخی را ۵۹ کارگاه اعلام کرد و گفت: در سال گذشته ۱۰۹ اثر منقول مرمت شد که آمادگی ارائه و نمایش گذاشتن در موزه‌ها را دارند و بالغ بر ۲۳ هزار شی تاریخی طبقه‌بندی و ‌ساماندهی شد .

او با اشاره به این‌که خوزستان بهشت باستان‌شناسی است و پنج بافت تاریخی خوزستان در فهرست ثبت‌ملی هستند عنوان کرد: سه بافت دیگر که به عنوان بافت‌های سنتی شناخته شده نیستند و شکل صنعتی دارند نیز در استان داریم که از این نظر خوزستان هزاران محوطه، تپه و آثار تاریخی نیز در خود جای داده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان خاطر نشان کرد: به‌عنوان مثال در یک محوطه ۳۶ هزار هکتاری بالغ بر دوهزار تپه تاریخی داریم. در محدوده شوش هم در فاصله سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ بعد از مطالعات گسترده ادوار تاریخی، بالغ بر ۵۰۰ تپه تاریخی شناسایی شد و اشیای تاریخی زیادی هم در انبارها و بعضاً در موزه‌ها نگهداری می‌شود.

او خاطر نشان کرد: این استان به لحاظ تاریخی و میراث فرهنگی شاهد تعدد و و‌فور و اهمیت آثار است .

ارسطوزاده با اشاره به این‌که خوزستان دربرگیرنده چهار میراث‌جهانی است ‌تصریح کرد: به همین تعداد هم ظرفیت برای معرفی آثار برای این‌که در فهرست آثار تاریخی جهانی قرار گیرند داریم .

او در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت موزه نفت مسجدسلیمان گفت: این موزه از محل اعتبارات نفت تأمین‌اعتبار شده و در حال برگزاری مراحل انتخاب پیمانکار و مشاور برای تکمیل محتوای موزه است که در روزهای آتی شاهد شروع فعالیت اجرایی و احداث موزه هستیم و تا پایان امسال موزه نفت وارد مدار گردشگری می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان افزود: مطالعات ۲۰۰ بنای تاریخی با ارزش در بافت شهر مسجدسلیمان انجام شده که ظرف دو ماه به نتیجه رسید .

او با اشاره به گستره آثار تاریخی در مسجد سلیمان و جایگاه آن در محدوده این شهرستان گفت: با مطالعات جامع به زودی شاهد خواهیم بود که مسجدسلیمان به عنوان یک شهرموزه در اختیار دوستداران میراث‌فرهنگی قرار بگیرد و بتوانیم از این ظرفیت غنی تاریخی که در بردارنده آثارشاخص تاریخی و صنعتی و معماری هستند بهره ببریم.

ارسطوزاده افزود: در کنار ساماندهی و حفاظت، این آثار تاریخی در معرض نمایش قرار می‌گیرند و بسته گردشگری شهرستان مسجدسلیمان به سبد گردشگری استان افزوده می‌شود.

او بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی، قراردادی برای ساخت و ‌ایجاد این شهرموزه منعقد شده و ساماندهی بنای تاریخی سرمسجد هم در دست انجام است .

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان درخصوص ایجاد و ‌نصب تابلوهای شهری و معرفی آثار تاریخی هم گفت: بالغ بر ۶۰ تابلو برای معرفی آثار تاریخی در شهرستان مسجدسلیمان ساخته شده است که ظرف دو‌ هفته آینده این تابلوهای شهری در مسجدسلیمان نصب می‌شوند.

او با بیان این که پایگاهی با عنوان پایگاه باستان‌شناسی دستوا به پایگاه‌های استان اضافه شده است، افزود: با شکل‌گیری این پایگاه، کارهای حفاظتی به شکل ویژه‌تر دنبال می‌شود که در این راستا ایجاد اتاقک نگهبانی، پایش مستمر آثار و پاکسازی و تثبیت سکوهای تدفین در محدوده گلالگ انجام شده است.

ارسطوزاده گفت: مردم محلی موضوعات مربوط به گلالک و دستوا را رصد می‌کنند و نیاز بود که از ظرفیت مردم استفاده کنیم که به صورت مستمر کار پایش را انجام می‌دهند و گروه یگان حفاظت نیز کار سرکشی را انجام می‌دهد و این اداره‌کل کار حفاظت و نجات‌بخشی را در دستورکار خود در سال جاری قرار داده است.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب