آخرین به روز رسانی: دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
آخرین به روز رسانی: دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
چهار شنبه 23 آذر 1401
کد خبر: 5157
تعداد بازدید: 249

خانه‌ای با ۵۰۰۰ شیء تاریخی و قدیمی در حمیدیه خوزستان!

یک موزه‌دار محلی ساکن شهرستان حمیدیه از توابع استان خوزستان در مدت ۳۸ سال نزدیک به ۵۰۰۰ ابزار قدیمی و تاریخی از مناطق مختلف این استان جمع‌آوری و نگه‌داری کرده است.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، این موزه‌دار، کمابیش شش سال است که واحدی مسکونی را به مکانی برای دیدن این اشیاء اختصاص داده و می‌گوید که این ابزار و وسایل بخش بزرگی از فرهنگ و سنت مردم استان خوزستان را در خود دارد.

حاج خلیل دهیمی 23 آذرماه 1401 اظهارکرد: قدمت برخی از این اشیا به جامانده از گذشتگان استان خوزستان که در این موزه نگه‌داری می‌شوند به هزار سال قبل برمی‌گردد.

او گفت: آثار قدیمی و تاریخی جمع‌آوری شده در این خانه مربوط به زندگی روزمره، کار، کشاورزی، فرش‌های دست‌باف، لباس‌ها و زیورآلات خانم‌ها و نیز شمشیرهای برجامانده از گذشتگان استان خوزستان است.

این موزه‌دار محلی با بیان این‌که این موزه به صورت روزانه بازدیدکننده دارد، اظهار کرد: این موزه به روی علاقه‌مندان برای بازدید همیشه باز است.

او با بیان این‌که آثار این موزه را با علاقه قلبی جمع‌آوری کرده است، گفت: هدف اصلی بنده از جمع‌آوری این اشیای قدیمی برجامانده از گذشتگان، نگه‌داری و حفظ آن‌ها است.

دهیمی خاطرنشان کرد: برای جمع‌آوری این آثار تاریخی به شهرهای مختلف استان از جمله شوشتر، دزفول، آبادان، ایذه، شادگان، هویزه و هر جایی که اطلاع پیدا می‌کردم شیء قدیمی وجود دارد مسافرت و بازدید می‌کردم و آن‌ها را به منظور حفظ و نگه‌داری جمع‌آوری کرده‌ام.

چندی پیش محمدحسین ارسطوزاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان در بازدید از این موزه مردم‌شناسی، با بیان این‌که موزه یادشده، گنجینه‌ای برای شهر حمیدیه است گفت: «وظیفه‌مان را در قبال این موزه به لحاظ فنی و اعتباری انجام خواهیم داد.»

او در این بازدید ضمن ستایش حضور و فعالیت‌های فرهنگی حاج‌خلیل دحیمی در گردآوری مجموعه آثار فرهنگی و مردم‌شناسی در راستای حفظ و معرفی فرهنگ و آداب و رسوم غنی مردم منطقه ابراز امیدواری کرد که شورای شهر نیز حمایت‌های لازم را از این موزه به عمل آورد.


{{{BlockHeader}}}
طراحی و پیاده سازی: راد وب